A többnyelvűség kognitív előnyei autista gyermekekben
A UCLA Health új tanulmánya megállapítja, hogy a többnyelvűség nemcsak az általános kognitív képességeket javítja, hanem segíthet bizonyos tünetek csökkentésében és a mindennapi gondolatok és cselekedetek ellenőrzésében.
- Az autizmus spektrum zavar genetikai aspektusai
- A csecsemőtáplálás hatása a gyermekkori neuropszichiátriai kórképek kialakulására
- Korai fejlődési problémákat is okoz az autizmusért felelős egyik gén
- BPA az autizmus és az ADHD kialakulásában
- Színezős játék az autizmus korai felismerésében
- Befolyásolja-e a genetikai diagnózis az autisták ellátását?
Az Autism Research című folyóiratban közzétett tanulmány szerint a többnyelvű háztartásokban élő autista és nem autista gyermekek szülei arról számoltak be, hogy gyermekeik általános végrehajtó funkciói erősebbek, beleértve az összpontosítás képességét, mások nézőpontjának megértését, a kommunikációt és az ismétlődő viselkedés csökkent szintjét, mint az egynyelvű háztartásokban élő gyermekek esetében. A több nyelven beszélés mind az autista, mind a neurotipikus gyermekekben jobb gátlással, jobb váltás vagy rugalmasság, valamint jobb perspektívavételi képességgel jár együtt.
Lucina Uddin és munkatársai a Miami Egyetemen és az UCLA-n végzett vizsgálatukba több mint 100 autista és nem autista, 7 és 12 év közötti gyermeket vontak be egynyelvű és többnyelvű háztartásokból. A többnyelvű háztartások többségében spanyolul és angolul beszéltek otthon. A szülőket arra kérték, hogy értékeljék gyermekük végrehajtó funkcióinak képességeit, amelyeket gyakran érint az autizmus spektrumzavar. A vizsgált képességek a következők voltak:
- Gátlás: az a képesség, hogy elnyomja, hogy valami lényegtelen dolgot csináljon, vagy hogy elterelje a figyelmét.
- Munkamemória: az a képesség, hogy valamit észben tartsanak, például egy telefonszámot megjegyezzenek.
- Váltás: a két vagy több különböző feladat közötti váltás képessége, például a játékokkal való játék és az azt követő rendrakás.
A szülőket arra is felkérték, hogy pontozzák az autizmus által érintett néhány alapvető képességet, például a különböző nézőpontok megértésének képességét, a szociális kommunikációt és az ismétlődő viselkedést.
A felmérés eredményei szerint a többnyelvűség jobb gátlási, változási és perspektívaváltási készségekkel jár együtt autista és nem autista gyermekeknél egyaránt.
„Ha két nyelvvel kell zsonglőrködni, akkor az egyiket el kell fojtani ahhoz, hogy a másikat használhassuk. Ez az elképzelés, hogy a gátlást erősítheti a két nyelv ismerete” - mondta Uddin.
A több nyelv beszélése pozitívan befolyásolta az autizmus néhány alapvető tünetét is, ami jobb kommunikációt, kevesebb ismétlődő viselkedést és jobb perspektívavételi készséget eredményezett.
Az autista gyermekek szülei sokszor aggódnak amiatt, hogy a többnyelvűség hozzájárulhat a gyermekük nyelvtanulással kapcsolatos fejlődésének elmaradásához. A szerzők szerint az eddigi bizonyítékok nem utalnak negatív hatásokra, és felvetik a hosszú távú előnyök lehetőségét.
Forrás:
Romero, C., et al. (2024). Multilingualism impacts children’s executive function and core autism symptoms. Autism Research. doi.org/10.1002/aur.3260.