A telefonkezelők továbbképzése növeli az újraélesztés hatékonyságát
Váratlan, hirtelen szívhalál esetén a sürgősségi mentést kérő telefonhívás és a mentőkocsi megérkezése között eltelő idő élet-halál kérdése. A sürgős hívásokat fogadó munkatársak továbbképzése növelte az újraélesztés hatékonyságát.
Az American Heart Association (AHA) idei tudományos ülésének elején hangzott el Bentley Bobrow és munkatársai előadása arról, hogy a kórházon kívül bekövetkező hirtelen szívhalál esetén milyen jelentősége van annak, ha a sürgős telefonhívásokat fogadó központban dolgozókat speciális továbbképzésben részesítik.
Az Egyesült Államokban, ha bármilyen okból sürgős segítségre van szükség, a 911 számot kell hívni. Ez mindenütt területileg illetékes központ, amelyik azonnal kapcsolja a rendőrséget, a tűzoltóságot vagy a mentőszolgálatot. Az oda felvett munkatársnak főiskolai vagy egyetemi diplomával kell rendelkeznie, majd 40 órás tanfolyam és különböző továbbképzések után kezdheti el a munkát.
Bobrow professzor Arizonában, az állam fővárosában igazgatója a sürgősségi orvosi központnak. Munkacsoportja a 911 központjában dolgozók számára speciális továbbképző programot dolgozott ki és azt mindenkinek megtanították.
A korábbi időszakban a kórházon kívül életüket hirtelen halállal befejezők közül 8,4% került élve haza. Amikor a szakorvosok továbbképzéseken elmagyarázták a 911 központjában dolgozókat, hogy az ilyen esetek miatt telefonálóktól mit kérdezzenek a körülményekkel kapcsolatban, és miképp emlékeztessék a telefonálókat a késedelem nélküli reanimáció tennivalóira, az újra otthonukba visszakerülők aránya 11%-ra nőtt (p =0,005).
Az előadó hangsúlyozta, hogy a tanfolyam előtt újraélesztett betegek közül a jó neurológiai állapotban hazabocsátottak aránya csupán 5,5% volt, s ezt sikerült 7,8%-ra javítani. Az előző időszakban a 911-központ munkatársai 46%-ban adtak újraélesztési tanácsot, ez az arány a tanfolyam után 54%-ra nőtt (p =0,001).
„Eredményeink azt jelzik, hogy a telefonos reanimációs tanácsadás hatásos, minimális anyagi befektetést igénylő eljárás, mellyel javítani lehet a kórházon kívüli újraélesztést” – mondotta Bobrow professzor. Arra is emlékeztetett, hogy a tanfolyam előtt, 2011-ig a hirtelen halál miatt elzuhanókon a közelben lévők csak 44,7%-ban próbáltak segíteni, 2012-ben már 50,6%-ban, tavaly pedig 52,4%-ban. Az előadó kiemelte, hogy a reanimációs kampány nem csak a sürgősségi telefonkezelőkre terjedt ki.
A 911-központok munkatársai 3,5 órás tréninget, majd egy órányi web-oktatást is kaptak. „Aligha vitatható, hogy sokkal könnyebb néhány száz, telefonhívásokat fogadó munkatársat megtanítani, mit tegyenek az emberek, ha az utcán vagy bárhol előttük hirtelen szívhalál ér valakit. Arizonában évente kb. 5000 ember így fejezi be az életét. … Ha az a sorsom, hogy egyszer váratlan, hirtelen szívhalál ér, azt kívánom, Arizonában történjék” – fejezte be az előadó.