Az orvosképzés és -továbbképzés mint minőségi tudásmegosztás vizsgálata
A szerző a hazai egészségügyi alapellátás 1992. július 1-jén bevezetett reformja utáni negyed évszázad eredményeit ismerteti a tudásmegosztás szempontjából. Egyértelműen bizonyítható, hogy a praxisok önállóvá válásával az egészségügyi alapellátás megítélése kedvezővé vált, a családorvosok tekintélye megnőtt. Ennek megerősítésére szolgált a 25 évvel ezelőtt indult, győri kezdeményezésű Alapellátási Szabadegyetem, mely folyamatosan és rendszeresen megtartott akkreditált szakmai továbbképzései révén a tudásmegosztás országos modelljévé vált.
Az 1992-ben Magyarországon bevezetett egészségügyi alapellátási reform többek között a háziorvosi vállalkozások engedélyezésével kezdődött. Az addig ismeretlen rendszer számos szakmai és más jellegű (gazdasági, jogi stb.) ismeretet követelt. Az ekkor indított Alapellátási Szabadegyetem iránti érdeklődés az elmúlt években folyamatosan nő. A 25 éve működő program sikere azt igazolja, hogy a szakmai közösségek a tudásmegosztás igazi motorja.1–6
Tudásmegosztás
A gyorsan változó környezethez való alkalmazkodás a versenyképesség legfontosabb feltétele. Alkalmazkodni viszont csak az ember tud, és nem a szervezet. A széles körű kutatások és a mindennapi gyakorlat e tapasztalata vezetett oda, hogy ma a munkáját végző emberben látjuk a legfontosabb értéket.
A 7S modell a McKinsey cég, azon belül Tom Peters és Robert Waterman nevéhez köthető. Azt kutatták, hogy mitől sikeresek ismert és kevésbé ismert amerikai vállalatok. Arra a következtetésre jutottak, hogy minden, sikeresnek ítélt vállalat rendelkezik egy csak rá jellemző, nagyon erős kultúrával, mely nagyon mélyen él az ott dolgozókban. Szintén a kutatás eredményeként felállítottak egy modellt, mely a szervezeti kultúra szerkezetét és kapcsolatrendszerét mutatja be. A McKinsey-féle 7S modell elnevezése a hét tényező angol nevének kezdőbetűiből adódik. Két csoportra osztják a tényezőket: az ún. kemény tényezők (stratégia, struktúra, rendszerek) mellett fontos szerepük van a sikerben a lágy tényezőknek (stílus, személyi állomány, képességek és értékrend).7,8
Karl Erik Sveiby híressé vált 1997-es műve szerint,36 amely 2001-ben magyarul is megjelent,37 a változásokhoz való alkalmazkodás során a másik tudásának megszerzése és a saját tudásunkhoz való hozzáadása szinte mindig gyorsabb és hatékonyabb, mint a merőben új megoldások kitalálása. A versenyképességnek ezért fontos eleme a tudás szabad áramlása, ez azonban a gyakorlatban mégsem működik igazán – sem a gazdaság, sem a közoktatás világában.9 A különféle fejlesztési programokban a továbbképzés a felkészülés egyik legfontosabb vagy talán a legfontosabb eszköze.10
A tudás megosztásának számos gátló tényezőjét tárták fel: önzés, bizalmatlanság, korábbi rossz tapasztalatok, időhiány, szervezeti korlátok és hatalomféltés. A tudásmenedzsmenttel foglalkozó szakemberek ma úgy látják, hogy a szakmai közösségek a tudásmegosztás igazi motorjai, amelyek le tudják küzdeni az említett akadályozó tényezőket.11,12 Tanulmányomban azt vizsgáltam, hogyan valósult meg mindez a 25 éve működő Alapellátási Szabadegyetem keretében Győrött.
A családorvosi rendszer kialakulása
A középkelet-európai országokban 1990 előtt az állami egészségügyi ellátás modellje működött. A rendszert a központi irányítás, az állami tulajdonban lévő szolgáltatói hálózat, az ingyenes ellátásra szóló általános jogosultság, a beteg választási szabadságának hiánya, a krónikus hiány állapota (forráshiány, műszerek és gyógyszerek hiánya, zsúfoltság, kényszerhelyettesítések), a szolgáltatások alacsony minősége jellemezte.13,14 Az 1990-es évek jellemzője volt az áttérés az állampolgári jogon járó központosított egészségügyi modellről a társadalombiztosításon alapuló finanszírozásra.15 A világ minden részén máig vitatéma, hogy az egészségügyi rendszer problémáira a piaci elemek erősítése a megoldás, vagy éppen a nagyobb állami szerepvállalás a társadalmi egyenlőtlenségek enyhítése érdekében.16,17
A reformok következtében Középkelet-Európában a korábbi körzeti orvosi rendszer helyett háziorvosi rendszer alakult ki, új jogviszonnyal és finanszírozással, a háziorvosok tulajdonosi státusza, jogállása szempontjából országonként eltérő módon (1. táblázat). Magyarországon az egészségügyi alapellátás reformját 1992. július 1-jével a piac kedvező hatásainak érvényesülése reményében indították el. A privatizáció folyamata többek között a háziorvosi vállalkozások engedélyezésével kezdődött. A reform megindulásával kezdetben még kevés családorvos választotta a vállalkozási formát, de 1993-ban már a 60%-uk, 1994 első negyedévében a 90%-uk. A házi- és házi gyermekorvosok száma 6–7 ezer. Számuk kismértékben ugyan, de folyamatosan csökken, országosan és regionálisan komoly eltérésekkel (2. táblázat).
A családorvosi rendszer kialakításától a hazai alapellátás minőségi megújítását vártuk, és az új modell eddig be is váltotta a reményeket. A praxisok önálló működésével a háziorvoslás rangja, a családorvoslás presztízse jelentős pozitív változáson ment át. Köztudott, hogy a magyar orvosegyetemi képzés az alapellátás reformja előtt is nagyon elismert volt nemzetközi szinten is, de a körzeti orvosok munkája sokszor negatív megítélés alá esett, képzésük-továbbképzésük rendszerszinten nem volt biztosítva. Mivel a családorvosok nagyon leterheltek – napi családorvosi munkájuk mellett ügyeleti, sokszor sürgősségi ellátásban is részt vesznek –, a képzéseken és továbbképzéseken való részvétel számukra komoly nehézséget jelentett. Ezért úgy éreztük, szükség van az általunk kezdeményezett Alapellátási Szabadegyetem munkájára a legújabb szakmai információk közkinccsé tételében. A havonta egy szombati napra szervezett továbbképzések egyben a kreditpontokat is biztosíthatják, az előírásokkal és szakmai elvárásokkal összhangban. Olyan naprakész információkat kapnak a kollégák, amelyeket szakkönyvekből elfoglaltságuk miatt nem tudnának elsajátítani, egyben továbbképzéseinknek a közösségi és orvosi kapcsolatok építésében is fontos szerepük van.
A Győri Alapellátási Szabadegyetem 25 éve
Az egészségügyi alapellátás 1992-ben kezdődő reformját megelőző évben az Egészséges Nemzedékért Alapítvány a családorvosok részére – győri kezdeményezésként – folyamatos és rendszeres továbbképzést szervezett Alapellátási Szabadegyetem néven. Ez a felkészülést jelentette a családorvosi-vállalkozási formák megismertetésére, beleértve a közgazdasági, könyvelési és informatikai alapismeretek átadását. A változásokhoz kapcsolódóan folyamatos és rendszeres képzés keretében, havi egy alkalommal szervezett, az Egészséges Nemzedékért Alapítvány által koordinált tudományos szimpóziumokba bekapcsolódott a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszéke, később a Pécsi Tudományegyetem és a Szegedi Tudományegyetem ÁOK Családorvosi Intézete is, jelentős segítséget nyújtva az akkreditáció, illetve a kreditpontok biztosításával.
Ez a képzési, továbbképzési sorozat 25. éve folyamatosan működik. A résztvevők mind a mai napig díjmentesen látogathatják a rendezvényeket. Kiemelt együttműködő szervezetnek bizonyult Győr városa, Győr-Moson-Sopron megye Önkormányzata, később a Megyei Orvosi Kamara is. A kihelyezett üléseket leszámítva a Győri Városháza patinás díszterme méltó helyszínként szolgált.
A rendezvényeket szemeszterenként öt, tanévenként tíz alkalommal szervezték meg. A családorvosokon kívül mind nagyobb számban vesznek részt kórházi orvosok, ÁNTSZ-szakemberek, egészségbiztosítási szakemberek Győr-Moson- Sopron megyén kívül Vas, Zala, Veszprém, Komárom-Esztergom és Fejér megyéből is. Jelentős háttérsegítséget nyújtott a továbbképzésekhez, hogy folyamatosan kiadványokat jelentettek meg a továbbképzések anyagaiból, az első kiadvány az Önkormányzati Háziorvosi Útmutató volt.19 Az Alapellátási Szabadegyetem iránti érdeklődés az elmúlt években folyamatosan nőtt, a rendezvényeken átlagosan 120–150 kolléga vesz részt.
A szervezők legfontosabb célja: naprakész információk biztosítása háziorvosok számára, illetve átadni azokat az ismereteket, melyeket egyetemi tanulmányaik során nem tanultak, nem tanulhattak.20 A diagnosztika és terápia tárgyköre mellett mind jobban előtérbe kerültek az egészséggazdasági, jogi és etikai kérdések, valamint kihelyezett képzés keretében a társadalombiztosítás. Az informatikai ismeretek széles körű elterjedésével a praxisokban dolgozó munkatársak is aktív szerephez jutottak. Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a számítógépes jelentések megírása, az adminisztratív tevékenység egyszerűbbé vált. A háziorvosok és az egészségügyi szakdolgozók 1996 és 1998 között a Széchenyi István Egyetem jogelődjében fakultatív informatikai képzésen vettek részt, amikor egységessé vált az informatika kötelező használata a receptek írásánál és a jelentéseknél. Ez az országban egyedülálló, a praxisok részére térítésmentes, az Egyetem által felajánlott képzés volt.
A családorvosok 1998. december 31-ét követően kizárólag szakirányú szakképesítéssel dolgozhatnak körzetükben.21 A háziorvostan szakvizsgán túlmenően mind több kolléga szerezte meg második, illetve további tárgyból a szakvizsgáját. A családorvoslás szakmai tekintélye jelentősen megnőtt, amit az elmúlt negyedszázad eredményei egyértelműen igazolnak.22 A háziorvosok tevékenysége önállóbbá vált, felelősségük megnőtt: kiemelt érdekük a praxisukhoz tartozó betegek gyógyítása, gondozása és rehabilitációja. Hazai és nemzetközi kongresszusi részvételeiket, szakkönyvvásárlásaikat és a számítógépes rendszer beszerzéséhez szükséges kiadásaikat a praxispénz keretéből tudták fedezni.23,24,25
Az alapellátás reformját követően a praxisok finanszírozásában az „aranyévek” az 1992 és 1998 közötti évek voltak, ezt követően a juttatások nem követték az inflációt.26 Az elkövetkezendő évek egyik kiemelten fontos, ha ugyan nem a legfontosabb feladata a praxisfinanszírozás igen jelentős növelése. Ennek hiányában nem várható, hogy a jelenleg betöltetlen közel 300 praxisba új családorvosok kerüljenek, azért sem, mert mind több magyar orvos vállal munkát külföldön, főként Nyugat-Európában.
A tudásmegosztás hatásának vizsgálata
A háziorvosok körében végzett kérdőíves felmérés eredményei alapján elmondható, hogy igénylik ezt a képzési-továbbképzési rendszert. Megtisztelő számukra, hogy az Alapellátási Szabadegyetemen üléselnökként, előadóként vehetnek részt, s a rendezvényeken elsajátított ismeretek akár többhetes, tankönyvből történő felkészülést helyettesíthetnek.2
Költségmegtakarítás. Előzetes költség/haszon vizsgálatok során bizonyítást nyert, hogy a Győr-Moson-Sopron megyében kezdeményezett, országos modellként szolgáló, „helyben pontszerző” háziorvosi képzés-továbbképzés jelentős költségmegtakarítással járt a résztvevők számára.27,28 A korábbi évek elemzései azt mutatják, hogy az anyagi megtakarítások egyre jobban érzékelhetők napjainkban, hiszen mind a kongresszusok részvételi költségei, mind pedig az üzemanyagköltségek hatványozottan emelkedtek, és ezek a helyi szervezéssel részben megtakaríthatók.
A résztvevők és előadók száma. A XXVII. évfolyam indulásakor érdemes visszatekinteni az elmúlt 25 évre. Eddig összesen 225 szakmai továbbképzésre került sor az Alapellátási Szabadegyetemen. Az átlagos látogatottságot (130 fő/rendezvény) figyelembe véve a résztvevők száma az elmúlt 25 évben 29 250 fő volt. Az eddigi 225 rendezvényen – szakmai tudományos továbbképzésenként 10 előadóval számolva – az előadók száma 2300 fő volt.
Témakörök. A 2300 szakmai előadáson a legváltozatosabb témakörök szerepeltek a kardiológiától és a neurológiától az egészséggazdasági témákon át a vakcinológiáig, klinikai táplálásig, igazságügyi orvostanig.
Együttműködő partnerintézmények. Az elmúlt negyedszázad 225 rendezvényére visszatekintve elmondható, hogy számos gyümölcsöző együttműködés alakult ki. Ennek bizonyítéka, hogy a Semmelweis Egyetem Családorvostani Tanszéke, illetve a Pécsi és a Szegedi Tudományegyetem Családorvosi Intézete által delegált szakmai előadók, továbbá a Győri Petz Aladár Megyei Oktató Kórház munkatársai tartottak nagy sikerű előadásokat. A képzésbe bekapcsolódott a Széchenyi István Egyetem is.
Minőségi megújulást jelentett az Alapellátási Szabadegyetem működésében, hogy a Szegedi Tudományegyetem ÁOK Családorvosi és Foglalkozás-egészségügyi Rendelő segítségével, Dr. Mester Lajos c. egyetemi docens családorvossal közösen, évente két alkalommal 2012 óta 50 kreditpontos, akkreditált, 3 napos szinten tartó továbbképzéseket tartottak Győrben, a Szegedi Tudományegyetem kihelyezett képzése keretében. További cél a Családorvos Kutatók Országos Szervezetével való szoros kapcsolat,29,30,31,32 továbbá kapcsolatfelvétel a Debreceni Tudományegyetem ÁOK Családorvosi Intézettel.33
Fontos szerep jutott a Győr-Moson-Sopron Megyei Orvosi Kamarának is, kiemelten Dr. Begya László elnök úrnak. A Megyei Orvosi Kamara segítségével a kollégák folyamatosan tájékozódhattak továbbképzéseinkről, és a visszajelzések, illetve a kamarai nyilvántartás alapján azok a családorvosok, akik 25 évig folyamatosan körzetben dolgoztak, címzetes főorvosi kinevezést vehettek át rendezvényeinken.
Megbeszélés
Az egészségügyi alapellátás reformja következtében minőségi változás állt be a hazai alapellátásban, a praxisok önálló tevékenységet végeznek, a háziorvosok szakmai tekintélye jelentősen megnőtt, javult a minőségi munka. A finanszírozásban történt kedvező változások következtében az 1992 és 2002 közötti első 10 évben jelentősen javultak a praxisok bevételei. Sajnos, az elmúlt évtizedre már az volt a jellemző, hogy a bevetélek nem követték az inflációt, ez jelentős anyagi veszteséget okozott a kollégáknak.34
A háziorvosi kar egyrészt kiöregedett, igen sokan dolgoznak 70, sőt 75 év felett is teljes munkaidőben, másrészt igen nagy számban távoztak a háziorvosok külföldre, így jelenleg közel 300 praxis nincs betöltve.
A következő 5 év legfontosabb feladata: az egyes praxisok finanszírozásának jelentős növelése és a háziorvosi munka vonzerejének növelése. Ez utóbbihoz szükséges az egyetemi évek során mind több orvostanhallgató gyakorlati ismereteit bővíteni az alapellátás munkájával kapcsolatban, a nyári gyakorlatokon bevonni őket a háziorvosi munkába, megkedveltetni velük ezt a fontos szakterületet, a rezidensképzés során megkedveltetni az alapellátás munkáját a rezidens kollégákkal.
Az Alapellátási Szabadegyetem működésének 25 éve során betöltötte és jelenleg is betölti a szakmai közösségek építőelemeinek szerepét. Elmondhatjuk, hogy e képzési és továbbképzési rendezvénysorozat intézményesült, és a 25 éves működés a McKinsey tanácsadó cég 7S modellje kritériumainak is megfelel.35
Az alapellátás megerősítésében, minőségének egységesítésében alapvető jelentőségük van a regionális továbbképzési rendszereknek. Ezek a képzési centrumok alkalmasak arra, hogy a lokális problémákra reagálhassanak, személyes kapcsolatot tartsanak az ellátókkal, ennek megfelelően alakítva a képzés tematikáját. Mindezek mellett ez költséghatékony is. Ezért ajánljuk, hogy azok a régiók, ahol még nincs ilyen, alakítsák ki a saját továbbképzési centrumukat.
Végül felhívom a figyelmet arra, hogy a szakmában jelenleg is aktívan dolgozó családorvosok átlagos életkora nagyon magas, utánpótlásuk biztosítása egyre nagyobb gondot jelent. Így az elkövetkező évek legfontosabb feladata lesz a praxisfinanszírozás jelentős arányú növelése, a fiatal orvosok számára kedvező lehetőségek biztosításával a letelepedéshez. Ugyanakkor fontos cél az is, hogy a családorvosok nyugdíjba vonulása egy szakmai életút méltó lezárása lehessen.
Levelezési cím: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Irodalom:
1. Schmidt P. Alapellátási Szabadegyetem Győr-Moson-Sopron megyében – egy országos modell a háziorvosok képzésében és továbbképzésében. Orv Hetil 1996;137:1503–1504
2. Schmidt P. A képzés-továbbképzés fontosságának szerepe a háziorvosi gyakorlatban. Egészségnevelés 2000;41:201
3. Schmidt P. A családorvosok képzésének országos modellje Győr- Moson-Sopron megyében. Orv Hetil 2001;142:484
4. Schmidt P. Az egészségmegőrzés, egészségnevelés szerepe a háziorvosok és egészségügyi dolgozók képzésében, továbbképzésében. Egészségnevelés 2001;42(4):159–161
5. Schmidt P. A posztgraduális képzés egy modellje: Alapellátási Szabadegyetem Győr- Moson-Sopron megyében. CSAKOSZ III. Nemzetközi Kongresszusa 2004, Bp, összefoglalók, 21-22
6. Schmidt P. Gazdaságossági kérdések szerepe az egészségügyi alapellátás reformjához kapcsolódóan: Gondolatok az Alapellátási Szabadegyetem 100. rendezvényén. Orv Hetil 2004;145:355–357
7. Heidrich B. Alkalmazottak vezetése. Digitális Tankönyvtár, Budapesti Gazdasági Főiskola, Bp., 2011
8. Heidrich B, Szegedi K. Szervezeti kultúra, üzleti etika. 2004. http://publikacio.uni-miskolc.hu/data/ME-PUB-5639/Szervezeti%20kult.pdf
9. Gönczöl E. A tudásmegosztás formális és informális közösségei. 2009. http://www.osztalyfonok.hu/cikk. php?id=677
10. OFI: http://ofi.hu/erdekek-ertekek-tudasmegosztas
11. Tomka J. A szakmai közösségek (Communities of Practice) hozzájárulása a szervezeti együttműködés fejlesztéséhez. PhD értekezés, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2005, http://kgt.bme.hu/doktori/ phds/tomka_j.pdf
12. Tomka J. A megosztott tudás hatalom. Harmat Kiadó, Bp., 2009
13. Schmidt P, Simon T. A körzeti orvoshoz fordulás motivációi – a betegek kérdőíves felmérése. VEAB pályamunka, Várpalota – Győr, 1989
14. Balogh S. Háttéradatok a háziorvosi ellátásról I-II. Med Univ 2000;33:21–25, 97–102
15. Borbás I, Szirmai L, Verdes N, Vilusz L, Zelenkáné Lux L. Egészségügyi rendszerek Kelet-Európában. Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet, Egészségügyi Rendszertudományi Iroda, 2005. http://www.eski.hu/new3/politika/ zip_doc_2005/kelet-europa.pdf
16. Garai L. A vállalkozó háziorvosok finanszírozásának alakulása a rendszerváltás óta. Medicus Universalis 2010;43, Garai L. államvizsga-dolgozata alapján, SZTE-ÁOK
17. Schmidt P. Zur Reforms des Ungarischen Gesundheitssystems und ihren Auswirkungen. In H-U-Deppe: Zur Aktuellen Entwicklung der Gesundheitspolitik in Ungarn. Arbeitspapier Nr. 15/1995. Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt a M. Zentrum der Psychosozialen Grundlagen der Medizin, Abteilung für Medizinische Soziologie. Frankfurt a. M. 1995. március
18. KSH, http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_ eves/i_fea002.html
19. Schmidt P, szerk. Önkormányzati Háziorvosi Útmutató. Hazánk Könyvkiadó, Győr, 1992
20. Arnold Cs. A családorvosi tanszék szerepe és helye a graduális oktatásban, szakképzésben, továbbképzésben és kutatásban. Med Univ, 2000;33:2–6
21. Hidas I. Milyen családorvosokat képzünk és hogyan? Med Univ, 1999;32:35
22. Schmidt P, Menyhárt M. Körzeti orvosból háziorvos – a családok orvosának habitusváltozása az elmúlt 25 évben és a jövő kihívásai. VI: Sümegi Orvosi Napok, 2005, összefoglaló, 15–18
23. Márton H, Illyés I. Elvárások a családorvosi munkával szemben. I. Az orvosok szemszögéből. Med Univ, 1999;32:63–67
24. Márton H, Illyés I, Varga J. Elvárások a családorvosi munkával szemben. II. A betegek szemszögéből. Med Univ, 2000;33:oldalszám?
25. Márton H, Illyés I, Varga J. Elvárások a családorvosi munkával szemben. III. Az orvosok és a betegek véleményének összehasonlítása. Med Univ, 2000;33:103–108
26. Fejér L. Javaslatok a járóbeteg-szakellátás finanszírozásának változtatására. Eg Gazd Szle 1996;34:44–45
27. Schmidt P, Végh K. Költség/haszon-elemzés és gazdasági kérdések szerepe az egészségügyi alapellátásban. Győr-Moson-Sopron Megyei Orvos- Gyógyszerész Napok, Sopron, 2003. október 15–18. Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat, Győr, Hazánk Kiadó, 35–39
28. Hargitai S. Társadalombiztosítás, egészségügy-finanszírozás. Eg Gazd Szle 1992;30:410–420
29. Stavdal A. Risk Embedded in Risk Intervention. The History of Prevention in Nordic Medicine. Családorvos Kutatók XV. Kongresszusa, Bp., 2016. február 26-27. Bp., összefoglalók, 28
30. Kolláth R, Pipicz M, Mester L, et al. Egészségtudatosság a fitnesz szakmában ülő munkahelyen dolgozók körében. Családorvos kutatók XV. Kongresszusa, Bp., 2016. február 26-27, összefoglalók, 21
31. Kalmár Z, Balogh S. Családorvosok folyamatos szakorvos képzése a Pécsi Tudományegyetemen – 2015. Családorvos Kutatók XV. Kongresszusa, Bp., 2016. február 26-27, összefoglalók, 15
32. Schmidt P, Muzsay G. A gyermekorvosi ügyeleti ellátási rendszer korszerűsítése Győr városában; egy országos modell a prevenciós és szociálpediátriai munkában. In: CSAKOSZ IX. Kongresszusa: Program és összefoglalók. Pécs, 2010, 40-41
33. Kolozsvári L, Orozco O, Rurik I. Do family physicians need more payment for working better? Financial incentives in primary care. Atención Primaria 2014;46(5):261–264
34. Boros P. Valóban csőd fenyegeti a társadalombiztosítást? Praxis 2000; 9:9–15
35. Heidrich B. Alkalmazottak vezetése. Digitális tankönyvtár, 2013. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/ tamop412A/0007_e6_alkalmazotti_vezetes_scorm/a_ mckinsey_fele_7s_modell_4AAtvCLmKTCwboJZ.html
36. Sveiby KE. The New Organizational Wealth: Managing and Measuring Knowledge-Based Assets. San Fransisco, Berrett–Koehler Publ., 1997
37. Sveiby KE. Szervezetek új gazdagsága: a menedzselt tudás. KJK-Kerszöv. Bp., Jogi és Üzleti Kiadó, 2001