Kicsik és digitális játékok
Az Amerikai Gyermekgyógyászok Társasága azt javasolja, hogy a 2 évesnél kisebbeknek ne adjunk digitális játékokat.
Az American Academy of Pediatrics (AAP) úgy véli, hogy az amerikai szülők jó része az ünnepekre legfőképp a kisgyermekek számára speciálisan kialakított interaktív digitális játékokat, mobiltelefon app-okat fog vásárolni, ezért szükségesnek látják a szülők figyelmét felhívni arra, hogy inkább valódi játékokat játszanak gyermekeikkel.
A játék alapvető a gyermek optimális fejlődéséhez, hozzájárul a kognitív, fizikális, szociális és érzelmi komfortjához, továbbá lehetővé teszi a szülő (vagy gondozó) és a gyermek között ideális kapcsolat kialakítását. A gyermekjátékok jelentősen segítik a gyermekek agyának kezdeti fejlődését, de nem egyszerű annak eldöntése, mikor milyen játékot adjunk a gyerek kezébe. Fontos, hogy a gyermek és gondozója közötti interakció az első években lehetőleg játékos legyen, mert ez segíti a nyelvi megértést, a képzeletet, a problémamegoldó készséget és a kreativitást. Későbbi életkorban a gyermekek már egyedül is játszanak. A tradícionális játékoknak sok fajtája van, pl.: a szimbolikus/vagy képzeletbeli játékok (babák, akciós figurák, autók, főzőedények), a motoros funkciókat segítő, adaptív/vagy manipulatív játékok (kockák, alakzatok, kirakós játékok, vonatok), a művészi játékok (kréták, színezők), a nyelvi/megértési játékok (kártyajátékok, játékbetűk, táblás játékok) és a nagy mozgatható játékok (nagy játékautók, triciklik, tolható-húzható játékok).
A tradicionális, valóságos játékok és könyvek segítik a meleg, verbálisan gazdag együttműködést a gyermek és a szülő között, míg a digitális játékok akadályozzák az ilyen interakciókat. Csak alig (vagy egyáltalán nem) bizonyítható, hogy a képernyő előtt eltöltött idő bármilyen haszonnal járna 2 éves, és még kisebb gyermekeknél. Az Amerikai Gyermekgyógyászok Társasága szerint 2 éves kor alatt egyáltalán nem kell a kisgyermeknek a képernyő előtt ülnie és téves az az elgondolás, hogy a kisgyermekeknek lejátszott digitális app-oknak és játékoknak nevelő hatása van.
A gyermekorvosok szerint a gyermekek szociális, érzelmi és jellembeli képességei akkor fejlődnek és erősödnek, ha a való élettel kapcsolatos dolgokat játszhat, és vásárláskor célszerű olyan játékot választani, ami bátorítja, ösztönzi a gyermek képzeletét és nem okoz túl nagy kihívást.
A 2 év körüli gyermekek lehetőleg ne töltsenek időt a televízió- és a számítógép képernyője előtt. Az 5 évnél fiatalabb gyermekek akkor játszhatnak számítógépes-, vagy videó-játékokat, ha azok témája a gyermek fejlődésének megfelel, és a játékot lehetőleg a szülővel (vagy a gondozóval) együtt játssza. A speciális igényekkel rendelkező gyermekek szülei számára természetesen más javaslatokat ad a gyermekgyógyász: bizonyos intellektuális-, vagy fizikai korlátozottság esetén a technológiai segíthet a gyermekek játékos foglalkoztatásában és fejlesztésében.
„A pszichológusok már régóta mondják, hogy nem helyes, ha a szülők lepottyantják a kisgyermeket a TV elé. Ha mindenképp tv-nézés a program, akkor nézzük vele együtt a műsort, beszéljünk vele a történetről, fogalmazzuk meg számára a gyermeki fejlődés szempontjából fontos üzeneteket” – mondta el Larry Rosen (California State University Dominguez Hills). Szerinte a digitális játékok sem értéktelenek, segíthetik a szülőket abban, hogy a gyermekben kialakulhasson a kritikai képesség a környezetével szemben. Mindazonáltal tudjuk, hogy a gyerek a legegyszerűbb otthoni tárgyakkal is képes játszani, és minden tárgyból válhat játék, ha mi szülők is segítünk gyermekünknek ebben.
Forrás:
2. Pediatrics