Autóvezetés közben elaludni tilos!
Ausztráliában (és másutt) a volán melletti elalvás a hivatásos sofőrökre leselkedő egyik legfőbb veszély. Úgy tűnik, az országúti pilóták számára a tea és a kávé védőital, a koffeinmentes életmód pedig kockázatnövelő tényező.
Sajnos nemritkán látunk a tévéhíradóban képeket szörnyű balesetekről, amikor hatalmas kamionok, teherautók áttérnek az ellenkező útsávba és letarolnak mindent, összeütköznek a szabályosan közlekedő, ártatlan autókkal, és ilyenkor általában az utóbbiak szenvednek súlyos sérüléseket. Az ütközés okozója legtöbbször nem tud magyarázatot adni a baleset okáról, mert vagy maga is holtan marad a helyszínen, vagy nem emlékszik arra, hogy mi történt. A magyarázat az, hogy vezetés közben elaludt a volánnál.
A hosszú távú és idejű autóvezetés nehéz munka: a sofőr csak egyhelyben ül, a közlekedésben ugyan bármelyik pillanatban történhet valami, ami megoldást igényel, de hosszú ideig unalmas időtöltés, sok órán keresztül. A szállítmánynak viszont időben el kell jutnia a fuvar végcéljához: nem lehet hosszan megpihenni, szünetet tartani, aludni. Folytatni kell az utat a végső megérkezésig.
A nagy szállítójárművek hivatásos sofőrjei igyekeznek védekezni az elfáradás ellen, leküzdeni az álmosságot. Egyesek olyan doppingszereket is igénybe vesznek, mint a versenysportolók, bár ez számukra is veszélyes és tilos. Mindenki számára elérhető és szabadon használható viszont a kávé, tea hatóanyaga, a koffein. Az autóvezetők jelentős része él is ezzel a frissítő lehetőséggel.
Ausztráliában, Sydney egyetemén Lisa Sharwood és munkacsoportja megvizsgálta, hogy a koffein különböző eredetű formáit milyen gyakran és milyen változatban fogyasztják a hivatásos teherjárművek vezetői, s ez milyen módon és mértékben befolyásolja balesetmentes autóvezetésüket. Eredményeiket a British Medical Journalben tették közzé.
A kutatók Új-Dél-Wales és Nyugat-Ausztrália területén autózó hivatásos sofőrökkel foglalkoztak 2008 és 2011 között. Csak olyan autóvezetőket kerestek meg, akik legalább 12 tonnányi terhet szállítottak a kontinensnyi országban hatalmas távolságokra, melyeket sokórás autózással lehet megtenni.
A hattagú munkacsoport azt vizsgálta, hogy a hosszú utakon a koffein valamilyen formáját rendszeresen igénybe vevő sofőrök és a koffeinmentesen autózók baleseti statisztikája között van-e értékelhető különbség a biztonságos, balesetmentes vezetés szempontjából. A nagy szállítóvállalatok útján kerestek 530 teherszállítót, akik az utolsó 12 hónapban valamelyik nagy távolságú úton balesetet szenvedtek, illetve 517 olyan sofőrt, akinek ebben az időszakban balesete nem volt: ezt vették kontrollcsoportnak.
A sofőrök 43%-a fogyasztott útközben valamilyen koffeint tartalmazó szert: teát, kávét, koffeintablettát vagy energiaitalt, hogy ébren maradjon. Amikor a statisztikai értékelés során figyelembe vették a sofőrök életkorát, alvási szokásait, az esetleges alvási apnoé jellegét, a megtett kilométereket, a szünetek számát és időtartamát, valamint az éjszakai vezetés idejét, egyértelműen az derült ki, hogy a koffeint rendszeresen fogyasztók 63%-kal ritkábban szenvedtek balesetet, mint azok, akik koffeinmentesen autóztak.
Az erős dohányzás viszont pozitív összefüggést mutatott a balesetek gyakoriságával, bár ez néhány, előzőleg fölsorolt szempont figyelembevétele esetén statisztikailag már nem volt szignifikáns. Ha azonban az utolsó 5 évben előforduló ütközések számát nézték, a gyakori rágyújtás a balesetek esélyét 81%-kal növelte.
A kutatók az összefoglalásban azt írják, hogy a koffein jelentősen csökkenti a baleseti kockázatot hosszú távú autóvezetés közben, és minden hasonló helyzetben segítséget jelent a fáradtság leküzdésében. Aláhúzzák viszont, hogy ez csak rövid időszakokra érvényes, és a rendszeres megállás, megpihenés, az átgondolt munkarend és alvás is alapvetően fontos.