Később kezdődő tanítás, frissebb gyerek
Egy amerikai felmérés szerint, ha az első tanórák csak reggel 8:00 után kezdődnének, a gyerekek többet alhatnának, a reggeli első órákon és napközben is éberebbek lennének.
Az American Academy of Pediatrics javaslata szerint egy serdülőkorú fiatalnak naponta átlagosan 9 órát kell aludnia egészségének optimális szinten tartásához, a Centers for Disease Control and Prevention (CDC) felmérése azonban azt jelzi, hogy az Egyesült Államok iskolásainak kb. háromnegyede kevesebbet alszik napi 8 óránál.
Deborah Temkin (Bethesda, Maryland) szerint „egyre több bizonyíték szól amellett, hogy a későbbi tanításkezdés kedvezően hat a tinédzserekre, de a 10-14- éves ilyen szempontból alig vizsgálták”. Ezért a kutatók a 2014-2015-ös tanévben egy nagyváros környéki iskolakörzet 11 tanintézményében vizsgálták ezt a korosztályt, összességében közel 1000 diákot. Nyolc iskolában (630 gyerek) reggel 8-kor, három iskolában (343 gyerek)korábban, 7:23-kor kezdték a tanítást. A szülőket és a diákokat online kérdezték arról, mikor fekszenek le illetve kelnek fel a gyerekek munkanapokon, hétvégeken, mennyit alszanak, és mennyire álmosak napközben. A gyerekeket arra is megkérték, írjanak le olyan eseteket, amikor napközben küzdeniük kellett az ébren maradásért, vagy esetleg el is aludtak.
A kutatás során kiderült, hogy a későbben kezdő iskolák diákjai átlagosan 17 perccel többet alszanak munkanapokon annak ellenére, hogy kb. 15 perccel később fekszenek le. A gyerekek munkanapokon átlagosan este 22 órakor, hétvégéken este 23 órakor mennek aludni. Azok a diákok, akik a később kezdő iskolákba járnak, ritkábban számolnak be napközbeni álmosságról, és inkább érzik ébernek magukat az egész nap során, mint a korábban kezdő iskolák diákjai. A később kezdő iskolák diákjai ezenkívül ritkábban alszanak el napközben, vagy kevésbé küzdelmes számukra az iskola utáni bármilyen aktivitás.
A szerzők nyitva hagyják a kérdést, hogy mit is jelent ez a 17 perc, jelentős alvást képvisel-e? Úgy találták, hogy az iskolakezdés minden kétperces halasztása kb. egy perccel további alvást eredményez a diákok számára, de az amerikai gyermekgyógyászok által javasolt 9 órás alváshoz az iskolákban reggel 9:30-kor vagy még később kellene kezdeni a tanítást.
Mary Carskadon (Brown University, Rhode Island) és munkatársai azt is vizsgálták, hogy az osztálytermek erősebb megvilágítása segíthet-e az aluszékony iskolásoknak, és úgy találták, hogy a fények szabályozása segítheti a fiatalok cirkadián ritmusának rendezésében, bár kétségtelen, hogy a lefekvés időpontját ezzel nem tudjuk szabályozni. Kyla Wahlstrom (University of Minnesota, Minneapolis) szerint a serdülők alváshiánya szoros kapcsolatot mutat az alkoholfogyasztással, a drogabúzussal, a depresszióval, az öngyilkossággal, az autó- és motorbalesetekkel. Az alváshiányos fiatalok többet nassolnak, és többet ülnek, ezért kövérebbek, mint jól alvó társaik, akik rendszerint egészségesebben táplálkoznak és többet sportolnak. A szerzők véleménye, hogy a későbbi iskolakezdés talán egy kis lépés lehet a fiatalok egészségének javításában.
Forrás: