hirdetés

Képernyőhasználat és nyelvi készségek gyermekeknél

Észt kutatók eredményei szerint a képernyőhasználat egyértelműen negatív hatással van a kisgyerekek nyelvi fejlődésére.

hirdetés

A Frontiers in Developmental Psychology folyóiratban szeptember 12-én jelent meg az észtországi University of Tartu kutatóinak cikke, amelyben a képernyőhasználat hatását vizsgálták 2,5-4 éves kisgyerekek nyelvi készségeinek fejlődésére. A vizsgálat időszerűségét az adta, hogy a képernyők (mobilok, tabletek, laptopok, televízió) mindennapjainkban már mindenütt jelen vannak, ami azt jelenti, hogy egyre inkább a gyermekek életének is részévé váltak. Számos kultúrkörben a gyermekek nyelvi fejlődésének döntő része a felnőttekkel folytatott beszélgetések során alakul ki. A kutatók nullhipotézise az volt, hogy az ilyen típusú, azaz élő beszélgetések során a gyermekek nagyobb szókinccsel és változatosabb nyelvtani szerkezettel találkoznak, mintha képernyőt néznének. A mai világban azonban a képernyők jelenléte a szülő-gyermek kommunikációt megzavarhatja, különösen, ha a felnőttet szövegek vagy értesítések szakítják meg.

A mostani vizsgálatban a kutatók több mint 400 gyermek szüleit kérdezték meg először a saját, majd gyermekeik képernyőhasználati szokásairól, majd a gyermek nyelvi készségeinek (szókincs, nyelvtani helyesség) fejlődését értékelték. A szülőktől először azt kérték, hogy egy háromfokozatú skálán helyezzék el saját képernyőhasználati idejüket (az utóbbi 2 hétben átlagosan napi hány órát vagy percet töltött képernyő előtt), majd ugyanígy határozzák meg gyermeküknél is a képernyő előtt töltött időt. Ez alapján a kutatók mind a gyermekeket, mind a felnőtteket három képernyőhasználati csoportba sorolták: magas, alacsony és mérsékelt. Arra is rákérdeztek, hogy ebből az időből mennyit töltenek a képernyő használatával a családdal együtt, például közös filmnézéssel. Végül a szülőket arra kérték, hogy töltsenek ki egy kérdőívet (ECDI-III), amelyben értékelték gyermekeik nyelvi képességeit.

Rögtön az adatok felvételét követően fény derült egy talán nem túl meglepő jelenségre: a gyermekek képernyőhasználati szokásai hasonlóak a szülőkéhez, vagyis a kutatók arra figyeltek fel, hogy a szülők és a gyermekek általában ugyanabba a csoportba tartoztak: a képernyőt sokat használó szülők gyermekei szintén gyakran néztek kütyüket. Az ECDI-III nyelvi fejlődési kérdőívek pontszámait értékelve pedig azt találták, hogy azok a gyerekek, akik kevesebbet használták a képernyőt, magasabb pontszámot értek el mind a nyelvtani helyesség, mind a szókincs terén. Ráadásul a képernyőhasználat egyetlen formája sem volt pozitív hatással a gyermekek nyelvi készségeire.

“Bár az e-könyvek olvasása és egyes oktatójátékok játszása nyelvtanulási lehetőségeket kínálhat, különösen az idősebb gyermekek számára, a kutatások azt mutatják, hogy az élet első éveiben a legnagyobb befolyással a mindennapi élő, személyes szülő-gyermek verbális interakció bír” - nyilatkozta a cikk első szerzője, Dr. Jaan Tulviste.

Az eredmények szerint a videojátékok szignifikáns negatív hatással voltak a gyermekek nyelvi készségeire, és ez független volt attól, hogy a szülők vagy a gyermekek játszottak-e. Tulviste kifejtette, hogy kulturális tényezők is szerepet játszhatnak ebben az eredményben: “Az észt gyermekek számára kevés, a fejlődés szempontjából megfelelő számítógépes játék létezik ebben a korosztályban. A korlátozott interaktivitású, vagy csak vizuális tartalmú idegen nyelvű játékok valószínűleg nem nyújtanak gazdag lehetőséget a szóbeli nyelv és a kommunikációs készségek elsajátítására.”

A szerzők rámutattak, hogy további kutatásokra lesz szükség annak megértéséhez, hogy a világjárvány hogyan befolyásolta ezeket a mintákat, mivel az adatokat 2019-ben kezdték el gyűjteni. A szerzők azt is kiemelték, fontos lenne azt is megtudni, hogy ezek az egész családra kiterjedő profilok hogyan változnak az idő múlásával, olyan longitudinális vizsgálatok segítségével, amelyek a családokat hosszabb időn át követik a gyermekek növekedése során.

 

 

Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:

Study links higher screen time with poorer language skills in young children

Weekend screen use of parents and children associates with child language skills

Irodalmi hivatkozás:

Tulviste, T. & Tulviste, J., (2024) Weekend screen use of parents and children associates with child language skills. Frontiers in Developmental Psychology. doi.org/10.3389/fdpys.2024.1404235.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.