Page 4 - Diabetol

Basic HTML Version

Célzott edukációs terápia cukorbetegségben
|
4
Diabetológiai
Mozaik
|
eszközt (Accu-Chek 3608 View vércukorelemzô rendszer;
Roche Diagnostics, Indianapolis, IN) használtak.
Egy olyan automatikus döntéstámogató módszert alkottak,
mely alkalmas a 3608 Viewform (Roche Diagnostics) berende-
zés által szolgáltatott SMBG adatok elemzésére, és egy olyan
kinyomtatható jelentést készít, mely feltünteti az elsôdleges
vércukoreltéréseket és javaslatot tesz a megfelelô terápiára.
Az összefoglalt vizsgálat célja annak felmérése volt, hogy
a döntéstámogató eszköz (DST, decision support tool) alkal-
mazása miként befolyásolja azt, hogy a klinikus képes-e
helytállóan értelmezni a strukturált SMBG adatokat és ez
alapján megfelelô terápiás döntést hozni.
Betegek és módszerek
Ebben a több központ bevonásával lefolytatott prospektív,
véletlen besorolásos, kontrollos vizsgálatban randomizációt
követôen 288 klinikai szakember (39,6%-uk családorvos,
37,9%-uk általános belgyógyász, 22,6% nôvér) az alábbi négy
csoport egyikébe kerülhetett: csak stukturált SMBG (STG;
n=72), strukturált SMBG és DST (DST; n=72); strukturált
SMBG és edukációs DVD (DVD; n=72);
és strukturált SMBG, DST és edukációs
DVD (DST + DVD; n=72). A részt vevô
klinikusok 30 beteg (T2DM) esete alapján
azonosították az elsôdleges eltérést, majd
kiválasztották a megfelelô kezelést.
Eredmények
Összesen 222 klinikus teljesítette mind
a 30 beteg elemzését oly módon, hogy nem
tért el jelentôsebben a protokolltól. A DST,
DVD és DST + DVD csoportban többen ismerték fel helye-
sen a glykaemiás eltérést és találták meg a legoptimálisabb
terápiás lehetôséget, mint az STG csoportban (49%, 51% és
55%
vs.
33%;
p
<0,0001 mindegyik összehasonlításra). A DST,
DVD és DST + DVD csoportok közötti különbségek nem
voltak statisztikailag szignifikánsak.
Következtetések
A most közzétett eredmények azt jelzik, hogy az SMBG
adatai alapján történô strukturált beavatkozások akkor a leg-
hatásosabbak, ha az orvosok megfelelô felkészítésben része-
sülnek, és a döntéshozatalban erre alkalmas módszerekkel is
segítjük ôket. Bár az oktató DVD vagy a DST egyenértékû az
adatelemzés hatékonyabbá tételében és az adatok hasznosítá-
sában, a DST ésszerû alternatívát kínálhat azokban az esetek-
ben, amikor átfogó edukációs program nem valósítható meg,
hiszen a DST minimális képzés árán integrálható a klinikai
gyakorlatba.
Írásunk az alábbi közlemény alapján készült:
Rodbard H,
et al.
Use of an automated decision support tool
optimizes clinicians’ ability to interpret and appropriately
respond to structured self-monitoring of blood glucose data.
Diabetes Care. 2012;35(4):693–698.
L. da Vico, M. Monami, B. Biffi, C. Lamanna, C. Martelli,
N. Marchionni, E. Mannucci
Célzott edukációs terápia
2-es típusú diabetes mellitusban
A terápiás sikert elôrejelzô tényezôk azonosítása
A 2-es típusú diabetes mellitus (T2DM) nem gyógy-
szeres kezelése (diéta és testmozgás) a gondozás szerves
részét képezi. Bizonyítást nyert, hogy a hagyományos diétás
elôírások és a fizikai aktivitás általánosságok szintjén való
szorgalmazása hosszú távon csak elhanyagolható mértékben
befolyásolja a glykaemiás kontrollt. A hagyományos, elôíró
és elrendelô szemléletnél közép- és hosszú távon is hatáso-
sabbak azok az életmódprogramok, melyekbe a csoportok
oktatása és a magatartási technikák elsajátítása éppúgy
beletartozik, mint a táplálékbevitel és/vagy fizikai aktivitás
beteg általi kontrollja, továbbá a motivá­
ciót erôsítô módszerek alkalmazása.
Az összefoglaló alapjául szolgáló vizsgá-
latban egy rövid, egyszerû csoport­edu­ká­
ciós életmódprogramot követôen elemez-
ték a terápiás siker arányát T2DM-betegek
részvételével. A vizsgálat obszervációs
jellegû volt abból a megfontolásból, hogy
a véletlen besorolásos klinikai vizsgála-
tokba általában válogatott betegcsopor-
tokat vonnak be, akiknek tagjai körében
nagyobb a compliance a tervezett kezelés iránt – ennélfogva
nagyobb a klinikai eredményesség aránya is, mint lenne
a rutin klinikai gyakorlatban.
Betegek és módszerek
Válogatás nélküli T2DM-betegek (n=50) bevonásá-
val strukturált interaktív csoportprogramot szerveztek.
A résztvevôket késôbb 24 hónapon át követték nyomon
prospektív módon, melynek során az alábbi paramétereket
dokumentálták: HbA
1c
, testtömegindex (BMI), életminôség
és étkezési szokások. Összehasonlítás céljára egy másik,
válogatás nélküli 113 fôs csoport is részt vett a vizsgálatban,
akiknél semmilyen beavatkozás nem történt, a nyomon
követés pedig 12 hónapon keresztül tartott.
Eredmények
Az intervenciós csoportban a HbA
1c
szignifikáns csök-
kenését észlelték 12 és 24 hónap elteltével 7,5±1,4%-ról
6,9±1,2%-ra [12 hónap múlva], illetve 6,6±1,1%-ra [24 hónap
múlva];
p
<0,01 mindkét összehasonlításra). A BMI és az
életminôség vonatkozásában nem igazolódott eltérés. Az
oktatásban részesült csoportban tartós csökkenés mutatko-
zott a teljes energia-, fehérje- és zsírbevitelben. A terápiás
Acta Diabetologica
Az edukációs
programot a cukor-
betegség kórismézé-
sét követôen a lehetô
leghamarább meg
kell kezdeni.