A számítógépes játékok agyunk teljesítményét is növelhetik
Bizonyos típusú számítógépes játékok segítenek agyunkat fürgébbé tenni, illetve stratégiai gondolkodásunk fejleszteni.
A Queen Mary University of London and University College London tudósai megmérték 72 önkéntes kognitív flexibilitását tesztelték, vagyis azt, hogyan képesek alkalmazkodni egy feladathoz, váltani a feladatok között, illetve adott idő alatt adott problémák megoldására több ötlettel is előállni.
A jelentkezők két csoportja a StartCraft, egy valós idejű stratégiai játék (RTS) két különböző verziójával játszott. A rendkívül gyors gondolkodást és kiváló stratégiai érzéket megkövetelő játékban a játékosnak az általa felépített és ellátott hadsereggel kell az ellenfelet legyőzni. Az önkéntesek harmadik csoportja a The Sims nevű életszimulátorral játszott, amely sem a játékos memóriáját, sem a taktikai érzékét nem veszi úgy igénybe, mint a StartCraft.
Minden jelentkező 6-8 hét alatt 40 órányit játszott, és mind a kísérlet előtt, mind azt követően különböző pszichológiai teszteket végeztek. Minden jelentkező nő volt, ugyanis a tanulmányt készítők nem voltak képesek elegendő férfit találni, akik heti 2 óránál kevesebb időt töltenek videójátékkal. A kutatók azt tapasztalták, hogy azok akik StarCraft-tal játszottak, gyorsabbak és hatékonyabbak lettek a kognitív flexibilitási feladatok elvégzésében, mint azok, akik a The Sims-szel játszottak.
Korábbi kutatások már bizonyították, hogy az akciójátékok, például a HALO (FPS), felgyorsíthatják a döntéshozó képességet. A kutatások arra is rávilágítottak, hogy a valós idejű stratégiai játékok fejlesztik azt a képességünket, hogy folyamatosan újraértékeljük az eseményeket, és tanuljunk az egyszer már elkövetett hibáinkból. Az eredményekből arra is rávilágítanak, hogy a kognitív flexibilitás nem egy statikus dolog, hanem edzhető és fejleszthető. A kreatív problémamegoldás, és az újszerű látásmód mind kognitív flexibilitást igényel, ami a gyorsuló társadalmakban egyre inkább követelmény.
A StarCraft legkomplexebb verziójával játszottak teljesítettek legjobban a játék utáni pszichológiai teszten. A kutatók arra keresnek választ, hogy mi az, ami ezekben a játékokban ezt a kognitív fejlődést előidézi, és hogy ez a fejlődés permanens, vagy mértéke idővel csökken. Így lehetőség nyílhatna a klinikai alkalmazásra is.
Forrás: PLoS ONE