hirdetés

Középiskolások depresszió-kockázatának csökkentése

Egy 12 hónapos, kifejezetten a középiskolások igényeire szabott mentálhigiénés program sikeresen csökkentette a depressziós tüneteket.

 

hirdetés

A Children and Youth Services Review folyóirat 174. számában jelent meg a japán Doshisha University kutatóinak tanulmánya, amelyben egy innovatív, 12 hónap időtartamú, kifejezetten középiskolások számára tervezett depresszió-kockázatot csökkentő programot dolgoztak ki és teszteltek 120 diák közreműködésével.

Napjainkban a középiskolások világszerte soha nem látott mértékű stresszel szembesülnek, miközben tanulmányi nyomással, társadalmi identitással kapcsolatos kérdésekkel és a jövőbeli karrierrel kapcsolatos döntésekkel küzdenek. Japánban egy felmérést követően megállapították, hogy a depressziós tünetek a középiskolások nagy részét érintik, és sokan a depresszió klinikai határértékei feletti tüneteket mutatnak. Ezek a tünetek nemcsak a súlyos depressziós zavarok kialakulásának kockázatát növelik, hanem negatívan befolyásolják a diákok tanulmányi eredményeit, jövőbeli foglalkoztatási kilátásait és hosszabb távon, akár élethosszig kihatással vannak gazdasági jólétükre is.

Ezt a veszélyeztetettséget felismerve már korábban is számos iskolai programot dolgoztak ki és hajtottak végre, amelyek célja a tanulók depressziós tüneteinek megelőzése és enyhítése volt. Ezek a beavatkozások gyakran a depresszióval összefüggő kognitív és viselkedési kockázati tényezőket célozták, ám ezen univerzális programok korlátozott hosszú távú hatékonyságot mutattak, különösen középiskolai környezetben. Az ilyen programokban elsajátított készségek gyakran nem voltak általánosíthatók a tágabb iskolai környezetre, és a program tartalma nem mindig felelt meg a diákok előtt álló konkrét kihívásoknak. Ráadásul a meglévő kutatások többnyire fiatalabb serdülőkre összpontosítottak, így egyelőre hiányosak az idősebb középiskolásoknak szóló hatékony beavatkozásokkal kapcsolatos ismereteink.

Mindezek fényében a mostani kutatás során Akiko Ogata professzor vezetésével egy kutatócsoport egy innovatív, egyéves, kifejezetten középiskolások számára tervezett beavatkozást dolgozott ki és tesztelt: a közleményben a Mastery of Interpersonal Relationships and Emotional Skills (MIRaES) program hatékonyságát vizsgálták egy japán középiskola 120, részképzésben részt vevő diákja körében. A projektet Dr. Kohei Kambara, a Doshisha Egyetem munkatársa vezette, és a MIRaES program több kulcsfontosságú újítással orvosolta a korábbi hiányosságokat. A korábban tipikus, csak hetekig vagy hónapokig tartó rövid távú beavatkozásokkal ellentétben ez a program egy egész tanévre terjedt ki, összesen 12 foglalkozással. A tanterv négy olyan alapvető készségterületre összpontosított, amelyeket különösen fontosnak találtak a japán részmunkaidős középiskolások számára: az asszertivitás tréningjére, a kognitív rekonstrukcióra, a dühkezelésre és a problémamegoldó technikákra.

A programot a klinikai szakpszichológia szak végzős hallgatói és a középiskolai tanárok együttműködésével valósították meg, biztosítva, hogy a készségek megerősíthetők és általánosíthatók legyenek a diákok mindennapi iskolai tapasztalatai során. A program hatékonyságának értékelésére a kutatók vegyes módszertani megközelítést alkalmaztak, és az év során három időpontban mérték a tanulók depressziós tüneteit, szociális készségeit és érzelmi kontrollját. A vizsgálatban ahelyett, hogy hagyományos kontrollcsoportot használtak volna - ami a tantervi korlátok miatt logisztikailag lehetetlen lett volna -, a csapat a programban gyakran (11 vagy több alkalommal) részt vevő diákok és ritkábban (10 vagy kevesebb alkalommal) részt vevő diákok eredményeit hasonlította össze.

Az eredmények feltűnő mintázatot mutattak: azoknál a tanulóknál, akik rendszeresen részt vettek a foglalkozásokon, a tanév során nem nőttek a depressziós tünetek, míg a programot kevesebb alkalommal látogató serdülőknél a tünetek jelentősen romlottak. A gyakori résztvevők következetesen megemlítették, hogy a tanult készségeket a mindennapi életükben is alkalmazzák, és különösen elkötelezettek voltak az érzelemszabályozási technikák iránt. A rendszeresen részt vevő diákok olyan kifejezéseket használtak, mint “mindennapi élet”, “hasznos” és “kontroll”, amikor tapasztalataikat leírták, ami arra utal, hogy a program tartalma sikeresen beépült mindennapi interakcióikba.

“Eredményeink együttesen azt mutatják, hogy a tanult készségek általánosítása az iskolai környezetben és az általános iskolai prevenciós programok összehangolása az adott iskolai környezetben megakadályozhatja a depressziós tünetek súlyosbodását a középiskolások körében” - nyilatkozta Dr. Kambara.

Érdemes megjegyezni, hogy a tanulmány következményei túlmutatnak Japán oktatási rendszerén, és más, eltérő oktatási környezetű országokban is alkalmazhatók lehetnek. A program tervezése során olyan gyakorlati korlátokat vettek figyelembe, amelyek korábban korlátozták a középiskolai tanulók mentális egészsége érdekében folytatott beavatkozásokat, mint például a merev tantervi követelmények és a korlátozottan rendelkezésre álló idő.

“Ez az iskolai környezetben megvalósítható, univerzális prevenciós megközelítés hozzájárulhat a mentális egészség javításához a 10-12. évfolyamos középiskolások körében, és jelentős előrelépést jelent a középiskolások elharapódzó mentális egészségi válságának kezelésében, mivel olyan gyakorlati modellt kínál, amelyet az iskolák kifejezetten saját környezetükhöz és diákpopulációjukhoz igazíthatnak” - összegzett Dr. Kambara.

 

Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:

Tackling depressive symptoms in high school students by honing emotional and social skills

Universal school-based prevention program for decreasing the depressive symptoms of high school students on a part-time course: Developing the MIRaES program in Japan

 

Irodalmi hivatkozás:

Kohei Kambara et al, Universal school-based prevention program for decreasing the depressive symptoms of high school students on a part-time course: Developing the MIRaES program in Japan, Children and Youth Services Review (2025). DOI: 10.1016/j.childyouth.2025.108343

 

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.