A környezeti mangán-terhelés hatása a gyermekek tanulmányi teljesítményére
Egy keresztmetszeti tanulmány szerint mind a mangántöbblet, mind pedig a mangánhiány káros hatással lehet a gyermekek figyelmére, észlelésére, viselkedésére valamint tanulmányi teljesítményére.
A mangán (Mn) nagy koncentrációban idegméreg, ugyanakkor nélkülözhetetlen eleme szervezetünknek.Véd az oxidatív stressz ellen véd, így az extrém alacsony mangán szint –többk között ezért is- káros hatású lehet. Mérgezés mangán tartalmú por belégzésekor jön létre.
Az Environmental Research-ben megjelent tanulmány célja annak a kiderítése, hogy a magas vagy alacsony környezeti mangánterhelés mennyiben befolyásolja a tanulási képességet, illetve az összpontosítási képesség fejlődését iskoláskorú gyermekeknél.
A keresztmetszeti tanulmány 1089, nyolc és tizenegy év közötti gyermek bevonásával készült, öt reprezentatív dél-koreai területen. Mérték a vér mangán- és ólomszintjét, továbbá a vizelet kotinintartalmát. A vér mangánkoncentrációjának mediánja 14,14 µg/L volt. Nemlineáris kapcsolatot figyeltek meg a CCTT2 (Children's Color Trails Test) elvégzéséhez szükséges idő és a CPT hibás végrehajtása között. Az adatokat három csoportba osztották - alsó 5% (<8,154 µg/L), felső 5% (>21,453 µg/L), és a középső 90% - azzal a céllal, hogy felmérjék a mangántöbblet illetve a mangánhiány esetleges nemkívánatos hatásait. A vizelet kotininszintje, a vér ólomtartalma, továbbá a gyermekek IQ-ja és egyéb potenciális módosító tényezők figyelembe vétele után megállapították, hogy magasabb mangánszintnél alacsonyabb pontszámokat kaptak gondolkodásra, olvasásra, számolásra, LQ-ra , LDES-re és több hibapontot szereztek a CPT végrehajtása során. Alacsony mangánszint esetén alacsonyabb szín-pontszám volt jellemző a Stroop tesztben.