hirdetés

Orvoskeresés hagyománytörő módon

Az orvoslás átalakulásának jele, hogy a beteg orvost tud keresni weboldalon vagy mobiltelefonon keresztül. Sőt, nemcsak keresni tud, de a közösség többi tagját is segítheti, ha osztályozza a kiválasztott, majd felkeresett szak­embert. Ezt az orvostársadalom egy részének nem könnyű elfogadnia, mert az egészségügy nem étterem, az orvos nem gyógyulást áruló pizzafutár. El kell-e fogadni, hogy a beteg pár kulcsszó (gyors bejutás, közelség, elfogad­ható ár, mások által adott értékelés) alapján választja meg az orvosait? Erről is szól az okostelefonra letölthető egészségügyi alkalmazások rendszere.

hirdetés

El kell fogadnunk, hogy a beteg vásárló, aki orvosi szolgáltatást keres a szabad­piacon, és ha elégedetlen, akkor vált? Aki teheti, más orvost keres fel, ha rossz a kör­nyezet, ha kényelmetlen az igénybevétel, ha megbízhatatlan és drága az ellátás. És ezért, igen, a beteg okostelefonos alkalma­zásán keresztül időpontot foglal, megnézi, hol kap sürgősnek vélt bajával leggyorsab­ban időpontot. Sőt, kifejezi elégedettsé­gének mértékét, azaz pontozza orvosát.1 És igen, ez épp olyan, mint a hazánkban betiltott, de sok-sok helyen elégedett felhasználókkal büszkélkedő Uber. Azaz, vá­lasztás az igényeknek megfelelően mobi­lon, majd a szolgáltatás (ellátás) befejezése után minősítés. És visszatérő, elégedett, jó benyomásait terjesztő megrendelő. Ese­tünkben a beteg.

A leghíresebb ilyen alkalmazás a ZocDoc (https://www.zocdoc.com/), mely az orvos-beteg kapcsolatot tette újszerűvé azzal, hogy a beteg könnyen, a mobilalkalmazás segítségével tud szakorvost választani. És véleményt is formálhat.2

A híres JAMA orvosi szaklapban megje­lent közlemény szerint3 azok a betegek, akik interneten keresnek orvost, bíznak a család­tagok, barátok és más orvosok ajánlásában is – ha kapnak ilyet. A vizsgálatban 2100 személyt kérdeztek meg, akik 59%-a azt vá­laszolta, hogy némiképp vagy nagyon fon­tos számára az orvoskeresésnek ez a módja. A felmérésben azok közül, akik az előző év­ben online kerestek panaszuk miatt orvost, 35% azt említette, hogy olyan orvost válasz­tott, aki a kapott osztályzat alapján „jónak minősült”, és 37% egyértelműen kerülte azokat, akik rossz értékelést kaptak. Azok, akik nem használtak az orvosválasztáshoz weboldalt, 43%-ban azt említették, hogy azért, mert nem bíznak a weboldalakban.

Ugyanakkor, a megkérdezettek 80%-a az internetnél is fontosabbnak találta egy másik orvos ajánlását, sőt 85%-uk azt vá­laszolta, hogy a családtagoktól és barátoktól érkező tanács a legfontosabb orvosválasztó tényező számára.

 

Orvosok a virtuális piacon

Ez az új típusú orvos-beteg kapcsolatot kialakító megoldás még az USA-ban sem elterjedt. Adatok szerint a lakosságnak csak 65%-a tud az ilyen weboldalak vagy okostelefonos alkalmazások lehetőségéről, szemben az egyéb, nem egészségüggyel kapcsolatos szolgáltatásokkal. Egy London­ban végzett 2012-es felmérés szerint az itt élő britek 15%-a tudott a lehetőségről, és 3%-uk használta azt. Németországban 2013-ban a lehetőség 32%-os ismertségű volt, és 25%-ban használták az emberek ezt a típusú orvosválasztást.

A legsúlyosabb kérdés azonban az or­vosok beteg általi és nyilvános minősítése. Megjelent egy összefoglaló közlemény, mely az orvosokat minősítő weboldalakkal foglalkozó publikációkat és elérhető sta­tisztikai adatokat elemzi.4 Ezeken a web­oldalakon nem feltétlenül lehet orvost is keresni egyben. Döntően USA-beli és németországi közlemények, adatok állnak rendelkezésre, ezeket dolgozták fel. Nyolc kérdést vetnek fel a szerzők, és ezekre keresnek választ. A nyolc közül hetet muta­tok be itt.

Első kérdés. Az orvosok mekkora hánya­da szerepel ezeken a weboldalakon, listá­kon? Az USA-ban a praktizáló 700 000 orvos 16%-át, azaz 112 000 orvost, míg németor­szági adatok szerint az orvosok 3–28%-át legalább egyszer valaki osztályozta már. Második kérdés. Átlagosan hányan minő­sítettek egy orvost? Az USA legismertebb orvosminősítő weboldalán (RateMDs) ez az adat 2010-ben 3,2 volt. Itt az orvosok felét csak egy beteg minősítette. Más webolda­lakról származó adatok sem jobbak ennél. Harmadik kérdés. Mely szakterület orvosait minősítik leginkább? A válasz: a férfiakat (74%-ban) és döntően a nem műtéttel kapcsolatos eljárások kapcsán felkeresett szakorvosokat, közülük is elsősorban nőgyógyászokat, in vitro fertilizációval foglal­kozó szakembereket és családorvosokat.

Negyedikként a minősítések feldolgozá­sát végezték el a szerzők. Azt találták, hogy 1-től 5-ig terjedő skálán 3,9 volt az átlagos pontszám, ami magas. Ötödik pont. Milyen véleményeket írnak be a betegek, ha van rá lehetőségük? Ez a legkritikusabb pont, az orvostársadalom ezt mindig is bírálta. A weboldalak 86%-a adott lehetőséget a betegnek véleményének leírására. Nagyon megnyugtató ugyanakkor, hogy a szöveges vélemények 89%-át pozitívnak véleményez­ték a szerzők. A hatodik kérdés azt érintette, hogy mit tudnak kezdeni az orvosok ezek­kel a weboldalakkal, hogyan fordíthatják hasznukra. A közlemény szerint az orvosok jelenleg tanácstalanul állnak az őket minő­sítő portálokkal szemben, de a szerzők arra figyelmeztetnek, hogy a tanulságok leszű­réséből jelentős haszna származhatna az orvostársadalomnak. Az adatokkal segített önvizsgálat segíthet az orvos-beteg kom­munikáció javításában, annak megisme­résében, hogy milyen tényezők fontosak a betegeknek az ellátás során.

Végül a szerzők felsorolják, hogy mi­lyen hibáik vannak ezeknek az orvosokat minősítő webfelületeknek. A legfontosabb, hogy nincs kidolgozott standard a betegek elégedettségének mérésére; a legtöbb fe­lületen nincs lehetősége az ellátó orvosnak, hogy válaszoljon a negatív véleményre; és a laikus betegek hibás következtetések­re juthatnak az ellátásukról, amivel kárt okoznak az orvosnak és a többi betegnek is, mert hibás véleményt fogalmaznak meg. A szerzők szerint jelenleg az internetes fe­lületek alig alkalmasak arra, hogy a beteg a panaszára kiválaszthassa a legmegfele­lőbb specialistát a másoktól érkezett vis­szajelzések böngészésével.

Véleményem szerint az orvosi ellátás­ban el kell fogadni azt, hogy az orvosvá­lasztás módja is változik, szolgáltatássá minősül át az orvosi munka. Ezen felül az orvostársadalomnak javára kell fordí­tania a minősítéseket, tanulnia kell belő­lük. Ugyanakkor a beteg (a megrendelő!) az ellátása (orvosa) minőségét nem tudja ugyanolyan szakszerűen megítélni, mint egy Uber-sofőr szolgáltatásának vagy a ki­szállított pizzának a minőségét. Az orvosok betegek általi minősítésének kidolgozását az orvostársadalomnak kellene elvégeznie (segítve a beteget egyben). Ezzel pedig mindenki jól járhatna.

Levelezési cím: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Irodalom:
1.
McCarthy M. People use web to find doctors but prefer personal recommendations, says US survey. BMJ 2014;348:g1704

2. Detsky AS, Garber AM. Uber’s Message for Health Care. N Engl J Med 2016;374:806–809
3. Hanauer DA, Zheng K, Singer DC, Gebremariam A, Da­vis MM. Public awareness, perception, and use of online physician rating sites. JAMA 2014;311(7):734–735
4. Emmert M, Sander U, Pisch F. Eight questions about physician-rating websites: a systematic review. J Med In­ternet Res 2013;15(2):e24

Dr. Speer Gábor
a szerző cikkei

hirdetés

cimkék

Kapcsolódó fájlok

Cikk[197388] galéria
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.