hirdetés

A mediterrán étrend zsírtartalma nem hizlal

A mediterrán étrend hatásait vizsgáló „PREvención con DIeta MEDiterránea” (PREDIMED) tanulmányt 2003-ban indították Spanyolországban. A most közölt eredmények alapján a korlátozás nélkül fogyasztott olivaolaj és olajos magvak nem hizlalnak, sőt kissé csökkentik a testsúlyt.

hirdetés

A statisztikák szerint Európában valószínűleg Spanyolhonban élnek legtovább az emberek. Két éve készült kimutatás szerint akkor 152 volt a 100 évesnél idősebb spanyolok száma. Ennél több matuzsálem (742) csak Japánban élt akkor – remélhetőleg még most is köztünk vannak. A legújabb kutatások szerint ebben a jelenségben genetikai tényezők is szerepet játszanak, de a rendkívül egészséges táplálkozás, életvitel is a kiemelkedően fontos okok közé tartozik.

A spanyol egészségügy irányítói az ott működő élelmiszer-ipari és gyógyszercégek bevonásával 2003-ban indították el a PREDIMED vizsgálatot, melybe jelentős kardiovaszkuláris kockázatú férfiakat (életkor: 55–80 év) és nőket (életkor: 60–80 év) vontak be, akik induláskor szív-ér betegség szempontjából egészségesek voltak. A résztvevők vagy 2-es típusú cukorbajban szenvedtek, vagy legalább háromféle rizikófaktorral bajlódtak – 90%-uk túlsúllyal küszködött, átlagos életkoruk 67 év volt. Szemben az amerikai vizsgálatokkal, a vizsgálati alanyok 97%-a fehérbőrű, európai származású volt. Az egészségügyi ellenőrzés 11 spanyol gyógyintézetben folyt 2003 és 2010 között. A férfiak létszáma 3165, a nőké 4282 volt.

Korábban már ismételten idéztük a tanulmány eddig megjelent vizsgálati eredményeit, kiemelve, hogy a mediterrán étrend minden életkorban egészséges. Most a munkacsoport azokat az adatokat közölte, amelyek igazolták, hogy ez a diéta kalóriamegszorítás nélkül sem hizlal, noha igen sok zsiradékot tartalmaz, leginkább növényi eredetű olajok, köztük olívaolaj formájában. A dolgozatot a Lancet Diabetes and Endocrinology júniusi száma közölte.

„Már negyven esztendeje hangsúlyozzák a táplálkozástudomány illetékesei, hogy zsírszegény étrendet fogyasszunk, miközben a tanács betartása nem nagyon látszik a mind több kövér emberen – foglalja össze Ramon Estruch, a vizsgálat vezetője. – Vizsgálatunk azt mutatja, hogy a növényi olajban gazdag, sok olívaolajat és olajos magvat tartalmazó mediterrán étrend nem hizlal, nem növeli a derékkörfogatot a zsírszegény koszthoz képest. Ugyanakkor sok adat igazolja, hogy ez a mediterrán étrend igen egészséges, ami persze nem jelenti azt, hogy állati zsiradékot is korlátlanul ehetünk. Fontos, hogy megértsük a különböző eredetű zsírok közötti eltéréseket.”

Az obezitás kockázati tényezője mind a kardiovaszkuláris betegségeknek, mind a cukorbajnak, mind pedig bizonyos rosszindulatú daganatoknak és mozgásszervi kórképeknek. Az elhízás megelőzésére a standard ajánlás a zsírszegény diéta és a rendszeres mozgás. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ennek megfelelően azt tanácsolja, hogy a teljes kalóriabevitelnek legfeljebb a 30%-a származzon zsiradékokból. Az a szemlélet, mely szerint a sok zsiradék veszélyes és egészségtelen, oda vezetett, hogy az Egyesült Államokban a zsírtartalmú ételek fogyasztása mérhetően csökkent, miközben az obezitás és a diabetesz epidémiája folytatódik. A csökkenés azonban nem a mediterrán étrend növényi zsírjaira vonatkozik.

A PREDIMED vizsgálat résztvevőinek egyik csoportja (7447 személy) kalóriamegszorítás nélkül ette az olívaaolajban gazdag mediterrán kosztot, a másik csoport (2543 személy) ugyancsak a kalóriabeviteltől függetlenül fogyasztott olajos magvakat (dió, mandula, mogyoró), a harmadik csoport (kontroll, 2450 személy) zsírszegény, kevés kalóriát tartalmazó koszton élt.

Hat év alatt az összes zsiradékfogyasztás csökkent a zsírszegény étrendet evő csoportban (40%-ról 37,4%-ra), kissé növekedett az olívaolajat fogyasztó csoportban (40%-ról 41,8%-ra) és az olajos magvakat fogyasztók körében (40,4%-ról 42,2%-ra). A fehérje eredetű és a szénhidrát eredetű kalóriabevitel aránya mindkét mediterrán diétán lévő csoportban csökkent.

Általánosságban mindhárom étrend mellett mérséklődött a testsúly, legkifejezettebben az olívaolajban gazdag mediterrán diétát tartók csoportjában (0,88 kg), míg a sovány kosztot evő kontrollszemélyek átlagosan 0,60 kg-ot adtak le, az olajos magvakat evők 0,40 kg-mal lettek könnyebbek. A derékkörfogat mindhárom étrend mellett kissé növekedett: legfőképp a sovány étrendre fogott csoportban (+1,2 cm), kevésbé az olívaolajat (+ 0,85 cm) és az olajos magvakat fogyasztók (0,37 cm) között.

A fenti megfigyelések azt bizonyítják, hogy a különböző eredetű zsírokból származó kalóriák egészségi hatása, értéke nem azonos. A növényi olajok vagy a halzsír kedvező, és ennek megfelelően kell mérlegelni az étrend összetételét. A mediterrán diéta, úgy tűnik, még akkor is egészséges, ha több zsírkalória bevitelével jár.

Dr. M. L.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.