A reggeliző iskolás jobb osztályzatokat kap
Sok iskolás nem reggelizik, pedig egy nagy angol tanulmány azt igazolja, hogy a kiadós reggelit fogyasztó gyerekek iskolai teljesítménye lényegesen jobb, mint a nem evőké: a megfelelő étkezés pedagógiai haszna kimutatható.
A híres angol reggeli alapvető része a szigetországban a nap kezdetének, de mind több adat utal arra, hogy ennek az ősi szabálynak a betartása sem a gyermekek, sem a felnőttek körében nem általános ma már. Az Egyesült Államokban a hagyományos reggelizés a legtöbb helyen megmaradt: a philadelphiai Temple Egyetem vizsgálata szerint manapság a gyerekek 59%-a otthon eszik reggelit, 31%-uk az iskolában, de 80% valahol feltétlenül reggelizik.
Az Egyesült Királyságban a 7–15 éves gyermekek 14%-a kihagyja a reggelit, 30 % pedig ebédig semmit nem eszik. A reggelizés nagyrészt társadalmi kérdés: a rossz szociális helyzetű családok tagjai ebből legtöbbször kimaradnak. Hannah Littlecott vezette az eddigi legnagyobb vizsgálatot ezzel a kérdéssel kapcsolatban a Cardiffi Egyetemen, Development and Evaluation of Complex Interventions for Public Health Improvement (DECIPher) elnevezéssel. Ebben a tanulmányban száznál több általános iskola, 9–11 éves tanulói vettek részt.
A kutatók tisztázni kívánták a reggelizés és a 6–18 hónappal későbbi helyzet közötti összefüggést. A gyermekektől azt kérték, hogy írják le, mit ettek és ittak 24 órán keresztül, beleértve a két reggelit. Rögzítették a vizsgált nap hátralévő részében fogyasztott édességeket, sós ropit és gyümölcsöt is.
A kutatók hangsúlyozzák: nagy jelentősége van annak az iskolai teljesítmény szempontjából, hogy a gyerekek mit esznek. Ennek a témának a közegészségügyi fontosságát érdemes tovább vizsgálni. A munkacsoport figyelmezteti az iskolákat: a táplálkozás kérdéseit azzal a szemlélettel kezeljék, hogy nyilvánvaló szinergizmus van az egészség és a tanulás között. Az egészség javítása a tanulás fejlesztését is jelenti.
Az Egyesült Királyságban sok iskola ad reggelit a tanulóknak. Ez javítja mind az egészséget, mind a tanulmányi teljesítményt – mondotta Chris Bonell professzor, a londoni University College szakértője. A munkacsoport javasolja további kutatások folytatását, idősebb korosztályokban is. A tizenévesek 20–30%-a nem fogyaszt reggelit, kiváltképp a lányok és az idősebb tizenévesek hagyják abba a reggelizést.