A sürgősségi kórállapotok kimenetele a kereskedelmi repülőjáratokon
A kereskedelmi légitársaságok évente körülbelül 2,75 milliárd embert szállítanak világszerte. Amikor repülés közben sürgősségi állapot lép fel valakinél, az egészségügyi ellátási lehetőségek meglehetősen behatároltak.
Gyakran az utasok közül kérnek meg orvost vagy egyéb egészségügyi dolgozót, hogy segítsen a bajba jutottnak, noha ők sem igen felkészültek az ilyen helyzetek megoldására. Javíthatja az ellátást, ha a légitársaság szerződést köt egy egészségügyi intézménnyel, hogy ilyen esetekben valós idejű iránymutatást nyújtson a repülőgép személyzetének. Eddig nem sok adattal rendelkezünk a repülőgépen bekövetkezett sürgősségi esetek incidenciájáról és jellemzőiről. Bár az ezzel kapcsolatos kutatások adtak meg adatokat az incidenciára, a tünetek jellegére, illetve arra vonatkozóan, hányszor kényszerült a járat emiatt eredeti repülési irányát megváltoztatni, a kimenetre vonatkozóan alig rendelkezünk információkkal.
Az összefoglalt vizsgálatban a nagy kereskedelmi légitársaságok járatain előfordult sürgősségi eseteket elemezték attól függően, hogy a személyzet egyik tagja vagy valamelyik utas segített-e az ellátásban, illetve hogy mennyiben volt szükség a leszállás után mentőellátásra vagy kórházba szállításra. A kapott adatok alapján gyakorlati ajánlásokat tesznek a repülés közben gyakran előforduló állapotok első ellátására vonatkozóan.
Betegek és módszerek
Öt nemzeti és nemzetközi légitársaság dokumentációját tekintették át 2008. január 1. és 2010. október 31. között, mely a teljes forgalom körülbelül 10 százalékát tette ki. Az alábbi adatokat dolgozták fel: orvosi probléma, a járat indulási és érkezési állomása, repülés fázis (pl. a repülőgép a terminálban állt, a felszállópályára gurult, a levegőben volt vagy leszálláshoz készülődött), egészségügyi személyzet jelenléte a fedélzeten, gyógyszerek vagy orvosi berendezések alkalmazása. Abban az esetben, ha több egészségügyi dolgozó is segédkezett, a legmagasabb végzettségű személy adatait vették figyelembe. Feljegyezték azt is, hogy a beteget leszállás után kórházba szállították-e. A kimeneteli paraméterek közül azt vették figyelembe, hogy módosítani kellett-e a repülőgép eredeti útvonalát, az utast kórházba szállították vagy sem, illetve ha igen, akkor hazabocsátották-e a sürgősségi osztályról. Syncopeként vagy presyncopeként sorolták be az eszméletvesztést, ájulást és bizonytalan szédülésérzést, kardiális tünetként a mellkasi fájdalmat, szívdobogásérzést és pacemaker-problémákat. A szívmegállást külön kategóriaként kezelték. Minden egyéb eseményt „egyéb”-ként osztályoztak. Feljegyezték, hogy sor került-e automatikus külső defibrillátor (AED, automated external defibrillator) használatára.
Eredmények
Összesen 11920 olyan repülési esemény történt, melyről értesítést kapott az irányító központ (minden 640. járatra jutott 1). A leggyakoribb a syncope és presyncope volt (az esetek 37 százaléka), ezt követték a légzési panaszok (12,1 százalék), valamint a hányinger és hányás (9,5 százalék). A repülőgépen utazó orvos látta el a beteget az esetek 48,1 százalékában, a repülőgép az esetek 7,3 százalékában kényszerült megváltoztatni útirányát. Összesen 10914 betegről álltak rendelkezésre adatok a repülést követő időszakra vonatkozóan: 25,8 százalékukat mentővel kórházba szállították, 8,6 százalék került kórházi felvételre, 0,3 százalék meghalt. A kórházi felvétel leggyakoribb oka a stroke-gyanú (OR 3,36, 95 % CI, 1,88−6,03), légzési panaszok (OR 2,13, 95% CI, 1,48−3,06) és kardiális tünetek voltak (OR 1,95, 95% CI, 1,37−2,77).
Következtetések
A repülés közben bekövetkezett sürgősségi állapotok legnagyobb részét a syncope, illetve a légzési vagy gasztrointesztinális panaszok teszik ki, az ellátó pedig többnyire az utasok közül önkéntesen jelentkező egészségügyi dolgozó. Csak ritka esetben kell emiatt a repülőgépnek útirányt változtatni, és kicsi a halálozási arány is. A repülőgépen bekövetkezett rosszullétek egynegyede folytatódik kórházi ellátással.
Írásunk az alábbi közlemény alapján készült: Peterson DC, et al. Outcomes of medical emergencies on commercial airline flights. N Engl J Med. 2013;368:2075−2083.