hirdetés
hirdetés

Nem a só, hanem a cukor a felelős a magas vérnyomásért

Az egyik vezető kockázati faktor a magas vérnyomás, amelynek megelőzésére és csökkentésére a szakemberek jóideje a sóbevitel csökkentésének fontosságát hangsúlyozzák. Egy decemberben megjelent metaanalízis szerint azonban a cukor a sónál is veszélyesebb.

hirdetés

A fejlett világban elsősorban a kardiovaszkuláris betegségek (CVD) felelősek a korai halálozásért, és ezen belül is a magas vérnyomás a vezető kockázati faktor. A népegészségügyi kezdeményezések ezért szerte a világon elsősorban a hipertenzió megelőzésére fókuszálnak, tradicionálisan elsősorban a táplálékok nátrium tartalmának csökkentésén keresztül.

Ugyanakkor a nátrium-elvonás előnyei vitathatóak: igaz, hogy a kevesebb nátriumbevitel egyes – leginkább hipertóniás – betegeknél valóban csökkenti a vérnyomást (a szisztolést átlagosan 4,8 Hgmm-rel, a diasztolést átlagosan 2,5 Hgmm-rel), de ennek nettó népegészségügyi haszna kérdéses. Randomizált, kontrollált vizsgálatok adatai szerint a magas cukor-bevitel viszont jelentősen emeli mind a szisztolés (6,9 Hgmm, p<0,0001), mind a diasztolés (5,6 Hgmm, p=0,0005) vérnyomást. Ha a cukoripar által támogatott vizsgálatokat kizárjuk a meta-analízisből, akkor a vérnyomás emelkedés még magasabb: 7,6 Hgmm a szisztolés és 6,1 Hgmm a diasztolés növekedés. Ráadásul egyes vizsgálatok szerint a nátrium-bevitel csökkentése egyenesen rossz hatású, mivel rontja a diabeteses betegek kardiovaszkuláris és minden egyéb okból történő halálozását (Ekinci), és növeli a kongesztív szívbetegségben szenvedő betegek hospitalizációs arányát és mortalitását is (Paterna). Még fontosabb, hogy egy több mint 100000 betegen történt legújabb megfigyelés alapján a napi 3 és 6 gramm közötti nátrium-bevitel jobban csökkenti a kardiovaszkuláris történések és halálozások számát, mint az ennél magasabb vagy alacsonyabb napi nátrium-bevitel (O’Donnell).

Dr. James J. DiNicolantonio (Saint Luke’s Mid America Heart Institute in Kansas City, Missouri) és Dr. Dean C. Lucan (Albert Einstein College of Medicine in Bronx, New York) az Open Heart folyóiratban 2014. december 10.-én online megjelent közleményükben sok-sok idevágó adat átnézése után arról számoltak be, hogy kísérletes és epidemiológiai adatok szerint az egyre elterjedtebb magas cukortartalmú étrend szignifikáns szerepet játszik a kardiovaszkuláris kockázat emelkedésében, mégpedig az eddigi egyetlen felelősnek tartott konyhasónál nagyobb mértékben. Míg évszázadokkal ezelőtt csak egy-két kiló cukrot fogyasztottunk évente, ma már az USA-ban évi 35-70 kg-ra az egy főre eső cukorfogyasztás. A lakosság egy része már az összes szükséges kalóriájának mintegy 25-28%-át cukor formájában fogyasztja el (leginkább édesített italokban): ez átszámítva napi 24-47 teáskanál cukrot jelent! Nő a testtömeg, nő a zsírtömeg, nő a vérnyomás.

A szerzők szerint csak a hozzáadott cukor és a feldolgozott táplálékok fogyasztásának csökkentése vezethet a kardiometabolikus betegségek számának csökkenéséhez. A jövőre nézve azt a véleményt fogalmazták meg, hogy az erősen feldolgozott táplálékokat természetes, teljes értékű táplálékokkal kell helyettesíteni.

A cikk külön keretben kiemelt fontosabb üzenetei:

  • A cukor erősebb összefüggést mutat a vérnyomással, mint a nátrium
  • Ha a feldolgozott táplálékokban a nátrium-tartalmat csökkentjük, a fogyasztása nőni fog, és a kardiovaszkuláris betegségek kockázata növekszik
  • A magas cukorbevitel szignifikánsan emeli a vérnyomást
  • Már egy szabvány mennyiségű (cukrozott) üdítő elfogyasztása is 15/9 Hgmm-rel emeli a vérnyomást, és 9-rel a pulzusszámot
  • Ha a hozzáadott cukorból az összes kalóriaigényünk 25%-ánál többet fogyasztunk, megháromszorozódik a kardiovaszkuláris betegségek száma
  • A magas fruktóz-bevitel közvetlenül serkenti a szimpatikus tónust, és közvetve inzulin-rezisztenciát és hiperinzulinémiát vált ki
  • A szimpatikus tónus növelésével nő a pulzusszám, a kardiális kiáramlás, a renális nátrium-visszatartás és a vaszkuláris ellenállás
  • Az USA-ban az American Heart Association (AHA) ajánlásának 2-8-szorosát fogyasztják el hozzáadott cukor formában
  • A cukrok (a gyümölcsökben lévő fruktóz is) természetes formájukban nem veszélyesek, inkább kedvezőek.

A cukor nagyobb veszélyt jelent a szívünk számára, mint a só. A legfontosabb üzenet, hogy együnk kevesebb feldolgozott táplálékot, magokat, gyümölcsöket, zöldségeket, és persze ne feledjük a rendszeres mozgást, a dohányzás abbahagyását, és a testsúly karbantartását.    

 

Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:

1. Diabetes Care

2. The American Journal of Medical Sciences

3. The New England Journal of Medicine

Dr. N. T.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.