hirdetés

Alternatív terápiák a szorongás leküzdésére

A részletes elemzések szerint a generalizált szorongás szindrómában a kava kava, a jóga és a meditáció enyhíti a tüneteket.

hirdetés

Esetismertetés: Ms. Johnson egy elvált, 45 éves nő, aki nemrég költözött az Ön körzetébe. Arról számol be Önnek, a családorvosának, hogy válása traumatikus volt, és utána egy éven át – elköltözéséig – havonta egyszer kognitív viselkedésterápiára járt. Hasznosnak érezte a kezelést, de drága volt.

Azt mondja, nem depressziós, és a depressziószűrés eredménye valóban negatív. Viszont rosszul alszik (nehezen alszik el a visszatérő rossz gondolatok miatt), feszülést érez a nyakában, és olykor fejfájása van.

Ms. Johnson szeretné minimalizálni szorongásos tüneteit, hogy jól tudjon új munkahelyén dolgozni, de gyógyszert nem akar szedni. Kórtörténetében nem szerepel krónikus szorongás vagy primér szorongás, s azt mondja, új környezetében jól érzi magát. Általános egészségi állapota jó, s a rutinvizsgálatok eredménye is normális. Hallott gyógyító növényekről és az akupunktúráról, s az Ön véleményét kéri az alternatív lehetőségekről.

Ami kollégái véleményét illeti, a Medscape felmérése szerint a következő arányban tartják hasznosnak az alább felsorolt kezeléseket:

A helyes válasz: a kava kava, a jóga és a meditáció.

 

A generalizált szorongás szindróma (Ms. Johnson tünetei erre utalnak) gyakori betegség, élethossziglani prevalenciája a világban 6–17% között van. A remissziók aránya még gyógyszeres kezeléssel is alacsony, a betegek kb. 60%-ában nem is következik be. Hosszú távon a kognitív viselkedésterápia bizonyult hasznosnak.

A szorongás gyakran kísérőbetegség, amely például migrénhez, irritábilis kolon szindrómához és stresszt okozó helyzetekhez társul.

Sok beteg nem fordul orvoshoz, mivel tartanak a stigmatizációtól, inkább alternatív kezelési lehetőségeket keresnek. Találhatnak is számosat az interneten és bioboltokban. Az itt ajánlott terápiák közé tartozik az életmód-változtatás, a stresszcsökkentő stratégiák, egyes növények, az aromaterápia és homeopátia.

A növényi kezelések közül legalaposabban a kava kava szorongáscsökkentő hatását vizsgálták. Egy Cochrane áttekintés szerint, amelyben 11 randomizált, kontrollált vizsgálat (RCT, randomized, controlled trial) szerepelt, összesen 645 beteggel, a kava kivonat hatásosabban csökkentette a szorongást, mint a placebo.

A kava kava egy ital, amelyet a Piper methysticum nevű növényből vonnak ki, és nincs szedatív hatása. Bár hatásmechanizmusa nem világos, azt feltételezik, hogy modulálja a gamma-amino-vajsav aktivitását a lipidmembrán struktúrájának és a nátriumcsatornák működésének megváltoztatása révén; gátolja a monoamin-oxidáz B-t; és gátolja a noradrenalin és a dopamin visszavételét. Napi 400 mg-ig biztonságosnak tartják. Bár az ital több országban (pl. USA, Ausztrália) recept nélkül kapható, az USA Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatósága (FDA) figyelmeztetett a szer potenciális májkárosító hatására, és sok országban emiatt be is van tiltva.

Egy 2010-ben publikált áttekintés tolerálhatóbbnak és kevesebb mellékhatással rendelkezőnek találta a kava kavát, mint a benzodiazepineket és az antidepresszívumokat. Öt vizsgálatban a kava kava enyhítette a szorongást, míg másik négyben nem volt hatásosabb, mint a placebo.

Egy másik áttekintés 6 RCT közül 4-ben találta szorongáscsökkentő hatásúnak a kava kavát, azonban azt javasolta, hogy használata előtt meg kell vizsgálni a májfunkciót. Azt is ajánlották, hogy a kava kava alkalmazása mellett a beteg ne fogyasszon alkoholt és ne szedjen nyugtatókat. Végül, azt is kifejtették, hogy csak a megfelelően termesztett növény gyökeréből készült vízoldékony kivonatot szabad használni.

A kava kava legújabb RCT-je alátámasztja alkalmazását. A Hamilton Szorongásmérő Skála (HAM-A) volt az elsődleges klinikai kimenetel, és 58 generalizált szorongásos szindrómás személyben a kutatók azt találták, hogy a kava kava hatására szignifikánsan csökkent a szorongás a placebót kapókhoz képest; a hatás mértéke mérsékelten erős volt. A vizsgálatban a betegek folyékony kavát kaptak, amely 120–240 mg/napnyi aktív hatóanyagot tartalmazott, a beteg válaszkészségétől függően. Hepatotoxicitást senkinél nem tapasztaltak.

A kava kavával összehasonlítva a tudatosságnövelő stresszcsökkentő terápiák kevesebb vitát gerjesztettek, és az utóbbi években egyre több bizonyíték szólt amellett, hogy hatásosan csökkentik a szorongást.

2012-ben például egy szisztematikus áttekintés és metaanalízis foglalkozott a tudatosságnövelő kezelésekkel a szorongásos zavarokban, s a terápiákat pozitívan értékelték; az egyéni kezelések hatása felülmúlta a csoportterápiákét. A négy legszigorúbb RCT, amelyeket az elemzésben idéztek, s amelyek metodikailag kifogástalanok voltak, azt mutatták ki, hogy az intervenció hatása felülmúlta a placebóét. Az egyik vizsgálatban a 8 hetes kezelés során buddhista meditációs gyakorlatokat végeztek (de nem vallásos alapon). A résztvevők otthon is gyakoroltak egy instruktor és hangfelvétel segítségével. Az elfogadáson alapuló terápiák, amelyek a tudatosságnövelést a kognitív viselkedésterápia elemeivel kombinálták, hasonlóan hatásosan csökkentették a szorongást.

Egy másik áttekintés a meditatív megközelítéseket – a transzcendentális meditációt, a jógát, a qigongot, a tai chi-t és az irányított képzeletet – elemezte olyan betegekben, akiknek másodlagos (egyéb oknak betudható) szorongásuk volt. Ebben az áttekintésben 36 RCT szerepelt, amelyeket a világ különböző részein végeztek; a vizsgálatok 40%-a jó minőségű volt. A kontroll csoportokat testmozgással, zeneterápiával, relaxációval és figyelemszabályozással kezelték. A 36 RCT közül 25 mutatott ki szignifikáns szorongáscsökkentő hatást a meditatív kezelés hatására a kontroll csoportokhoz képest.

Nem meglepő, hogy ezek a kezelések jól kiegészítették a gyógyszeres kezeléseket is, illetve például szorongásos terhes nőkben önmagukban is hatásosak voltak.

A vizsgálatok a jóga szorongáscsökkentő hatását is kimutatták. Egy szisztematikus áttekintésben például, amelyben 16 RCT és 7 prospektív, kontrollált vizsgálat szerepelt, azt mutatták ki, hogy a jóga jól alkalmazható alternatív terápia a szorongásos tünetek kezelésére azokban, akikben a szorongást valamilyen más ok (pl. emlőrák, perimenopauza, migrén vagy szklerózis multiplex) váltotta ki.

Egy másik, nemrég publikált áttekintés szerint, amelyben 27, 2010 és 2012 között közölt publikáció szerepelt, azt mutatták ki, hogy a jógázók körében kisebb a vonás vagy állapot szorongás. Ezekben a vizsgálatokban olyan betegek vettek részt, akiknek vagy elsődleges szorongásuk volt, vagy másodlagos, rák, depresszió, fibromialgia, evészavar vagy artritisz miatt. A jógázás tartama változó volt: egyetlen üléstől 3 évig terjedt. A bizonyítékok arra utaltak, hogy a szorongás csökkentéséhez átlagosan 2–3 hónapnyi jóga gyakorlatokra van szükség.

Az akupunktúrát is javasolták a szituatív szorongás enyhítésére. Egy szisztematikus áttekintés szerint volt is valami haszna a perioperatív szorongás csökkentésében. Bár az áttekintés sok, metodikailag nem megfelelő vizsgálatot tartalmazott, arra a következtetésre jutott, hogy a fül akupunktúrája potenciálisan hatásos lehet, míg a többi fajta akupunktúra további vizsgálatra szorul.

Egy 2010-ben publikált, felújított áttekintés hasonló problémákat vetett fel a vizsgálatok minőségével kapcsolatban, s megállapította, hogy nincsenek bizonyítékok arra, hogy elsődleges szorongásban hatásos lenne az akupunktúra, s kevés bizonyíték támasztja alá a másodlagos szorongásra gyakorolt jó hatását is.

Mindent összevéve, az alternatív terápiák közül a kava kava, a meditatív terápiák és jóga látszik hasznosnak a szorongás csökkentésre, s ezek közül a kava kava hatása a leginkább alátámasztott. Az akupunktúra hatásossága elsődleges szorongásban még bizonyításra szorul, s első kezelésként emellett költségessége miatt sem ajánlott.

 

Forrás: Medscape

Dr. W. J.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.