Képernyőhasználat és nyelvi készségek gyermekeknél
Észt kutatók eredményei szerint a képernyőhasználat egyértelműen negatív hatással van a kisgyerekek nyelvi fejlődésére.
A Frontiers in Developmental Psychology folyóiratban szeptember 12-én jelent meg az észtországi University of Tartu kutatóinak cikke, amelyben a képernyőhasználat hatását vizsgálták 2,5-4 éves kisgyerekek nyelvi készségeinek fejlődésére. A vizsgálat időszerűségét az adta, hogy a képernyők (mobilok, tabletek, laptopok, televízió) mindennapjainkban már mindenütt jelen vannak, ami azt jelenti, hogy egyre inkább a gyermekek életének is részévé váltak. Számos kultúrkörben a gyermekek nyelvi fejlődésének döntő része a felnőttekkel folytatott beszélgetések során alakul ki. A kutatók nullhipotézise az volt, hogy az ilyen típusú, azaz élő beszélgetések során a gyermekek nagyobb szókinccsel és változatosabb nyelvtani szerkezettel találkoznak, mintha képernyőt néznének. A mai világban azonban a képernyők jelenléte a szülő-gyermek kommunikációt megzavarhatja, különösen, ha a felnőttet szövegek vagy értesítések szakítják meg.
A mostani vizsgálatban a kutatók több mint 400 gyermek szüleit kérdezték meg először a saját, majd gyermekeik képernyőhasználati szokásairól, majd a gyermek nyelvi készségeinek (szókincs, nyelvtani helyesség) fejlődését értékelték. A szülőktől először azt kérték, hogy egy háromfokozatú skálán helyezzék el saját képernyőhasználati idejüket (az utóbbi 2 hétben átlagosan napi hány órát vagy percet töltött képernyő előtt), majd ugyanígy határozzák meg gyermeküknél is a képernyő előtt töltött időt. Ez alapján a kutatók mind a gyermekeket, mind a felnőtteket három képernyőhasználati csoportba sorolták: magas, alacsony és mérsékelt. Arra is rákérdeztek, hogy ebből az időből mennyit töltenek a képernyő használatával a családdal együtt, például közös filmnézéssel. Végül a szülőket arra kérték, hogy töltsenek ki egy kérdőívet (ECDI-III), amelyben értékelték gyermekeik nyelvi képességeit.
Rögtön az adatok felvételét követően fény derült egy talán nem túl meglepő jelenségre: a gyermekek képernyőhasználati szokásai hasonlóak a szülőkéhez, vagyis a kutatók arra figyeltek fel, hogy a szülők és a gyermekek általában ugyanabba a csoportba tartoztak: a képernyőt sokat használó szülők gyermekei szintén gyakran néztek kütyüket. Az ECDI-III nyelvi fejlődési kérdőívek pontszámait értékelve pedig azt találták, hogy azok a gyerekek, akik kevesebbet használták a képernyőt, magasabb pontszámot értek el mind a nyelvtani helyesség, mind a szókincs terén. Ráadásul a képernyőhasználat egyetlen formája sem volt pozitív hatással a gyermekek nyelvi készségeire.
“Bár az e-könyvek olvasása és egyes oktatójátékok játszása nyelvtanulási lehetőségeket kínálhat, különösen az idősebb gyermekek számára, a kutatások azt mutatják, hogy az élet első éveiben a legnagyobb befolyással a mindennapi élő, személyes szülő-gyermek verbális interakció bír” - nyilatkozta a cikk első szerzője, Dr. Jaan Tulviste.
Az eredmények szerint a videojátékok szignifikáns negatív hatással voltak a gyermekek nyelvi készségeire, és ez független volt attól, hogy a szülők vagy a gyermekek játszottak-e. Tulviste kifejtette, hogy kulturális tényezők is szerepet játszhatnak ebben az eredményben: “Az észt gyermekek számára kevés, a fejlődés szempontjából megfelelő számítógépes játék létezik ebben a korosztályban. A korlátozott interaktivitású, vagy csak vizuális tartalmú idegen nyelvű játékok valószínűleg nem nyújtanak gazdag lehetőséget a szóbeli nyelv és a kommunikációs készségek elsajátítására.”
A szerzők rámutattak, hogy további kutatásokra lesz szükség annak megértéséhez, hogy a világjárvány hogyan befolyásolta ezeket a mintákat, mivel az adatokat 2019-ben kezdték el gyűjteni. A szerzők azt is kiemelték, fontos lenne azt is megtudni, hogy ezek az egész családra kiterjedő profilok hogyan változnak az idő múlásával, olyan longitudinális vizsgálatok segítségével, amelyek a családokat hosszabb időn át követik a gyermekek növekedése során.
Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:
Study links higher screen time with poorer language skills in young children
Weekend screen use of parents and children associates with child language skills
Irodalmi hivatkozás:
Tulviste, T. & Tulviste, J., (2024) Weekend screen use of parents and children associates with child language skills. Frontiers in Developmental Psychology. doi.org/10.3389/fdpys.2024.1404235.