Hogyan hat az alkohol az ismerkedés során?
Vajon csak bátrabbak leszünk, vagy tényleg szebbnek látjuk a kiszemelt személyt, ha spiccesek vagyunk?
A Journal of Studies on Alcohol and Drugs augusztus 29-én tette online verzióban is elérhetővé a Stanford University kutatóinak cikkét, amely arra a kérdésre kereste a választ, hogy alkoholfogyasztás hatására valóban szebbnek látjuk-e a környezetünkben feltűnő embereket. Régóta tartja magát az a nézet, miszerint spicces állapotban könnyebben ismerkednek az emberek, tehát valószínűleg szebbnek is látják egymást. A stanfordi kutatóknak egy szép napon eszükbe jutott, hogy ezt a fontos tézist tudományos módszerekkel még nem vizsgálta senki. Nullhipotézisüket úgy fogalmazták meg, hogy vajon “folyékony bátorságot” (liquor courage) merítünk az italból, vagy inkább az angol nyelvterületen “sörszemüvegnek” (beer goggles) nevezett feltevés az igaz, azaz valóban szebbnek látjuk-e az ismerkedésre kiszemelt célszemélyt. A korábbi, meglehetősen sporadikus kutatások során a résztvevők jellemzően egyszerűen fényképek alapján értékelték mások vonzerejét józanul és ittasan, majd a pontszámok közötti különbségeket értékelték. A mostani tanulmány azonban egy reálisabb elemmel egészült ki: a résztvevők valóban lehetőséget kaptak arra, hogy találkozhatnak az értékelt személyekkel.
A vizsgálat elvégzéséhez a kutatást vezető Molly A. Bowdring a 21-28 év közötti férfiakat hívott a laboratóriumba, hogy fényképeken és videókon látott emberek vonzerejét értékeljék. A résztvevőknek azt mondták, hogy egy jövőbeli kísérlet keretében lehetőséget kapnak arra, hogy személyes kapcsolatba is lépjenek az egyik ilyen emberrel. A vonzerő pontszámmal kifejezett értékelését követően arra kérték őket, hogy válasszák ki azokat, akikkel a legszívesebben találkoznának.
A résztvevőknek két alkalommal kellett befáradniuk a laboratóriumba. Az egyik alkalommal alkoholt kaptak (körülbelül 0,08%-os véralkohol-koncentrációig, ami az Egyesült Államokban a legális vezetési határérték), a másik alkalommal pedig alkoholmentes italt, áfonyalevet ittak. A kutatók a laboratóriumban baráti (nem homoszexuális) párokat képeztek a férfiakból, akik együtt iszogattak, hogy utánozzák azokat a társadalmi interakciókat, amelyek jellemzően egy valós kocsmai/szórakozóhelyi helyzetben zajlanának.
Az eredmények alapján a kutatók nem találtak bizonyítékot a sörszemüveg létezésére: az, hogy a résztvevők ittasak voltak-e vagy sem, nem volt hatással arra, hogy mennyire találtak vonzónak másokat. Az alkoholfogyasztás azonban befolyásolta azt, hogy a férfiak milyen valószínűséggel akartak kapcsolatba lépni olyan emberekkel, akiket vonzónak találtak. Amikor ittak, 1,71-szer nagyobb valószínűséggel választották ki a négy legvonzóbb jelölt közül az egyiket, akivel potenciálisan találkoznának is egy jövőbeli tanulmány során, mint amikor józanok voltak.
A kutatók szerint valószínű, hogy az alkohol nem a célba vett személy vonzerejének érzékelt szintjét változtatja meg, mivel a vizsgálatban az eleve nem vonzó személyek pontszámai az alkoholfogyasztás hatására sem nőttek, hanem inkább az interakciókban való magabiztosságot növeli. Vagyis “folyékony bátorságot” adott a részt vevő férfiaknak, hogy találkozni akarjanak azokkal, akiket a legvonzóbbnak találtak, amit alkohol hiányában egyébként sokkal kevésbé valószínű, hogy megtennének.
Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:
Beer Goggles or Liquid Courage? Alcohol, Attractiveness Perceptions, and Partner Selection Among Men
Irodalmi hivatkozás:
Molly A. Bowdring et al, Beer Googles or Liquid Courage? Alcohol, Attractiveness Perceptions, and Partner Selection Among Males, Journal of Studies on Alcohol and Drugs (2023). DOI: 10.15288/jsad.22-00355