hirdetés
hirdetés

A húsfogyasztás és a diabetes összefüggése

A több növényi eredetű táplálékot és kevesebb húst tartalmazó étrend esetén kevesebb cukorbetegség alakul ki.

hirdetés

Egy friss, nagy meta-analízis szerint a több növényi eredetű táplálékot fogyasztó „szemi-vegetariánusok” (és természetesen a valódi vegetariánusok és vegánok) középkorú éveikben kevésbé betegednek meg 2-es típusú diabetesben, mint azok, akik több húsételt, halat, tojást és tejterméket fogyasztanak.

Dr. Frank Quian (Harvard T.H.Chan School of Public Health, Boston, Massechusetts) és munkatársai a JAMA Internal Medicine 2019 július 22-i számában megjelent meta-analízisükben kilenc, jómódú országban végzett megfigyeléses vizsgálat (öt amerikai, egy görög, egy szingapuri, egy holland és egy taiwani) adatait dolgozták fel. (Jelenleg ez a legnagyobb összehasonlító vizsgálat a növényi eredetű táplálkozás és a 2-es típusú diabetes gyakorisága közötti összefüggésről.) Az összesen 307.099 résztvevő életkora 36-65 év, testtömeg indexe(BMI) 23-36,7 kg/m² volt, a résztvevőket 2-28 évig követték. A különböző kockázati faktorokhoz (BMI, életkor, dohányzás, diabeteses családi anamnézis) való igazítás után azt találták, hogy a legtöbb növényi táplálékot fogyasztóknál 23%-kal kisebb volt a 2-es típusú diabetes előfordulása a legkevesebb növényi eredetű ételt fogyasztókhoz képest (RR: 0,77, 95%CI 0,71-0,84), függetlenül a vizsgálatba vontak testtömeg-indexétől. A legtöbb növényi eredetű (gyümölcs, zöldség, teljes értékű gabonák, hüvelyesek, csonthéjasok) táplálékot fogyasztók között 30%-kal kisebb az „incidens” diabetes kockázata a legkevesebbet fogyasztókhoz képest. Négy vizsgálatban a pontosabb információk alapján még nagyobb különbség látszott a főleg „egészéges, növényi táplálékot” fogyasztók, és az azt kisebb mennyiségben fogyasztók között: RR: 0,70, 95%CI 0,62-0,79.

A növényi táplálékokhoz leginkább ragaszkodók is elfogyasztottak napi átlagban 1,7 – 3,9 adag tejterméket, tojást, halat, vagy húst, tehát további vizsgálatok lennének szükségesek annak megállapítására, hogy ezek mennyiségének további csökkentése valóban jár-e egészségügyi haszonnal.

Az üzenet Dr. Kim Allan Williams (kardiológus, Rush University Medical Center, Chicago, Illinois) szerint igen egyszerű: „Több növény, kevesebb hús, kevesebb diabetes.” „A hús, és ezen belül is leginkább a feldolgozott hústermékek növelik a diabetes, a szívelégtelenség, a rák, a magas vérnyomás, a stroke, a hiperlipidémia, a szívrohamok és a halálozás kockázatát.”

A felkért hozzászóló,dr. Michelle L. O’Donoghue (kardiológus, Harvard Medical School, Brigham and Women’s Hospital, Boston, Massechusetts) fentiekkel egyező véleményen van: „egyre több bizonyíték szól amellett, hogy a növényekben gazdag, állati eredetű termékekben szegény táplálkozás segíthet számos, krónikus, nyugati típusú betegség – többek között a 2-es típusú diabetes – kockázatának csökkentésében”. Néhány vizsgálatban azt igazolták, hogy a növényi eredetű diéta visszafordíthatja a 2-es típusú diabetest (theheart.org/Medscape Cardiology). Ennek fényében dr. Michelle McMacken (Bellevue Hospital Weight Management Clinic, New York City) szerint nagyon fontos lenne, hogy az orvosok felvilágosítsák betegeiket ezekről a tényekről, a növényi eredetű ételek fogyasztásának kedvező hatásairól.

Dr. O’Donoghue szerint új táplálkozási elméletek vannak születőben: „még csak most kezdjük megérteni, hogy a 2-es típusú diabetest nem lehet kizárólag a túlzott szénhidrát fogyasztásra visszavezetni. Az biztos, hogy a feldolgozott és finomított szénhidrátok és cukrok szerepet játszanak a gyulladási folyamatok és egyes betegségek kialakulásában. Az újabb eredmények egyértelműen arra utalnak, hogy az állati eredetű táplálékok csökkentésének, az egészséges, teljes kiőrlésű gabonákból származó szénhidrátok nagyobb arányú fogyasztásának kedvező hatása van a diabetes kockázatának csökkentésében.” A mediterrán diéta szintén hasznos, ha nem tudjuk tartani a kizárólag növényi eredetű ételeket tartalmazó táplálkozást. A ketogén diéta segíthet ugyan a testsúlycsökkentésben, de a lipidparaméterekre, és a gyulladásos folyamatokra gyakorolt hatása nem egyértelmű, ezért első választású stratégiának semmiképp sem javasolt.

Dr. Qian szerint a növényi eredetű táplálkozásnak többféle haszna van. Egyrészt a növényi táplálék rostokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidánsokat, fenolokat, telítetlen zsírsavakat tartalmaz, melyek javítják az inzulin-érzékenységet és a vérnyomást, hosszú távon csökkenhetik a testsúlyt és a szisztémás gyulladást. Másrészt a vörös és feldolgozott húsok fogyasztásának kerülésével csökken a szervezetbe jutó koleszterin mennyisége is.

 

Forrás:

1. Medscape Medical News

2. JAMA Internal Medicine

Dr. N. T.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.