Olvassunk a csecsemőnek
A gyermekgyógyászok szerint a születés után közvetlenül elkezdett felolvasás segíti a csecsemő szókincsének és kommunikációs készségének fejlődését.
Az Amerikai Gyermekorvosi Akadémia mostanában hivatalosan is bejelentette, új irányelve szerint a jövőben a gyermekorvosok a szoptatást és immunizációt érintő szaktanácsok mellett arra is bíztatni fogják a szülőket, hogy már az újszülötteiknek is olvassanak fel különféle szövegeket. Egyre nyilvánvalóbb, hogy szellemi fejlődésünk, az agy fejlődése életünk első három évében zajlik, a felolvasások nagyban segíthetik a kisbabák szókincsének, és egyéb fontos kommunikációs érzékének kifejlődését.
Egyes iskolázott és ambiciózus szülők már a méhben fejlődő embriónak is verseket olvasnak fel és Mozart zenét játszanak, nekik nem mond újat a javaslat, viszont a kutatások szerint a legtöbb szülő nem olvas fel gyermekének annyit, ami a kutatók és pedagógusok szerint az írást-olvasást megelőző korszak alatt okvetlenül szükséges lenne ahhoz, hogy a gyermek iskolás korában sikeressé válhasson.
Az olvasás, a beszéd és az éneklés is fontos szerepet játszanak a korai gyermekkori szókincs gyarapodásában. Egy csaknem két évtizede végzett kutatás szerint a jómódú diplomások gyermekei már hároméves korukban több milliószor gyakrabban hallottak olyan szavakat, amelyeket a kevésbé képzett, alacsonyabb jövedelmű szülők gyermekei alig-alig hallottak (Risley). Ez persze komoly előnyt jelent a jómódban felnőtt gyerekeknek a későbbiekben. A legújabb adatok szerint ezek a különbségek már másfél éves gyermekeknél is kimutathatók.
Az amerikai kormány egyik, a gyermekek egészségével foglalkozó felmérése szerint a hivatalos szegénységi szint legalább négyszeresét kereső családokban (kb. évi 95.400 US Dollár egy négytagú családban) a gyermekek hatvan százalékának születésüktől kezdve 5 éves korukig naponta olvasnak fel a szülők. Ugyanakkor a hivatalos szegénységi szint alatt élő családokban (évi 23.850 US Dollár alatt egy négytagú családban) ez az arány harminc százalékra csökken.
A gyermekorvosok azt remélik, hogy a kisgyermekes szülők korai és gyakori felolvasásra való bátorításával hozzájárulnak a jobb- és kevésbé jobbmódú, valamint a különböző etnikumú gyermekek között fennálló iskolai teljesítménykülönbségek csökkentéséhez. “Ha az életük első 1000 napját jól indítjuk” – jelentette ki Dr Dipesh Navsaria, a Wisconsin Egyetem Orvosi és Közegészségtani karának gyermekorvos tanársegédje – “akkor később sok bajt elkerülünk, és jóval kevesebb korrekcióra lesz szükség”.
A 60 000 gyermekorvost tömörítő Akadémia ezirányú tevékenységét számos alapítvány, így a Reach Out and Read, a “Too Small to Fail” , a “Next Generation” és a “Clinton Global Initiative America” támogatja könyvadományokkal és a szülőknek szóló, a felolvasás hasznát ismertető prospektusokkal.
Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:
2. Risley RT, Hart B. Meaningful differences in the everyday experience of young Amercian children