Nem mindegy, milyen színű és alakú a borospohár
Ha egy pohár félig üres, akkor a nagyobb eséllyel töltünk még rá, ha a pohár széles és színe illik a bor színéhez, ami a szükségesnél nagyobb mértékű fogyasztáshoz vezet – állapította meg egy kutatás, melynek eredményeit a Substance Use and Misuse című lapban hozták nyilvánosságra.
A vizsgálatba 73 olyan egyetemi hallgatót vontak be a Iowa State és a Cornell Egyetem kutatói, akik saját bevallásuk szerint hetente legalább egy alkalommal fogyasztanak bort. Különféle vizsgálati elrendezésekben azt kérték a résztvevőktől, hogy töltsenek maguknak annyi bort, amennyit egy „normális” adagnak gondolnak. A National Isntitute on Alcohol Abuse and Alcoholism definíciója szerint ez a mennyiség körülbelül másfél deciliter italnak és körülbelül 12 százalékos alkoholtartalomnak felel meg.
A vizsgálat során háromféle borospoharat használtak: egy szokványosat, egy nagyot és egy széles szájút. Egyes esetekben azt kérték a hallgatóktól, hogy a kézben tartott pohárba töltsenek, míg máskor a borral megtölteni kívánt pohár az asztalon volt. Ezen kívül vizsgálták a különböző színek hatását is a döntéshozatalra: voltak poharak, melyek színe éles kontrasztot alkotott a boréval (például átlátszó poharat készítettek ki a vörösborhoz), míg máskor kisebb volt a kontraszt (például az átlátszó pohár és a fehérbor esetében).
A „környezeti hatások” többféle módon is befolyásolták a fokozott fogyasztást. Ha a pohár szélesebb volt, akkor a résztvevők átlagosan 11,9 százalékkal több italt töltöttek bele, és 12,2 százalékkal nagyobb volt a „normálisnak” gondolt mennyiség akkor is, ha a kézben tartott pohárba töltötték az italt, szemben azzal, ha a pohár az asztalon volt.
A Iowa State kutatója, Laura Smarandescu így kommentálja az eredményeket: „Az embereknek mindig problémát okoznak a mennyiségek. Ennek hátterében részben az áll, hogy inkább a függőleges, mint a horizontális dimenziókra összpontosítanak. Ez az oka annak, hogy az emberek általában kevesebbet isznak akkor, ha keskeny, szűk poharat használnak, mivel ilyenkor úgy érzik, hogy több italt fogyasztottak.”
További megfigyelés volt, hogy amikor kicsi volt a kontraszt a pohár és a bor színe között, akkor a résztvevők átlagosan 9,2 százalékkal több italt töltöttek, szemben a nagy kontrasztot képviselő színkombinációkkal.
A kísérlet befejezését követően a kutatók azt kérdezték a hallgatóktól, hogy megítélésük szerint az egyes vizsgálati elrendezések mennyiben befolyásolták a kitöltött ital mennyiségét. A résztvevők a széles poharat, a színkontrasztot és a kézben tartott poharat minősítették a túlfogyasztáshoz vezető legfontosabb tényezőknek, ami összhangban volt azzal, amit maguk a vizsgálók is tapasztaltak.
„Az a tény, hogy a befolyásoló tényezőket utólag már pontosan felismerték, az adott helyzetben mégis különböző mennyiségű bort töltöttek, azt jelzi számunkra, hogy az ital kitöltése közben nem gondolnak arra, amivel egyébként a gyakorlatban pontosan tisztában vannak. Éppen ezért fontos, hogy arra biztassuk őket, hogy amikor töltenek, gondoljanak a mennyiségekre is – mondja Douglas Walker, a Iowa State docense. – Ha valakit arra kérünk, hogy adjon számot arról, mennyit iszik, pusztán az adagok száma alapján nem kaphatunk reális képet. Az egyik ember fogalmai szerinti két pohár ital igen eltérő lehet attól, amit egy másik személy a két pohár ital nagyságáról gondol.”
Ennek annál is inkább nagy jelentősége van, mert korábbi kutatások szerint az alkoholfogyasztás hosszú távon is befolyásolhatja az agy működését. A mértékletes alkoholfogyasztás ugyanakkor kedvező hatású is lehet, például alkalmas lehet a depresszió megelőzésére – rossz hír ugyanakkor, hogy az ezzel kapcsolatos kutatások eredményei nem egybehangzóak.