A 20 legnagyobb forgalmú gyógyszeripari vállalat – 7. rész (Moderna, Viatris)
A Fierce Pharma minden évben összeállítja a legnagyobb árbevételű gyógyszeripari vállalatok listáját. A mostani sorrend a 2021-es teljes év forgalmi adatain alapul, melyet a korábbi évekhez képest COVID-19 járvány alaposan felforgatott.
- A 20 legnagyobb forgalmú gyógyszeripari vállalat – 3. rész (AbbVie, Novartis, Merck)
- A 20 legnagyobb forgalmú gyógyszeripari vállalat – 2. rész (Pfizer, Roche)
- A 20 legnagyobb forgalmú gyógyszeripari vállalat – 1. rész (Áttekintés, Johnson & Johnson)
- Globális gyógyszerpiaci körkép: a 2020-as év 20 legnagyobb forgalmú gyógyszere 1.
- Globális gyógyszerpiaci körkép: a 2020-as év 20 legnagyobb forgalmú gyógyszere – 2. rész
- Globális gyógyszerpiaci körkép: a 2020-as év 20 legnagyobb forgalmú gyógyszere – 3. rész
- Globális gyógyszerpiaci körkép: a 2020-as év 20 legnagyobb forgalmú gyógyszere – 4. rész
- Globális gyógyszerpiaci körkép: a 2020-as év 20 legnagyobb forgalmú gyógyszere – 5. rész
- Globális gyógyszerpiaci körkép: a 2020-as év 20 legnagyobb forgalmú gyógyszere – 6. rész
19. helyezett |
|
Moderna |
2021-es forgalom: 18,47 milliárd USD |
Központ: Cambridge, Massachusetts, USA |
2020-as forgalom: 803 millió USD |
Húszas listánkon a Moderna huszonkétszeres forgalomnövekedésével ugyan csak a második helyet szerezte meg a BioNTech (38-szoros bővülés) mögött, de így is fantasztikus évet zártak. A 2020-as évben már 803 millió dollárt hozott számukra a COVID-19 elleni oltóanyag a jóváhagyást követően, de az igazi üzleti siker 2021-ben következett be, amikor a globális értékesítések összege elérte a 18,47 milliárd dollárt. A világjárványt megelőzően a gyógyszeriparban csak kevesen ismerték a 2010-ben alapított, mRNS technológiára specializálódott Moderna nevét, ám a tavalyi évben ez olyannyira megváltozott, hogy a céget azóta lehetetlen kihagyni a pandémiáról szóló diskurzusokból, és minden bizonnyal tagja is marad a legnagyobb gyógyszeripari cégek elitklubjának. A vállalat saját közleménye szerint egyetlen engedélyezett termékük a Spikevax oltóanyag, amelyből 807 millió adagot adtak el világszerte. A 2022-es évre a Moderna 22 milliárd dolláros értékesítéssel számol, ám ehhez már 3 milliárd adagot kell eladnia.
A cég távlati tervei között szerepel, hogy 2025-re több mint egy tucat olyan kórokozóval szemben fejleszt ki védőoltást, amelyeket a vezető globális szakértők a legnagyobb népegészségügyi kockázati tényezőknek tartanak. Ezen felül a Moderna indított egy olyan programot is, melynek keretében a kutatók szabadon elérhetik a cég mRNS platformját saját kutatásaikhoz. Az utóbbi időszakban a vállalat egy fázis I. vizsgálatot indított saját HIV vakcinájának értékelésére, és a közönséges nátha elleni oltáson is dolgoznak. De ezek csak a cég legfontosabb, vagy legnagyobb figyelmet kiváltó tevékenységei, mivel idén februárban a Moderna összesen 44 fejlesztési programon dolgozott. Nagy előrelépést tettek az értékesítés, logisztika területén is, mivel ebben az évben négy új központot hoztak létre Hong Kong, Malajzia, Szingapúr és Tajvan területén, ugyanakkor nyilvánosságra hozták, hogy leányvállalatok létrehozásával erősítik jelenlétüket Belgium, Dánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország és Svédország területén, az ezekbe a cégekbe toborzott dolgozók a jelenleg már Európában tevékenykedő 250 alkalmazotthoz csatlakoznak. A Moderna növeli afrikai gyártókapacitásait is, Kenyában egy 500 millió dolláros zöldmezős beruházással létrejövő új üzem terveit jelentették be. Jelentősen bővül a vállalat személyi állománya: míg 2019 végén 830 alkalmazottat foglalkoztattak, 2021 végére ez a szám 2700-ra nőtt.
20. helyezett |
|
Viatris |
2021-es forgalom: 17,81 milliárd USD |
Központ: Canonsburg, Pennsylvania, USA |
2020-as forgalom: 11,82 milliárd USD |
Húszas listánk utolsó helyén az a Viatris található, mely 2020 végén a Mylan és a Pfizer Upjohn egyesüléséből született meg, és a generikumokkal foglalkozó új cég egy hasonló profilú vállalatot, a Teva Pharmaceutical Industriest szorította ki a rangsorból. A tavalyi volt a vállalat első teljes üzleti éve, és bár ilyenkor nincs túl sok értelme az összehasonlításnak, elemzők szerint a cég teljesítménye „meghaladta az elvárásokat”. A vállalat saját elemzői ezt a sikert elsősorban a fejlett és a feltörekvő piacokon elért megbízható eredményeknek tekintik, tovább jelentős fejlődést értek el Japán, Ausztrália, Új-Zéland és Kína területén is. A cég legfontosabb márkái a Lipitor (atorvasztatin), a Lyrica (pregabalin) és a Viagra (szildenafil) szilárdan őrzik pozícióikat, míg a komplexebb generikumok és a biológiailag hasonló készítmények is erős forgalomnövekedést mutattak annak ellenére, hogy kemény versenyben kell megküzdeniük a konkurenciával.
A biológiailag hasonló készítmények piacán a Viatris különösen nagy sikereket ért el a Semglee engedélyeztetésével, amely a Sanofi diabétesz javallatú Lantus szerének felel meg – olyannyira, hogy a Semglee lett a világon az első „felcserélhető bioszimiler”. Ez a minősítés azt jelenti, hogy a készítmény a Sanofi termékével nem csak hogy terápiás egyenértékűséget mutat, hanem külön ezt engedélyező orvosi recept nélkül is automatikusan helyettesítheti a Lantust a gyógyszertári kiadás során, csakúgy, mint a kismolekulás készítmények generikumai. A Semglee ősszel debütált a piacokon, és egy meglehetősen érdekes stratégiával vezették be: a Viatris ugyanis egy márkázott (branded) és egy márkázatlan (unbranded) formában is árulni kezdte a terméket. A márkázatlan termék glargin inzulin néven fut, és 65%-kal olcsóbb, mint a Lantus listaára, a Semglee viszont csak marginálisan kerül kevesebbe.
A Viatris 2022-es forgalmát 17 és 17,5 milliárd dollár közé várja, ami nagyjából megfelel a tavalyi év árbevételének, a hosszabb távú működést viszont a jelenlegitől némileg eltérő módon képzelik el. Ezért máris nagy változások vannak folyamatban a cégnél: a bioszimiler üzletágat például eladják a Biocon leányvállalatának, a Biocon Biologics-nak mintegy 3,335 milliárd dollárért. A Biocon szerint a Viatristól megszerezni kívánt üzletág ebben az évben várhatóan 875 millió dollárt hoz a konyhára, de 2023-ra ez 1 milliárd fölé emelkedhet. A tranzakcióra várhatóan a 2022 második félévében kerül rá a pecsét. A Viatris szerint, ha egyszer megszabadult a biológiailag hasonló készítményektől, a már bejáratott márkákra (Lipitor, Viagra, EpiPen), illetve a kismolekulás generikumokra fog összpontosítani.
Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:
The top 20 pharma companies by 2021 revenue