Globális dohányfogyasztás
2011-ben 6 millió halálesetet tulajdonítottak a halálozási okok rangsorában világszinten első helyet elfoglaló dohányfogyasztásnak. Azaz abban az évben többen haltak meg miatta, mint HIV/AIDS-ben, tuberkulózisban és maláriában együttesen.
A dohánytermékek használata 100 millió ember halálával volt összefüggésbe hozható a 20. században. Az egész életen át dohányzók harmada, néhol akár a fele dohánytermékek miatt huny el, és a dohányzók átlagosan14 évvel rövidebb ideig élnek, mint a nem-dohányosok.
Az 1880-tól 2009-ig eltelt idő alatt a cigaretta éves fogyasztása a világon 10 milliárdról mintegy 5,9 billiárd szál cigarettára emelkedett. A teljes fogyasztás 58%-át 5 ország teszi ki: Kína (38%), Oroszország (7%), USA (5%), Indonézia (4%) és Japán (4%).
A becslések szerinti 1 milliárd dohányzó között a férfiak és nők aránya 4:1. 2030-ra a dohányfogyasztás éves szinten megközelítőleg 8 millió ember halálát okozza majd világszerte.
A dohányipar
A világon 16 állami tulajdonú, és 5 privát, meghatározó jelentőségű dohányipari vállalat van jelenleg. A világon eladott cigaretták harmada a legnagyobb állami vállalattól, a Kínai Nemzeti Dohánycégtől (CNTC) származik. A világ 6 legnagyobb dohánycégének összesített teljes bevétele 2010-ben közel 346 milliárd dollárt tett ki.
Dohányhasználat és kontroll felmérése
Rendelkezésre állnak kifejezetten fiataloknak (Global Youth Tobacco Survey [GYTS]) és felnőtteknek (Global Adult Tobacco Survey [GATS]) készült tesztek, valamint dohányzással kapcsolatos felmérésekhez megfogalmazott kérdések (Tobacco Questions for Surveys [TQS]) is.
A GYTS egy 13-15 éveseket célzó, standardizált iskolai teszt. 1999 óta közel 180 országban töltötték ki, néhol többször is, az adott ország eredményeinek összehasonlíthatósága érdekében. Az eredmények szerint a 13-15 éves korosztály 10%-a jelenleg is aktívan cigarettázik, valamint további 10% használ egyéb dohányterméket. A dohányzók 25%-a 10 évesen próbálta ki a cigarettát, és kétharmaduk szeretne leszokni. Passzív dohányzásnak a tanulóknak mintegy 40%-a van kitéve otthon, 50%-uk pedig köztereken.
A GATS egy adott országon belüli reprezentatív, felnőtteknek szóló (≥15 év), otthoni kérdőív, amelyet a dohányhasználat megismerésére és dohányzást visszaszorító intézkedések hatásának értékelésére hívtak életre. 2008 óta 22 országban végezték el a felmérést, amely a világ felnőtt lakosságának 61%-át, a világ dohányosainak pedig 63%-át teszi ki. 19 ország publikálta az adatait, mely szerint 875 millió felnőtt pillanatnyilag is dohányzik, habár 19% tervezi a leszokást, vagy gondolkodik róla. Legalább 391 millió felnőttet érint a munkahelyi passzív dohányzás, továbbá a felnőttek 15%-a észlelt eladáshelyi cigarettareklámot.
A TQS egy 22 kérdésből álló egységesített kérdéssor, amely bármely kérdőívbe beilleszthető, nemzetközi összehasonlíthatóságot biztosítva ezzel. Eddig 20 országban alkalmazták.
Leszokási programok
Bár a dohányzással felhagyók többsége egyedül szokik le, az azt segítő intézkedések jelentősen megnövelhetik a leszokási rátát. A 19 országból származó GATS eredmények szerint Brazíliában és Uruguayban a legmagasabb a leszokási ráta.
Figyelmeztető címkék
A cigarettacsomagoláson elhelyezendő grafikus figyelmeztető címkék előírása szintén hatékony dohányzás-visszaszorítási módszer. A címkéknek nagy méretűeknek, képpel illusztráltaknak kell lenniük, illetve szöveges egészségügyi figyelmeztetéseket is el kell rajtuk helyezni, amiket bizonyos időközönként cserélnek. Brazíliában, ahol a képpel illusztrált címkék már 2002-ben bevezetésre kerültek, a GATS-t kitöltők több mint felének–saját bevallásuk szerint- megváltozott a dohányzás egészégre gyakorolt hatásáról alkotott véleménye, továbbá a kitöltők 70%-a azt állította, hogy a címkék hatására le akartak szokni a dohányzásról.
A cigarettacsomagolások vonzóságának további csökkentése érdekében 2012-ben – a világon elsőként- bevezették Ausztráliában a sima, egységes cigarettacsomagolást, eltűntetve minden színt, képi elemet és márkajelzést is.
Tilalmak a dohánytermékek reklámozása, promóciója, és szponzorsága terén
A dohányra vonatkozó marketingtilalmak 10 évvel a hatályba léptük után 9% csökkenést okoztak a cigarettafogyasztásban, összehasonlítva azon országokban elért 1%-kal, ahol nincsenek érvényben ilyen korlátozások.
Adónövelés
A dohánytermékek fogyasztói árának növelése az egyik leghatékonyabb mód a dohányfogyasztás csökkentésére; az ár minden 10%-os változásánál becslések szerint 4-7%-os visszaesés tapasztalható a fogyasztásban. Mivel ez a jelenség a világ minden részén megfigyelhető, a WHO akkora adóráta bevezetését javasolja, mely a cigaretta teljes árának legalább 75%-át teszi ki.
Az elkövetkező évek
A kormányok világszerte évente 133 milliárd dollárnyi bevételre tesznek szert a dohány jövedéki adójából, ugyanakkor globálisan csupán 1 milliárd dollárt költenek a dohányzás kontrollálására, melynek a 97%-át a magas jövedelmi szintű országok ráfordításai adják.
A másik oldalról nézve a dohányzás okozta egészségügyi kiadások és egyéb faktorok évente közel 500 milliárd dollár veszteséget jelentenek a világgazdaságnak.
A dohányzási gyakoriságnak a jelenlegi 25%-ról 20%-ra való csökkenése is már 100 millió embert tudna megmenteni a század végéig a dohányfogyasztás miatti haláltól.