hirdetés

Tudati és kardiovaszkuláris jóllét

A tudatos emberek kevesebb fájdalmat éreznek, a pszichológiai jóllét csökkenti a szívbetegség kockázatát, életcél kitűzése esetén kisebb az agyvérzés esélye.

hirdetés

A Journal of the American College of Cardiology tanulmánya szerint a pozitív gondolkodás és a pozitív érzelmek fenntartását segítő intervenciós programok abban is segítik a pácienseket, hogy javuljon a kardiovaszkuláris állapotuk; a tanulmány (Positive Psychological Well-Being and Cardiovascular Disease: JACC Health Promotion Series) első a folyóirat által indított, a kardiovaszkuláris betegségek kockázati tényezőit tárgyaló nyolc részes, prevenciós célú cikksorozatban. Az áttekintő közlemény vezető szerzője, Darwin R. Labarthe, a Northwestern University Feinberg School of Medicine prevenciós orvoslás professzorának nyilatkozata szerint vizsgálatukkal azt akarták kideríteni, hogy a pszichológiai jóllét következetesen összefügg-e a szívbetegség kisebb kockázatával.

Az áttekintő közleményben két összetevővel definiálták a kardiovaszkuláris egészséget: 1. az egészségmagatartással összefüggő tényezők (egészséges táplálkozás, fizikai aktivitás, nem-dohányzó státusz, normális testtömeg-index) és 2. fiziológiai értékek (normális vérnyomás-, össz-koleszterin- és glükóz-szint). A kutatók megállapítása szerint a prospektív vizsgálatok azt mutatják, hogy a pszichológiai jóllét egyik eleme, az optimizmus pozitív összefüggésben áll a kardiovaszkuláris egészséggel: egy 2017-es tanulmány szerint pl. a legmagasabb optimizmus-kvartilisbe tartozó idősebb nők esetében 38%-kal alacsonyabb a szívbetegségből eredő halálozás, 2012 óta végzett vizsgálatok szerint pedig minél inkább úgy érzi valaki, hogy életének célja van, annál kisebb a stroke-morbiditása.

A közlemény szerint az egészségmagatartással összefüggő tényezők a következőképpen alakultak: a legoptimistább betegek esetében volt a legkisebb esélye, hogy 12 hónapos utánkövetési időszak elteltével dohányozzanak, és a magasabb pszichológiai jóllét rendszeres testedzéssel járt együtt; az optimista páciensek képesek voltak egészségesebb táplálkozást folytatni (több zöldség és gyümölcs, kevesebb feldolgozott hús és édesség fogyasztása), aminek következtében egészségesebben alakult a testtömeg-indexük. A kutatók szerint az optimisták egészségi állapota amiatt is jobb, mert képesek olyan probléma-megoldó és tervező stratégiákat használni, amelyekkel kordában tudják tartani a stresszt, ezzel szemben a kevésbé optimisták, ha úgy érzik, kevéssé kontrollálják a helyzetet, inkább a céljaikat módosítják, és olyan maladaptív stratégiákat használnak, amelyek növelik a gyulladásos mediátorok szintjét. Mint kiderült, az erős társas kapcsolati háló nemcsak a szívbetegség esélyét csökkenti, de arra is alkalmas, hogy előre jelezze a pszichológiai jóllét szintjét.

A szerzők felhívják a figyelmet arra, hogy intervenciós programok segítségével növelhető a pszichológiai jóllét: a tudatos jelenlét (mindfulness) fejlesztését célzó tréning bizonyítottan enyhíti a szorongást, növeli az életminőséget, segíti a dohányzás abbahagyását és az egészséges táplálkozásra való áttérést; a tudatos jelenlét alapú tréningnek gyakran részét képező jóga és tai chi növeli a szívelégtelen betegek gyógyulásának esélyét és csökkeni a magas vérnyomást; az életcéllal kapcsolatos programok a palliatív ellátásban részt vevő betegek mentális állapotát is javítják, enyhítik a fizikális tünetek miatti distresszt és javítják általános jóllétet.

A PAIN című szaklap tanulmánya a tudatos jelenlét fájdalomcsökkentő hatásának anatómiai alapját mutatja be: Fadel Zeidan neurobiológus és munkatársai 76 egészséges önkéntes MRI vizsgálatával kimutatták, hogy a tudatosabb emberek milyen agyi mechanizmus révén éreznek kevesebb fájdalmat (a Wake Forest Baptist Medical Center kutatóinak tudatosság-definíciója a következő: a jelen pillanatra való figyelés, anélkül, hogy túl sok érzelmi reakciót adnánk vagy ítélkeznénk).

Mint a kutatók „Neural Mechanisms Supporting the Relationship between Dispositional Mindfulness and Pain” című tanulmányukban kifejtik, azoknak a személyeknek, akiknek magasabb a „veleszületett” tudatossági szintjük, kisebb a fájdalom-érzékenységük. A vizsgálat kezdetén az önkéntesek, akik korábban sose meditáltak, kitöltöttek egy, a tudatosság mérésére alkalmas klinikai kérdőívet (Freiburg Mindfulness Inventory), majd MRI-vizsgálat közben fájdalmas hőstimulációnak tették ki őket. Az eredmény szerint a magasabb veleszületett tudatossági szinttel rendelkező személyek agyában a fájdalom közben nagyobb deaktivációt mutat a nyugalmi agyi hálózat (Default Mode Network/DMN) részét képező posterior cingulate cortex. A DMN aktiválódása az önmagunkkal kapcsolatos érzésekkel és az ábrándozással, szétszórtsággal mutat összefüggést, és deaktiválódik, amikor konkrét feladatot végzünk; az eredmények szerint a tudatos személyeket kevésbé ragadta magával a fájdalom élménye, és ennek során kevesebb fájdalomról is számoltak be, magyarázza nyilatkozatában Zeidan. Ezzel szemben a Mindfulness Inventory-n alacsonyabb pontszámot elért személyek posterior cinguláris kérge nagyobb aktivációt mutatott a fájdalom alatt, és nagyobb fájdalomról is számoltak be, mint tudatosabb társaik. Korábbi kutatások bebizonyították, folytatja a neurobiológus, hogy a tudatosság szintje már viszonylag rövid tréning segítségével is növelhető, ezzel pedig többek között a krónikus fájdalomtól szenvedők is hatékony eszközt kaphatnak a kezükbe. A posterior cinguláris kéreg szerepének feltárásával pedig arra is mód nyílik, teszi hozzá Zeidan, hogy további olyan fájdalomcsillapító terápiákat fejlesszünk ki, amelyek ezt az agyterületet veszik célba.

Dr. K. A.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.