Korai nyelvi fejlődés és az ezzel összefüggő tanulási nehézségek
Esetismertetések
1. eset: A 23 hónapos Dale szüleit aggasztja, hogy fiuk szókincse mindössze nyolc szóból áll. Bár e néhány szóval és mutogatással megérteti magát gondozóival, egyre inkább frusztrálja, hogy szülei elvárják, hogy beszéljen, és képtelenek megérteni kívánságait. Étkezések alkalmával és a nap folyamán Dale „társalog” családtagjaival és élvezettel utánozza a motor hangját, miközben autóit tologatja a földön. Édesapja kérésére örömmel „hívja” vacsorázni idősebb testvéreit és általában jól viselkedik.
2. eset: Az 5 és fél éves Sarah-nak, aki hibás beszéde miatt óvodás korában már részt vett logopédiai foglalkozásokon egy gyermekfejlesztési program (Early Childhood Program) keretében, nehézséget okoz az ábécé néhány nagy- és legtöbb kisbetűjének felismerése. Körülbelül öt betű hangalakját ismeri fel. Az óvodáskor végén elvégzett felmérés alapján a logopédus nem tartotta szükségesnek a nyelvi készségeket fejlesztő foglalkozásokat. Bár szereti, ha szülei vagy óvónője felolvasnak neki, az óvónő által irányított olvasás iránt nem mutat érdeklődést, figyelme könnyen elkalandozik. Óvónője szerint megfontolandó lenne, hogy a gyermeket egyelőre ne írassák be az első osztályba.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!