hirdetés

Motivációs állapot és a memória működése

A Duke Egyetem kutatói arra jutottak, hogy az emberi agy különböző motivációs manipulációk hatására másként rögzíti az emlékeket.

hirdetés

A Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) tudományos folyóiratban július 25-én jelent meg a Duke University kutatóinak cikke, amelyben egy érdekes kísérlet eredményeit ismertetik. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogyan befolyásolja a memóriát, az emlékek elraktározását az adott személy motivációja, pillanatnyi tudatállapota, egyáltalán van-e különbség az eltérő állapotban bevésődött emlékek között? Melyik tudatállapot, milyen motiváció a legmegfelelőbb ahhoz, hogy egy adott tanulási folyamat valóban hatékony legyen?

A kérdések megválaszolásához a Duke kutatói egy trükkös kísérletet hajtottak végre 420 személy részvételével. A jelentkezőket két csoportra osztották, és egy számítógépes játékot kellett játszaniuk, amelynek helyszíne egy virtuális múzeum volt tele híres festményekkel, és a játékosok különböző ajtókon mehettek be a számos kiállítóterembe. Minden festmény mellett fel volt tüntetve az adott mű piaci értéke. Az egyik csoport tagjainak azt mondták, hogy egy mestertolvajt fognak játszani, és a cél, hogy minél értékesebb képeket lopjanak el a múzeumból mielőtt a helyszínre érkeznek a rendőrök. A másik csoport tagjainak viszont azt a feladatot adták, hogy mint megfigyelő, készítsenek elő, tervezzenek meg egy világraszóló bűntényt, és próbálják meg feltérképezni a múzeumban található képek árát és elhelyezkedését, hogy majd a holnap betörő tolvajoknak könnyebb dolga legyen. A szerepek kiosztásának értelme az volt, hogy a kutatók eltérő motivációs célokat adjanak a résztvevőknek. Az első csoport “imperatív”, azaz sürgős, nyomás alatti, feladatmegoldó tudatállapotba került, míg a második csoport “interrogatív”, azaz kíváncsi, megfigyelő motivációt kapott. A trükk az volt, hogy mindkét csoport tagjai teljesen ugyanazt a játékot játszották, tökéletesen ugyanazokkal a feltételekkel, csak az előzetes fedőtörténet által kiváltott motivációjukban különböztek egymástól. A játékot követő napon a kísérletet beállító kutatók meglepetésszerű memóriatesztet végeztek a résztvevőkön: 100 olyan képet mutattak nekik, amely szerepelt a tegnapi játékban, és 75 olyan képet, ami nem volt kiállítva a virtuális múzeumban. A játékosoknak az előző napi játék alapján arra kellett visszaemlékezniük, hogy az adott kép szerepelt-e a kiállításon, ha igen, melyik teremben (milyen színű ajtó mögött), illetve meg kellett saccolni a kép értékét is.

A két csoport által adott válaszok élesen eltértek egymástól: a kíváncsi, megfigyelő csoport tagjai sokkal több képet ismertek fel, és pontosabban meg tudták becsülni a képek értékét, valamint jellemző volt az is, hogy a drágább festményekre jobban emlékeztek. A mestertolvajok, azaz a nyomás alatti csoport tagjai viszont a tájékozódásban bizonyultak jobbnak, azaz pontosabban tudták megmondani azt, hogy mely ajtók mögött vannak a legnagyobb értékű képek.

A résztvevők motivációs megközelítése (sürgős, illetve kíváncsi) és az eredmények közötti eltérés (értékes képek megtalálása ill. jobb általános memória) a kutatók szerint nem azt fejezi ki, hogy egyik vagy másik motivációs állapot jobb vagy rosszabb, mint a másik, hanem azt, hogy az agy máshogy működik a különböző (akár fiktíven előidézett) tudatállapotokban. A mestertolvajok csoportja esetében az amygdala, vagyis a félelemközpont volt aktív, ami időnyomás alatt a fókuszált, lényegre koncentráló memóriaképek bevésését helyezte előtérbe, míg a megfigyelő-tervező csoportban a hippocampus, a hosszabb távú emlékek bevéséséért felelős agyterület volt aktívabb.

A kutatók a kísérlettel azt bizonyították, hogy a tanulás előtti motivációs manipuláció képes torzítani a tanulási folyamatot és a memóriát. Ez a motivációs manipuláció, azaz a célnak megfelelő, a tanulás kezdetekor beállított hozzáállás jelentős szerepet játszhat nem csak az oktatás, hanem a pszichológiai klinikai intervenciók és az orvos-beteg kommunikáció során is.

 

Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:

One simple brain hack might boost learning and improve mental health

Instructed motivational states bias reinforcement learning and memory formation

Irodalmi hivatkozás:

Alyssa H. Sinclair et al, Instructed motivational states bias reinforcement learning and memory formation, Proceedings of the National Academy of Sciences (2023). DOI: 10.1073/pnas.2304881120

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.