hirdetés

Óvjuk a csecsemőt is a transzzsírtól

A transzzsír túlzott fogyasztása szívinfarktust, agyvérzést, hasi elhízást, meddőséget vagy akár daganatokat is okozhat és kimondottan káros hatással van a gyerekek fejlődésére, különösen az agy működésére.

hirdetés

A növényi olajok jelentős mennyiségben tartalmaznak egészséges, többszörösen telítetlen zsírsavakat. A növényi olajokat élelmiszeripari feldolgozásuk során a kedvezőbb tulajdonságok (könnyebb kezelhetőség és fagyaszthatóság, hosszabb eltarthatóság) érdekében hidrogénezik, ekkor a telítetlen zsírsavak egy része átalakul transz típusú zsírsavakká. A transz-zsírsavak negatív hatásait az utóbbi években egyre több vizsgálat bizonyította: jelentősen növelik a szív- és érrendszeri betegségek (szívinfarktus, agyvérzés) kockázatát, sőt a keringésből eredő halálozást is. Jelentősen emelik az LDL- és csökkentik a HDL-koleszterin szintjét, gyulladáskeltő és érfal károsító hatásuk miatt pedig felgyorsítják az érelmeszesedés kialakulását.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint az összenergia-bevitel maximum 1 százaléka származhat transz-zsírsavakból. Ez felnőttek esetében (2000 kcal napi energia-bevitelt feltételezve) azt jelenti, hogy a transz-zsírsav bevitel naponta maximum 2 gramm lehet.

Az oktatási intézményben étkező óvodás és iskolás gyermekek egészségét a februárban elfogadott transzzsír-rendelettel is igyekeznek védeni. Erre szükség is van, hiszen az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) 2009-es felméréséből az derült ki, hogy az óvodák csaknem 10 százalékában a napi menü transzzsír-tartalma meghaladta a maximálisan ajánlott mennyiséget. Természetesen a szülők is sokat tehetnek gyermekük egészséges táplálkozásáért, a csecsemők transzzsírral szembeni védelme pedig teljesen az édesanyán múlik, azon, hogy a szoptatás idején milyen táplálékot vesz magához

Bevásárláskor nézzük meg jól a termékek címkéjét és ne vegyünk olyan élelmiszert, amely részlegesen hidrogénezett növényi olajt, zsírt vagy zsiradékot tartalmaz. Különösen sok transzzsírt tartalmaznak: csokoládék, kekszek, nápolyik, chipsek, levesporok, instant kakaó-, kávé-, és tejporok, valamint a pékáruk is. Minden esetben nézzük meg a termék címkéjét, mielőtt azt beletennénk a kosarunkba.

Az egeszseg.hu összegyűjtötte a legtipikusabb transzzsírt tartalmazó élelmiszereket és pár tippet, hogy miként helyettesíthetjük vagy készíthetjük el ezeket az élelmiszereket mi magunk.

Kakaómasszát vagy bevonót tartalmazó ételek: Transzzsírt tartalmazhatnak a kakaós szeletek, a csoki bevonóval készült édességek, így például a szaloncukrok és a csoki nyuszik is. Tipp: Ezek helyett válasszunk magasabb kakaótartalmú (legalább 50 százalék feletti), transzzsíroktól mentes csokoládékat és édességeket. A mértékkel fogyasztott étcsokoládé kifejezetten jót tesz a szívnek és az érrendszernek.

Bolti édességek: Ilyenek lehetnek a kekszek, édes aprósütemények, nápolyik, a krémmel töltött cukrászsütemények és bizonyos torták. Tipp: Válasszunk egy hasonló, de transzzsírtól mentes, jobb minőségű terméket. Készítsünk házilag pudingot gyümölccsel vagy zabpelyhes gyümölcsös muffint - lehetőleg minél kevesebb cukorral.

Péksütemények: A péksüteményekkel nehezebb dolgunk van. A legtöbb pékség vagy élelmiszerüzlet ugyanis nem teszi közzé, hogy milyen összetevőket tartalmaz az adott termék. Tipp: Vásárlásnál kerüljük a magasabb zsírtartalmú változatokat, például a leveles vagy omlós tésztákat. A legbiztosabb, ha házilag készítjük el a kívánt sós vagy édes péksüteményt kevesebb zsiradékkal, sóval és cukorral.

Mélyhűtött pékáru, fagyasztott pizza: Kerüljük a fagyasztott félkész termékeket, mivel azok magas energia-, zsír-, transzzsír- és/vagy cukortartalmúak is lehetnek. Tipp: Ezeket a fogásokat egy kis türelemmel könnyen elkészíthetjük mi magunk is!

Instant termékek: Az instant termékek közé tartoznak például a leves- és mártásporok, az ételízesítők, a gyári salátaöntetek, illetve a kávéfehérítő porok is. Tipp: A vasárnapi húslevesből megmaradt "üres" levest fagyasszuk le! Ez később alapja lehet egy zöldséglevesnek, amit pillanatok alatt feldobhatunk különféle zöldséggel, fűszerrel vagy valamilyen levesbetéttel.

Egyes margarinok: Ma már sok olyan jó minőségű margarin található a boltokban, amelyek nem, vagy csak minimális mennyiségű transzzsírt tartalmaznak. Válasszunk ezekből! Tipp: A margarin alternatívája lehet a 12%-os tejföl, a vajkrém, az alacsony zsírtartalmú sajtkrém, de akár az otthon elkészített zöldfűszeres túrókrém vagy zöldségkrém is.

2014 februárjától hatályos az a rendelet, amely Magyarországon az Európai Únió országai közül Ausztria és Dánia után harmadikként a gyártók számára megszabja, hogy maximálisan mennyi transz-zsírsav kerülhet egy-egy termékükbe. Az egy év türelmi idő alatt (2015 februárjáig) azonban lehetnek még nagyobb transz-zsírsav tartalmú élelmiszerek a polcokon. 

 

Forrás: egeszseg.hu; oeti.hu

Dr. N. J.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.