hirdetés

A közlekedés zaja hizlal

A közlekedési zaj, amiben élünk, sokféle egészségügyi zavart okoz. Egy új svéd vizsgálat szerint a városi környezet zaja hozzájárul a felnőtt emberi test központi elhízásához.

hirdetés

A svéd főváros, Stockholm és környéke forgalmas vidék. Ennek egészségügyi következményeit vizsgálta Andrei Pyko és munkacsoportja, tanulmányukat az Occupational and Environmental Medicine legújabb száma közölte.  A vizsgálat 5075 résztvevőjét már 2002 és 2006 között, folyamatosan tanulmányozták a Stockholm Diabetes Prevention Program keretében, melynek célja az volt, hogy a cukorbetegség kockázati tényezőire vonatkozólag nyerjenek adatokat.

A városi zajjal kapcsolatos kiegészítő témát Stockholm és környékének öt kijelölt területén vizsgálták. Regisztrálták és mérték az utcai zajt, az autók és a vonatok okozta lármát és külön a városi repülőtér, az Arlanda következtében keletkező zajszintet. Figyelembe vették a közlekedési szabályok változásából eredő zajszinteltéréseket, mérték a zajt az épületek környékén és azokon belül.

A több mint 5000 fős vizsgálati csoport életkora 43–66 év volt, és a résztvevőket részletesen kikérdezték életmódjukról, egészségi állapotukról, pszichés körülményeikről, alvási viszonyaikról és munkájukról. Volt részletes orvosi vizsgálat és laboratóriumi adatgyűjtés. Kiemelt figyelmet fordítottak a testtömegindex mérésére, illetve a has- és a csípőkörfogat arányának alakulására.

A környezeti zajszint nem befolyásolta jelentősen a testtömegindex értékét. Ezzel szemben a centrális elhízást kifejezetten fokozta a lárma. A környezeti zaj minden 5 decibelnyi fokozódása az ártalmatlan 45 decibeles határérték fölött a haskörfogat 0,21 cm-es növekedésével járt. Statisztikailag ez a nők esetében bizonyult szignifikánsnak. A férfiaknál a csípő- és a haskörfogat aránya szorosabb kapcsolatot mutatott, mely 0,16 cm értékkel emelkedett 5 decibellel hangosabb zaj esetén. Minden eredetű zaj összefüggött a hízással, de a kapcsolat a repülőgépek okozta zaj esetében tűnt a legkifejezettebbnek.

A kutatók számítása szerint a résztvevők 62%-a volt legalább 45 decibel szintű közlekedési zajnak kitéve. Minden huszadik résztvevő élt ilyen zajban a vonatok miatt, és 1108 résztvevő hallott 45 decibelnél hangosabb zajt a légi közlekedés következtében.

Számítások szerint a stockholmi vizsgálati alanyok közül 2726-an (54%) csak egyféle környezeti zajtól szenvedtek, 740-en (15%) kétfélétől, 90-en (2%) háromféle zajt voltak kénytelenek elviselni. Ezeknek mintegy harmada csak 45 decibel erősségű zajban élt, ami a tudományos vizsgálatok szerint nem ártalmas.

A szocioökonómiai tényezők, az életvitel vagy a légszennyezés a zaj okozta eltéréseket nem módosították. Az életkor viszont igen: a zaj és a központi elhízás közötti kapcsolat csak 60 éves kor alatt érvényesül.

Dr. M. L.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.