A kipufogógáztól többen halnak meg, mint közlekedési balesetekben
A földi és légi járművek, illetve az erőművek által a levegőbe kibocsátott mérgező anyagok évente 13 ezer ember korai halálát okozzák az Egyesült Királyságban – hozták nyilvánosságra a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói nemrégiben.
Az Environmental Science of Technology című lap legfrissebb számában közzétett vizsgálatukban 2005-re vonatkozó adatokat elemeztek – ez az utolsó év, melyre vonatkozóan az adatok jelenleg teljes körűen rendelkezésre állnak. Eszerint a levegőszennyező források közül a személy- és tehergépkocsik kipufogógáza járult hozzá legnagyobb arányban a légszennyezés okozta halálozáshoz: a 13 ezer közül 3300 halálesetért teszik felelőssé évente. Összehasonlításként a szerzők a baleseti statisztikákat idézik, miszerint az adott időszakban a közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma 3000 volt.
A szakemberek szerint az Európa más részeiről a szigetország felé sodródó szennyező anyagok további 6000 brit polgár életét követelik évente, miközben az Egyesült Királyságból más uniós országok légterébe jutó szennyeződés csupán 3100 korai halálesetért felelős. Adataik szerint a Brit-szigetek egyes perifériás régióiban – például Észak-Skóciában – a légszennyezés csaknem teljes egészében Európa más részeiről származik.
A MIT kutatói, Steven Barrett és Steve Yim azon legfrissebb adatok fényében kezdték mostani vizsgálódásukat, miszerint London levegője nem felel meg az Európai Unió szabványainak, és a brit kormány jelentős uniós büntetésekre számíthat, ha nem kezd valamit a légszennyezés problémájával.
„Tudni akarjuk, hogy a megfelelő levegőminőség fenntartásának felelősség párosul-e azzal, hogy kellő mozgásterünk van, hogy tegyünk is érte – mondja Barrett, a MIT aeronautikai és asztronautikai szakértője. – Az eredmények arra utalnak, hogy nem minden téren tudunk tenni a javítás érdekében.”
Barrett munkacsoportja a brit kormánytól kapott légszennyezési adatokat elemezte. Az ország emissziós adatait különböző szektorokra osztották fel: közúti személy- és áruszállítás; erőművek; kereskedelmi, lakossági és mezőgazdasági források; és egyéb közlekedés (pl. hajózás és légi forgalom).
Ezt követően egy ahhoz hasonló időjárási és időjárás-előrejelzési modell segítségével szimulálták az ország különböző részein fennálló hőmérséklet- és szélviszonyokat, melyeket a rövid távú meteorológiai prognózisok készítésére is használnak. Barrett és Yim az emissziós adatok modellbe építésével vizsgálta, hogy az egyes időjárási faktorok miként befolyásolják a szennyező részecskék megoszlását. A vizsgálat következő szakaszában egy kémiai transzportmodell segítségével azt szimulálták, hogy a különböző szektorokból származó emissziók miként lépnek kölcsönhatásba egymással.
Végül a szimuláció eredményeit egy népességsűrűségi térképpel vetették össze annak elemzésére, mely területek vannak kitéve a legnagyobb légszennyezési expozíciónak hosszú távon. A tapasztalatok azt jelzik, hogy a szennyező anyagok legnagyobb hányadát 2,5 mikronnál kisebb partikulumok teszik ki – ami éppen az a méret, melyet az epidemiológusok leginkább felelőssé tesznek a népesség korai halálozásáért.
A közúti forgalom után a hajók és a repülőgépek okozta légszennyezés került a második helyre, mely évente 1800 ember halálát okozza. Ezt követi az erőművekből származó emisszió, mely évente 1700 korai halálesetért felelős.
Barrett és Yim szerint az erőművek okozta légszennyezés Észak-Angliában a legjelentősebb, ahol öt nagy erőmű szennyező anyaga összeadódik. A londoniak egészségét leginkább a vízi és légi forgalom károsítja, mely valószínűleg a nagy repülőterek és kikötők közelségével magyarázható.
Az országban működő erőművek – melyek túlnyomórészt az észak-keleti területek nagyvárosaiban találhatók – a teljes populáció szintjén kisebb ártalmat okoznak, mint az egyéb légszennyezési források. Veszélyesebb ezeknél a személy- és teherautók kipufogógáza, mely közelebb hat az emberek lakóhelyeihez, ezért nagyobb egészségi kockázatot hordoz.
„Az ember életében nagyon sok kockázati tényező érvényesül – mondja Barrett. – Ilyen rizikófaktor a légszennyezés is, ami különösen a városlakók egészségét veszélyezteti igen nagy mértékben.”