hirdetés

Oltás-mellékhatással kapcsolatosan vizsgálódik az EMA

Összefüggés lehet egyes nehezen diagnosztizálható, fájdalmas autonóm idegrendszeri problémák – paresztézia, fejfájás, kimerültség, ortosztatikus vérnyomásproblémák – és a HPV oltás között.

hirdetés

Az Európai Gyógyszerértékelő Ügynökség (European Medicines Agency; EMA) felülvizsgálja a humán papillómavírus (HPV) elleni oltások biztonságossági profilját, habár, mint közleményükben írják, nem vonják kétségbe, hogy a vakcina által nyújtott előnyök meghaladják annak esetleges hátrányait.

A HPV ellenes oltások ma már sok országban az immunizációs rutin részét képezik, és a becslések szerint eddig világszerte 72 millióan részesültek valamelyik fajtájukban, hogy ezáltal védekezzenek a méhnyak- és a végbélrák, továbbá a genitális szemölcsök ellen.

Az EMA a felülvizsgálatot Dánia kérésére indította, és az két speciális állapottal foglalkozik, amelyek egyes jelentések szerint ritkán bár, de az oltásokhoz köthetően fordulnak elő. Az egyik állapot a végtagokat érintő, komplex regionális fájdalom szindróma (complex regional pain syndrome, CRPS), a másik pedig a poszturális ortosztatikus tachikardia szindróma (postural orthostatic tachycardia syndrome, POTS), amelynek során felülés vagy felállás után a szívfrekvencia abnormális mértékben megnövekszik, és szédülés, ájulás, fej- és mellkasi fájdalom, valamint gyengeség jelentkezik.

A HPV oltást kapott fiatal nőkben jelentkező szindrómákkal kapcsolatos jelentésekkel korábban már foglalkozott az EMA Farmakovigilanciai Kockázatértékelő Bizottsága, azonban az nem állapított meg oki kapcsolatot az oltások és a szindrómák között. Mint az ügynökség leszögezi: „Mindkét állapot előfordulhat nem beoltott személyekben is, azonban szükség van további felülvizsgálatra, ha a HPV oltással kapcsolatba hozott esetek száma nagyobb, mint a szindrómák átlagos előfordulása.” Az EMA a felülvizsgálat eredményeképpen módosíthatja az oltásokkal kapcsolatos termékinformációt.

 

Szakirodalmi beszámolók

A Clinical Rheumatology című lap júliusi számában jelent meg a legutóbbi szakirodalmi beszámoló a HPV oltás után jelentkező szindrómákkal kapcsolatban (Hypothesis: Human papillomavirus vaccination syndrome—small fiber neuropathy and dysautonomia could be its underlying pathogenesis). A cikk írója, Manuel Martínez-Lavín szerint a leggyakrabban jelentett tünetek a paresztéziával szövődött krónikus fájdalom, a fejfájás, a kimerültség és az ortosztatikus vérnyomásproblémák, olyan tünetek, amelyeket gyakran igen nehéz diagnosztizálni, azonban valamennyi patogenezisében a szimpatikus idegrendszer diszfunkciója játszhat szerepet, valamint a kis idegrostok kóros elváltozásai és a fibromialgia. „A klinikusoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy összefüggés lehet ezen fájdalmas autonóm idegrendszeri problémák és a HPV oltás között”, nyilatkozta dr. Martínez-Lavín.

Az idén megjelent egy áttekintő tanulmány is a Danish Medical Journal-ben az egyik HPV-vakcina, a Gardasil feltételezett mellékhatásaként jelentkező ortosztatikus vérnyomásproblémákkal és generalizált autonóm idegrendszeri diszfunkcióval kapcsolatosan (Suspected side effects to the quadrivalent human papilloma vaccine). Mint a szerzők, Louise Brinthés munkatársai megjegyzik, az 53 beteg esetében a kifejezett autonóm idegrendszeri diszfunkció különböző fokú ortosztatikus intoleranciával, súlyos fejfájással és kimerültséggel, kognitív diszfunkcióval, gasztrointesztinális diszkomfortérzéssel és kiterjedt neuropátiás fájdalommal jelentkezett, az oltás beadása után átlagosan 12 nappal (a betegek 40%-a esetében az első oltás, 36%-uknál a második oltás után, míg 25%-uk esetében a harmadik oltást követően). A kutatók hozzáteszik: „Sürgősen további vizsgálatokra van szükség, hogy kiderítsük a tünetek mögött álló patofiziológiát és terápiás lehetőségeket dolgozzunk ki az érintettek számára”.

A HPV vakcináció dán szerzők által bemutatott lehetséges mellékhatásai megegyeznek azokkal, amikről japán szerzők számoltak be tavaly két tanulmányban is. Kinoshita és munkatársai 44 serdülő korú lány esetében számoltak be HPV oltást követő perifériás idegrendszeri diszfunkcióról (Peripheral Sympathetic Nerve Dysfunction in Adolescent Japanese Girls Following Immunization with the Human Papillomavirus Vaccine; Internal Medicine), míg Nishioka és munkatársai a HPV oltással összefüggő neuroimmun rendellenesség klinikai jellegzetességeit mutatták be az International Journal of Rheumatic Diseases című folyóiratban (Clinical features and preliminary diagnostic criteria of human paillomavirus vaccination associated with neuroimmunopathic syndrome/HANS).

HPV oltás után jelentkező poszturális ortosztatikus tachikardia szindrómáról hat egyesült államokbeli beteg esetén is beszámoltak (Svetlana Blitshteyn: Postural tachycardia syndrome following human papillomavirus vaccination; European Journal of Neurology, 2014. január). A cikkben bemutatott valamennyi beteg állapota javult a három éves terápia során, azonban mindegyikük esetében maradtak reziduális tünetek. Dr. Blitshteyn szerint elképzelhető, hogy az immunizáció után kialakuló POTS az autonóm idegsejtekkel, a szívizomfehérjékkel vagy az erek receptoraival keresztreakciót adó antitestek következtében fejlődik ki.

Dr. K. A.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.