hirdetés
hirdetés

A bevacizumab fokozza a glaukóma esélyét

A vakság leggyakoribb oka az időskori makuladegeneráció. A kezelésére alkalmazott bevacizumab azonban glaukómát okozhat. 

hirdetés

Sok időskori makuladegenerációban szenvedő betegnél a bevacizumab, vagy más VEGF-gátló készítmény megállítja a látásromlást, sőt esetenként javulást is eredményez. Az intraokuláris injekció hatására a szemben átmenetileg megnő a nyomás, majd 30-60 percen belül ismét normalizálódik. E folyamatnak eddig kevés jelentőséget tulajdonítottak. Az utóbbi években azonban egyre gyakrabban számoltak be arról, hogy egyes betegekben az injekció hatására megnövekedett intraokuláris nyomás nem normalizálódott. Ez a tartósan magas nyomásérték a glaukómát okozhat, ami a látóidegek károsodása révén akár teljes vakságot is eredményezhet.

Brennan Eadie (University of British Columbia, Vancouver) és kollégái a JAMA-ban megjelent eset-kontroll vizsgálatuk során Brit Columbia tartomány olyan betegeinek adatait elemezték, akik 2009. január 1. és 2013. december 31. között időskori makuladegeneráció miatt bevacizumab kezelésben részesültek. Minden esethez 10, életkor, a betegség, a naptári és követési idő tekintetében megfelelő kontroll személyt választottak,. A kezelések számának küszöbértékei 3 vagy kevesebb, 4-6, illetve 7 vagy több injekció.

Összesen 74 beteget találtak, akik a bevacizumab kezelés megkezdése után glaukóma műtéten estek át (átlagéletkor 81,3 év). Közülük 18 (24,3%) 3 vagy kevesebb, 23 (31,1%) 4-6, és 33 (44,6%) évi 7 vagy több bevacizumabot kapott. A kontrollcsoportban 740 páciens közül (átlagéletkor 81,4 év) 255 (34,5%) 3 vagy kevesebb, 231 (31,2%) 4-6, és 254 (34,3%) 7 vagy több kezelést kapott. A kutatók szerint ezek a számok arra utalnak, hogy az évi 7 vagy több bevacizumab injekció fokozza annak kockázatát, hogy a betegnél glaukóma műtétet kell végezni.

Eadie szerint az nyilvánvaló, hogy a gyakran ismételt intraokuláris bevacizumab injekció fokozza a glaukóma kialakulásának esélyét. Azt viszont még nem sikerült tisztázni, hogy ez más VEGF-gátló készítmény esetében is fennáll-e, mivel Brit Columbiában csak bevacizumabot használnak az időskori makuladegeneráció kezelésére. A patogén mechanizmus még nem világos. Lehetségesnek tűnik, hogy az ismételt injekciók hatására gyulladásos reakciók zajlanak le a szemgolyóban. Az is előfordulhat, hogy a gyógyszer toxikus hatást fejt ki a trabecularis hálózatra, amelyen keresztül a csarnokvíz a Schlemm-csatornába jut. Elképzelhető, hogy a megjelenő antitestek a méretük miatt megakadályozzák a csarnokvíz lefolyását, emiatt nem tud a szemnyomás ismét normalizálódni.

 

Forrás: aerzteblatt.de

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.