hirdetés
hirdetés

Vezetés közben ne egyen, igyon vagy telefonáljon!

Az autókba épített video technika és egyéb rögzítés azt mutatta,  hogy az autóvezetők az autózás idejének 10 %-ában nem az útra figyelnek, ami különösen a kezdő sofőrök esetében veszélyes.

hirdetés

Bruce Simons-Morton és munkatársai a legkorszerűbb módszerekkel vizsgálják autóvezetés közben a sofőröket: mennyire figyelnek, hogyan alakul a reflexidejük váratlan veszélyhelyzetekben és milyen különbségek vannak a gyakorlott vezetők és a még gyakorlatlan sofőrök között a nagyvárosi forgalomban.

A vizsgálat szinhelyéül Washington és Virginia útjait, utcáit választották. Két, azonos módon végzett megfigyelés adatait egyesítették. Az első vizsgálatba 17 évesnél kissé fiatalabbakat: 22 lányt és 20 fiút választottak, olyanokat, akik három hete vagy annál is kevesebb ideje kapták meg a jogosítványukat, a vizsgálat 18 hónapig tartott, és a résztvevők  1800 dollár díjazásban részesültek.  

A második tanulmány, a 100-Autó Vizsgálat résztvevője 109, átlagosan 36,2 (±14,4) éves autóvezető: 43 nő és 66 férfi volt, akik már 10-30 éve vezettek. A résztvevők közül 22 a vizsgálat céljára bérelt kocsit vezetett, 87 saját autójában ült, ezért pedig havonta 125 dollárt kapott, a 12 havi megfigyelés végén 300 dollár záróösszeggel.

Zavart, tanácstalan autóvezetést legtöbbször a gyakorlatlan, tizenéves résztvevők estén tapasztaltak, ők vagy ütköztek, vagy épp csak sikerült elkerülniük a karambolt, amikor vezetés közben valami mással voltak elfoglalva.

“Bármi, ami eltereli a sofőr figyelmét az útról, veszélyt jelent” – mondotta a vizsgálat vezetője. “Eredményeink igazolták, hogy figyelmetlen autózás különösen gyakori az újdonsült kocsivezetőknél, akik még nem tanulták meg, mikor kell  szorosan figyelni az útra és a kocsira”.

A gyakorlott sofőrök is több mint kétszer gyakrabban ütköztek vagy kerültek karambol veszélybe, ha mobiltelefonjukon épp tárcsáztak vagy bármi egyéb dologgal foglalkoztak és nem az útra figyeltek. Mindez hatványozottan érvényes volt a friss jogosítványú vezetőkre.

A gyakorlatlanok nyolcszor nagyobb valószínűséggel karamboloztak tárcsázás közben, mint azok, akik már sok kilométert vezettek. Hétszer-nyolcszor  nagyobb esélyük volt balesetre, ha a telefonért vagy bármilyen tárgyért nyúltak. Maga a  telefononbeszélgatés viszont még a kezdő vezetők esetében sem bizonyult veszélyesnek.

A statisztika azt is mutatta, hogy négyszeresére növelte a baleseti veszélyt, ha a vezető valamilyen szöveget próbált olvasni és háromszorosára, ha evett. A szerzők idézik azokat a korábbi adatokat is, hogy a fiatal autóvezetők okozzák a halálos balesetek 11, és a sérüléssel járó karambolok 14 %-át.

 

Dr. M. L.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.