Tisztább a levegő
A légszennyezés évente hárommilliónál több halálesetet okoz világszerte. Angol kutatók tanulmánya szerint az Európai Unió légszennyezést csökkentő rendelkezései az Unió területén évente 80 000 halálesetet előznek meg.
A szennyezett levegő rendszeres belégzése súlyos egészségkárosító tényező. A kínai főváros, Peking a világ egyik legszennyezettebb levegőjű nagyvárosa, ahol 31 milliónál több lakos él és vesz folyamatosan levegőt. Mint írtunk róla, állatkísérletekkel igazolták, hogy a pekingi légszennyezés hizlal és emeli a vérkoleszterin szintjét is.
A légszennyezés az egyik legegészségkárosítóbb faktora modern korunk kényelmes életformájának – a gyors közlekedés következménye, és a fő oka oka az autók kipufogógáza. A levegőben szálló porszemcsékből a 10 mikronnál apróbbak (PM10) bejutnak a garatba, a légcsőbe. A négy mikronnál kisebbek (PM4) bejutnak a tüdőbe is, a 2,5 mikronnál parányibbak (PM2,5) pedig nem tudnak kikerülni onnan, ha bejutottak.
Olaszországban Brescia városa nagy forgalmú ipari központ, ennek megfelelően rossz levegőjű lak- és munkahely. Megírtuk: egy nemzetközi munkacsoport megvizsgálta, hogy a kórházak kardiológiai osztályainak forgalma összefügg-e a légszennyezés mértékével: azzal, hogy a PM10-szint meghaladja vagy megközelíti-e az európai uniós határértéket. Egyértelmű volt, hogy a kardiális okból kórházba kerülő betegek esetében a PM10 értéke már a hivatalos határérték alatt is növelte a kórházi befekvések számát.
Most angol kutatók, Leeds Egyetemének munkatársai foglalkoztak annak vizsgálatával, hogy az Európai Uniónak a légszennyezés csökkentése végett 1970 és 2010 között bevezetett rendelkezései hogyan alakították Európa egészségügyi, mortalitási adatait. Már a bevezetőben hangsúlyozzák, hogy a PM2,5 légszennyezés földrészünkön minden esztendőben 400 ezer korai halálhoz vezet. Ezt az egészségkárosító tényezőt az uniós szabályozás az említett évek alatt 35%-kal csökkentette, ami az európai közegészség jelentős javulásával járt. A tanulmányt az Environmental Research Letters közölte.
A szerzők komputeres modellt készítettek, amely összehasonlította az eredeti állapot fennmaradásának becsült következményeit az 1970-ben bevezetett reformok eredményeivel. A számítások bemutatták a közlekedéssel összefüggő károsító tényezőket és azoknak a technológiai változásoknak a befolyását, amelyek ezeket mérsékelték, köztük a katalitikus konverterek és a filterek effektusát. Kiszámolták a légszennyezés egészséget rontó befolyását és azt, hogy ennek kiküszöbölésével mennyi életet lehet megmenteni.
Eredményeik azt mutatták, hogy a légszennyezés csökkentése Európában évente 80 ezer életet menthet meg. Ken Carslaw professzor, a tanulmány egyik szerzője hangsúlyozta, hogy még így is 2011-ben valamivel több mint 400 ezer ember halt meg Európában idő előtt a légszennyezés következményeként.