Ne vásárolj éhesen!
A Cornell Egyetem friss tanulmánya ismét igazolta azt a régi megfigyelést, hogy egészen más típusú és mennyiségű élelmiszer kerül a kosarunkba akkor, ha éhesen megyünk vásárolni, szemben azzal, ha nem korog a gyomrunk a bevásárlókocsit tologatva.
A vizsgálatban azt tanulmányozták, hogy egy szimulált áruházi környezetben miként választanak a résztvevők a felkínált élelmiszerek közül attól függően, mennyire érzik éhesnek magukat. A vizsgálat első részében 62 személy vett részt, akik a vizsgálatban való részvételért anyagi juttatásban részesültek. A vizsgálati csoport felét arra kérték, hogy a „bevásárlás” előtti 5 órában semmilyen ételt ne fogyasszanak, míg a csoport másik fele a vizsgálat előtt annyi ételt fogyasztott, hogy egyáltalán ne legyen éhes. Az utánkövetéses vizsgálatban 82 résztvevő bevonásával azt elemezték, miként változnak a vásárlási szokásaink a napszak függvényében – például vacsora előtt, amikor a legnagyobb az esély arra, hogy a bevásárlást végző egyén éhes.
Az eredmények azt jelzik, hogy az éhes vásárlók hajlamosabbak voltak nagyobb kalóriatartalmú ételeket választani, miközben a választott termékek száma között alig mutatkozott különbség. Ezen túlmenően azt találták, hogy akik abban az időszakban szoktak vásárolni, amikor a legnagyobb valószínűséggel éhesek (délután 4 és este 7 óra között), azok kevesebb kalóriaszegény terméket választottak, mint azok, akik akkor vásároltak, amikor jó eséllyel nem voltak éhesek (délután 1 és 4 óra között).
Amy Yaroach, a nebraskai Gretchen Swanson Center for Nutrition vezetője úgy értékeli az adatokat, hogy „még a rövid távú éhségérzet is arra viheti az embereket, hogy kevésbé egészséges ételeket válasszanak maguknak az üzletben. Ne menjünk vásárolni éhesen és mindig készítsünk előre bevásárlólistát, máskülönben abba a hibába esünk, hogy egészségtelen, silány élelmiszereket emelünk le a polcról.” Segíthet az is, ha az élelmiszerboltba indulás előtt bekapunk valami könnyűt, ami elnyomja az éhséget, így kevésbé lesznek kívánatosak a kalóriadús élelmiszerek. Azt is hozzáteszi, hogy e látszólag egyszerű és kézenfekvő megállapításoknak különösen azok számára lehet nagy jelentősége, akik naponta járnak vásárolni.
A szakértők némelyike feltételezi, hogy a különbség oka az evolúciós körülményekben keresendő, amikor hosszú éhezést követően az emberek gyakran a nagy kalóriatartalmú ételeket részesítették előnyben. Egyszerűbben szólva: ha nagyon éhesek vagyunk, akkor nem a saláta lesz az első gondolatunk, hanem valami olyasmi, amivel rövid időn belül sok kalóriát tudunk bevinni a szervezetünkbe.
Az egészséges ételválasztáshoz hozzájárulhat a megfelelő ismeretek átadása. A Journal of Nutrition Education and Behavior 2012 május-júniusi számában nyilvánosságra hozott vizsgálatban azt találták, hogy jelentősen javította az egészséges ételválasztást, ha a bevásárlás előtt egy táplálkozástudományi szakember 10 perces gyorstalpalót tartott nekik arról, hogyan igazodjanak el az adott termék összetételét és kalóriatartalmát feltüntető árucímkéken, illetve miként értelmezzék az adott élelmiszer egészséges vagy nem egészséges voltát jelző kódrendszert.