Eltérő kultúrájú betegek kezelése
Az orvosoknak a betegek kezelésekor figyelembe kell venniük azok kulturális hátterét is.
Az orvosoknak sok-sok különböző embert kell kezelniük, ezért az orvosi ismeretek elsajátítása mellett a hivatás gyakorlásához azt is meg kell érteni, hogy az eltérő kultúrájú betegek eltérő értékei, elvárásai hogyan befolyásolják betegségüket. Az eltérő kultúra nem csak az eltérő etnikai hovatartozást jelenti, hanem magába foglalja a vallást, a szocioökonómiai faktorokat, a tanulmányokat, a nemi identitást, és számtalan egyéb olyan tényezőt, amelyek együttesen határozzák meg valakinek az egyéniségét. Dr. Barbara L. McAneny onkológus (Albuquerque, Új Mexico), az AMA (American Medical Association) jövőbeli elnöke szerint az orvosi tanulmányok és a hivatás gyakorlása során elengedhetetlen a „kulturális kompetencia” megszerzése, és életen át tartó tanulása, fejlesztése, annak ismerete, hogy az eltérő kultúrájú betegek hogyan viszonyulnak a betegségükhöz, és mit várnak el az egészségügytől, de az eltérések ellenére mindenkinek azonos egészségügyi ellátást kell biztosítani.
Dr. Tonya L. Fancher (University of California, Davis School of Medicine) elmondta, hogy az Egyesült Államokban az orvostanhallgatók és rezidensek már 2000 óta kapnak a „kulturális kompetencia” tárgyában képzéseket, de Fancher szívesebben használja a „kulturális alázat” (humility) megjelölést, mert ez arra utal, hogy egy életen át tanulunk, értékeljük és kritizáljuk magunkat, helyreállítjuk az egyenlőtlenségeket és tudatosan alkalmazkodunk a betegünkhöz. Nem tudunk ugyanis mindenkihez kompetensek vagy megértők lenni, de azt megtehetjük, hogy emberségesen közeledünk minden eltérő kultúrájú beteghez.
Dr. Maria B.J. Chun (University of Hawaii, Manoa) egy cikkben megjegyezte, hogy a régi tradicionális gyógyítás idején a beteg elfogadta az alá-fölérendeltségi viszonyt, és nem kérdezett, mára viszont a gyógyítás elengedhetetlen velejárója a beteg megfelelő tájékoztatása, a partneri viszony. Néhány klinikai vizsgálat egyértelműen rámutatott, hogy a kulturális hovatartozás, lényegében a „postai irányítószám” határozta meg egy betegség várható lefolyását (pl. táplálkozási eltérések kapcsán).
Már az 1980-as években ajánlották, hogy a megfelelő orvos-beteg viszony kialakításához a gyógyítók a LEARN- akroním szóban foglalt viselkedésformákat kövessék: Listen (figyelni), Explain (megmagyarázni, indokolni), Acknowledge (méltányolni azt, hogy a beteg mit értett meg abból, amit mondtunk), Recommend (javasolni egy kezelési tervet), Negotiate (megtárgyalni a beteggel a kérdést).
Ma az orvosi vizitre a betegek helyes vagy téves ismerethalmazzal felszerelkezve érkeznek. Ez újabb problémát vet fel, hiszen van már kialakított elképzelésük egészségi állapotukról és betegségeikről, esetleg annak gyógyítási módjairól. Ilyenkor az orvosnak megfelelő türelemmel és szerénységgel kell eligazítania betegét az összegyűjtött ismeretek halmazában és kidolgoznia a beteggel együtt a megfelelő kezelési stratégiát. A beteg kétkedését is meg kell értenie, és támogatnia kell, ha igényli a másodvéleményt a kezelésbe történő beleegyezés előtt.
Dr. Chun kultúrális különbségek oktatásával kapcsolatos vizsgálatából kiderül, hogy Honoluluban a 15 háziorvosi rezidens jóval több ilyen jellegű képzést kapott, mint a 20 sebészrezidens, paradox módon viszont, a sebészrezidensek a kevesebb képzés ellenére képzettebbnek hiszik magukat a háziorvos rezidenseknél. A rezidensek általában komfortosabbnak találják, ha ismert, tipikus kultúrájú betegekkel találják szembe magukat, és bizonyos félelemmel közelítenek a ritkában látott, eltérő kultúrájú csoportokhoz. Például Honoluluban, Hawaii-n egyes rezidensek nem tudják, hogy hogyan közeledjenek a csendes óceáni szigetvilágból származó, ismeretlen kultúrájú betegekhez.
Dr. Barinder Singh (Queen’s University in Hamilton, Ontario, Kanada) hasonló megfigyelést tett: a 73 megkérdezett – különböző szakmájú – rezidens általában elég képzettnek tartotta magát arra, hogy eltérő kultúrájú betegekkel foglalkozzon.
Dr. McAneny végül úgy fogalmazott, hogy meg kell tanítanunk fiatal orvosainknak – és magunknak is – hogy miképpen tudunk a betegek személyiségéhez alkalmazkodva gyógyítani.
Forrás:
1. Medscape Medical News Perspective
3. WJM
4. CMEJ