Ikarusz és a melanoma
A Nap nem kíméletes, ki közelíti meglakol: Ikarus szárnyai viaszának megolvadásával, a repülést foglalkozás szerűen űzők pedig azzal, hogy a rosszindulatú bőrdaganat, a melanoma nagyobb kockázatát kell elszenvedniük.
Az USA-ban 2014-ben várhatóan 76 100 melanoma eset fordul majd elő (az összes daganatos megbetegedés 4,6%-a) és 9 710-en fognak meghalni a betegségben (az összes daganatos halálozás 1,7%-a). Az USA-ban évente 100 000 lakosonként 21,3 új esetet regisztrálnak és hazánkban is gyakorlatilag ugyanennyit (Liszkai). A betegség előfordulási gyakorisága kétszeresére növekedett az elmúlt 3-4 évtized folyamán, a halálozás viszont változatlanul kb. 9-10%-os (SEER Stat). Nagyjából minden ötvenedik ember számíthat arra, hogy élete folyamán valamikor melanoma keletkezik a bőrén – természetesen többek között a bőr minőségétől, rasszbéli hovatartozástól, földrajzi helyzettől, napozási szokásoktól függő jelentős eltérésekkel.
Egy 2014. szeptember 3.-án a JAMA Dermatology-ban online megjelent közlemény szerint a bőr-melanomás megbetegedése a polgári repülés pilótáiban és az utaskabinok személyzetének („cabin crew”) tagjaiban is kétszer gyakoribb, mint az átlagos népességben. A kutatók külön értékelték a pilóták és a hajózó személyzet (benne a stewardessek, stewardok) adatait. Míg a pilótáknál a melanoma strandardizált gyakorisági aránya 2,22 (p=0,001) volt, addig a cabin crew esetén valamivel kevesebb, 2,09 volt (p=0,45). A pilótáknál a halálozás kockázata is magasabb, mint a személyzetnél (1,83 vs 0,90). A kutatók ezen eredményeket nagy tömegű - összesen 266 000 személyről szóló - adat feldolgozása révén nyerték, amelyeket 1943 (!) és 2008 között 11 országból származó 19 (15 a pilótákra, 4 pedig a hajózó személyzetre kiterjedő) vizsgálat során rögzítettek.
A metaanalizist készítő csoport vezetője Dr. Martina Sanlorenzo (Department of Dermatology, University California, San Francisco) szerint a pilóták és a hajózó személyzet fokozott melanoma-gyakoriságáért egyértelműen a nagyobb UV-sugárzás a felelős, amely a szokásos repülőmagasságban, 9 000 méter magasan (30 000 láb) a földközelinek a kétszerese. A problémát az jelenti, hogy bár míg a műanyag ablakok blokkolják mind az UVA, mind az UVB sugárzást, addig az üvegen az UVA sugarak közel 54%-a átjut. Az UV fénnyel történő expozíció viszont nem szerepel a repülőszemélyzet munka-egészségügyi kockázatai között, ellentétben az ionizáló sugárzásokkal, amelyek kockázata jól ismert, és mértékét rendszeresen ellenőrzik is.
Dr. Steven Wang bőrgyógyász sebész főorvos szerint (Memorial Sloan Kettering Cancer Center in Basking Ridge, New Jersey) érdekes lenne ismerni a melanomák anatómiai elhelyezkedését is, mivel egyedül az arc és a kezek vannak kitéve az ablakokon keresztül érkező UV sugárzásnak. A gyakran repülő utasok kockázata valószínűleg nem magasabb, de mint a melanoma elleni védelemről szóló tanulmány szerzője (Beating Melanoma: a 5-step survival guide) azt ajánlja, hogy aki fél a betegségtől, az válasszon folyosó melletti ülést („aisle”), vagy ha ablak mellé kerül, húzza le az árnyékolót.
Írásunk az alábbi közlemények alapján készült: