hirdetés

Idős betegek csípőtáji törése a vérnyomáscsökkentők szedésének kezdetén

Bármelyik vérnyomáscsökkentő készítmény szedésének kezdeti időszakában előfordulhat ortosztatikus hipotenzió. Kanadai kutatók új adatai szerint az idős betegek antihipertenzív kezelésének első másfél hónapjában a csípőtáji törések fokozott veszélyével kell számolni.

hirdetés

Az életkor előrehaladása – kevésbé megtisztelő kifejezést használva: az öregedés, sőt vénülés – igen méltóságteljes folyamat, de sok olyan kockázattal jár, amely korábban gondot nem jelentett. Az Archives of Internal Medicine november végén megjelent számában Debra A. Butt és munkatársai tanulmánya főleg a hipertonológusokat figyelmezteti arra, hogy a geriátriai betegcsoport gyógyszeres kezelésének elindításakor lényegesen figyelmesebbnek kell lennie a klinikusnak, mint a fiatalabb betegek terápiájának kezdetén.

A kanadai kutatók az Ontario Drug Benefit Program (ODBP) adatbázis anyagát értékelték, kiemelve abból a vérnyomáscsökkentő gyógyszerekre vonatkozó recepteket. Ezt az anyagot a csonttörések előfordulásával szembesítették. A vizsgálat eredménye azt mutatta, hogy a 66 évesnél idősebb hipertóniások a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek szedésének első másfél hónapjában csaknem 50%-kal gyakrabban szenvednek csípőtörést, mint az előtt vagy azt követően.

A szerzők úgy tudják, hogy ez az első dolgozat, mely kimutatja az antihipertenzívumok adásának korai időszakában a terápia fokozott veszélyét, amire az orvosnak és a betegnek egyaránt nagyobb figyelemmel kell készülnie. A csonttörés kockázatának magyarázata elsősorban az ortosztatikus hipotenzió, amely bármelyik vérnyomáscsökkentő készítmény szedésének kezdetén előfordulhat, bár vannak olyan szerek, melyeknél közismerten az átlagosnál is gyakoribb.

A vérnyomásesés ilyenkor akut jelenség, és szédüléssel, ájulással jár, ennek következménye a csonttörés. „A klinikusnak számítania kell a vérnyomáscsökkentő terápia elindításakor a páciens elesésére, ami az idős ember későbbi sorsát alapvetően meghatározhatja és a csípőtörés kezeléséhez szükséges drága műtéti beavatkozások egész sorát teszi szükségessé, ezzel nemcsak a beteg életét nehezítve, hanem az egészségügyi kiadásokat is jelentősen növelve” – írják a kutatók.

A munkacsoport azokat az eseteket vizsgálta, amikor a betegnek öt antihipertenzívum készítmény valamelyikét kezdték adni: thiazid diuretikumot, ACE-gátlót, angiotenzinreceptor-blokkolót (ARB), kalciumcsatorna-blokkolót vagy béta-blokkolót. A traumatológiai adatbázisokból a 2000. áprilisa és 2009 márciusa közötti időszak csípőtáji törés eseteit vették be statisztikájukba. Kockázati időszaknak a gyógyszer szedésének kezdetétől számított első 45 napot, kontrollperiódusnak a gyógyszerszedés előtti és utáni 450 napot vették.

A cukorbetegeket, bizonyos szívbetegségekben szenvedőket, a vesebetegeket és az öregek otthonában élő idős embereket kizárták a vizsgálatból.

Csak a proximális femur-töréseket vették figyelembe. A megfigyelési időszakban az említett öt antihipertenzívum valamelyikét szedni kezdő 301 591 fős betegcsoportból 1463, 66 évesnél idősebb hipertóniás szenvedett ilyen fraktúrát. Ez a kontrollidőszakhoz képest átlagosan 43%-kal nagyobb kockázatot jelentett a gyógyszerszedés kezdeti másfél hónapjában. A korai csonttörés veszélye ACE-gátló adásának kezdetén 53%-kal nőtt, béta-blokkoló szedése során 58%-kal lett nagyobb.

A kanadai kezelőorvosok 66 évesnél idősebb betegeiknek első vérnyomáscsökkentőként thiazid diuretikumot 23%-ban, ACE-gátlót 30%-ban, ARB készítményt 4%-ban, kalciumcsatorna-blokkolót 17%-ban, béta-blokkolót pedig 26%-ban írtak fel. Kiemelik, hogy az idős emberek közül az utolsó esztendőben csak 3% került kórházba csonttörés miatt, és 6%-nak az anamnézisében szerepelt csípőcsonttörés.

„Eredményeink alapján az idős hipertóniások gyógyszeres kezelésének kezdetén fokozott óvatosságra van szükség” – mondotta Dr. Butt, aki a vizsgálat adatait az American Society of Bone and Mineral Research kongresszusán is előadta.

Dr. M. L.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.