Vezetés közben ne egyen, igyon vagy telefonáljon!
Az autókba épített video technika és egyéb rögzítés azt mutatta, hogy az autóvezetők az autózás idejének 10 %-ában nem az útra figyelnek, ami különösen a kezdő sofőrök esetében veszélyes.
Bruce Simons-Morton és munkatársai a legkorszerűbb módszerekkel vizsgálják autóvezetés közben a sofőröket: mennyire figyelnek, hogyan alakul a reflexidejük váratlan veszélyhelyzetekben és milyen különbségek vannak a gyakorlott vezetők és a még gyakorlatlan sofőrök között a nagyvárosi forgalomban.
A vizsgálat szinhelyéül Washington és Virginia útjait, utcáit választották. Két, azonos módon végzett megfigyelés adatait egyesítették. Az első vizsgálatba 17 évesnél kissé fiatalabbakat: 22 lányt és 20 fiút választottak, olyanokat, akik három hete vagy annál is kevesebb ideje kapták meg a jogosítványukat, a vizsgálat 18 hónapig tartott, és a résztvevők 1800 dollár díjazásban részesültek.
A második tanulmány, a 100-Autó Vizsgálat résztvevője 109, átlagosan 36,2 (±14,4) éves autóvezető: 43 nő és 66 férfi volt, akik már 10-30 éve vezettek. A résztvevők közül 22 a vizsgálat céljára bérelt kocsit vezetett, 87 saját autójában ült, ezért pedig havonta 125 dollárt kapott, a 12 havi megfigyelés végén 300 dollár záróösszeggel.
Zavart, tanácstalan autóvezetést legtöbbször a gyakorlatlan, tizenéves résztvevők estén tapasztaltak, ők vagy ütköztek, vagy épp csak sikerült elkerülniük a karambolt, amikor vezetés közben valami mással voltak elfoglalva.
“Bármi, ami eltereli a sofőr figyelmét az útról, veszélyt jelent” – mondotta a vizsgálat vezetője. “Eredményeink igazolták, hogy figyelmetlen autózás különösen gyakori az újdonsült kocsivezetőknél, akik még nem tanulták meg, mikor kell szorosan figyelni az útra és a kocsira”.
A gyakorlott sofőrök is több mint kétszer gyakrabban ütköztek vagy kerültek karambol veszélybe, ha mobiltelefonjukon épp tárcsáztak vagy bármi egyéb dologgal foglalkoztak és nem az útra figyeltek. Mindez hatványozottan érvényes volt a friss jogosítványú vezetőkre.
A gyakorlatlanok nyolcszor nagyobb valószínűséggel karamboloztak tárcsázás közben, mint azok, akik már sok kilométert vezettek. Hétszer-nyolcszor nagyobb esélyük volt balesetre, ha a telefonért vagy bármilyen tárgyért nyúltak. Maga a telefononbeszélgatés viszont még a kezdő vezetők esetében sem bizonyult veszélyesnek.
A statisztika azt is mutatta, hogy négyszeresére növelte a baleseti veszélyt, ha a vezető valamilyen szöveget próbált olvasni és háromszorosára, ha evett. A szerzők idézik azokat a korábbi adatokat is, hogy a fiatal autóvezetők okozzák a halálos balesetek 11, és a sérüléssel járó karambolok 14 %-át.