Tényleg véd a bukósisak!
Világszerte mind többen motoroznak, és a balesetek száma ennek megfelelően nő. Egy új vizsgálat igazolta, hogy ahol motorra ülni csak sisakot viselve lehet, sokkal kevesebb a baleset okozta agyi károsodás, mint ott, ahol a sisak használata csak a fiataloknak kötelező.
San Francisco adott otthont idén az amerikai sebészek kongresszusának, ahol fontos téma volt a közlekedési balesetek okozta agysérülések kérdése.
K. Tinsley Anderson és munkacsoportja Arizonában dolgozik, és a Centers for Disease Control and Prevention (CDC) adatait fölhasználva kimutatta, hogy az amerikai állampolgárok közül ma többen járnak motorkerékpárral, mint korábban bármikor. Ez megmagyarázza, hogy mind több a motorbaleset, és halálozásuk aránya is egyre nagyobb. A sebészek kiemelik, hogy csupán 19 amerikai államban és Columbia területén kötelező a motorosoknak sisakot viselni életkoruktól függetlenül. Más államokban a bukósisak csak 18 éves vagy 21 éves kor alatt kötelező.
A kutatók 2011-től gyűjtötték a baleset következtében kórházba fölvett betegek adatait. Összesen 1 165 150 beteg került trauma miatt sürgősségi ellátásra 39 államból. Közülük 598 motoros szenvedett balesetet vezetőként vagy utasként. Az egyes eseteket csoportosították aszerint, hogy az adott államban mindenkinek, aki a motoron utazott, sisakot kellett-e (kellett volna-e) viselni, illetve 18 éves vagy 21 éves kor alatt volt kötelező a bukósisak-viselés.
A vizsgálat adatai szerint az agy baleseti sérülése szignifikánsan ritkább volt ott, ahol a bukósisak kötelező része a motorral utazásnak, mint ott, ahol kortól függő szabályozás volt érvényben. A számítások azt mutatták, hogy ezer motorbalesetből agyi károsodás 307esetben következett be, ha az adott helyen csak a 18 éven aluliak számára volt a sisak kötelező; 366 sérülés járt agyi következménnyel, ha 21 év alatt kellett sisakot viselni; míg ahol mindenki számára kötelező volt a bukósisak, ott 282 agyi sérülés adódott.
A fejet ért balesetek mortalitása is azt bizonyította, hogy kedvezőbb a helyzet azokban az államokban, ahol a bukósisak viselése mindenki számára áthághatatlan kötelezettség. A fiatalok két és félszer ritkábban fejezték be életüket motorbaleset miatt ott, ahol a sisak általánosan kötelező.
„Vizsgálatunk azért egyedülálló, mert tényekkel igazolja, hogy a bukósisak kötelező viselése életeket ment. Ez a gyerekekre is érvényes, tehát az utasokra is vonatkozik” – hangzott el az előadásban. A társszerző, Bellal Joseph professzor azt tette hozzá, hogy az eredmények nyilvánosságra kerülése talán a bukósisak hordására ösztönzi a motorosokat azokban az államban is, ahol a sisak nem kötelező…
Magyarországon a motorosoknak életkoruktól függetlenül bukósisakot kell viselniük, de a kerékpárosoknak csak akkor, ha lakott területen kívül 40 km/óránál nagyobb sebességgel haladnak. A biciklisták figyelmét tehát érdemes lenne felhívni Anderson és Joseph kutatási eredményeire.