hirdetés

Reklámok befolyásolják a gyermekek ételválasztását

Egy most megjelent tanulmány szerint az egészségtelen ételeket népszerűsítő reklámok befolyásolják a gyermekek ételválasztását és agyi aktivitását, ezáltal egészségi kockázatot jelentenek.

hirdetés

Az élelmiszeripar szereplői évente körülbelül 1,8 milliárd dollárt költenek gyermeket és serdülőket megcélzó hirdetéseikre. A becslések szerint a 2 és 5 év közötti gyermekek szeme elé több mint 1000 reklám kerül évente, míg a tinédzserek esetében ez a szám csaknem eléri a 2000-et.

A silány, értéktelen ételek alapvető szerepet játszanak a gyermekkori elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a magas koleszterinszint és a hipertónia rohamos terjedésében. Az ezek fogyasztására buzdító reklámokat gyakran említik az ételválasztást és a túlevést, illetve ezen keresztül az elhízást elősegítő jelentős környezeti faktorok között, és az is bebizonyosodott, hogy a televízióban látott hirdetések és márkák nagyban befolyásolják, hogy a gyermekek mely ételeket ismerik, illetve részesítik előnyben.

Korábbi kutatások azt jelzik, hogy a hirdetéseket figyelő gyermekek nagyobb eséllyel választanak a reklámokból megismert márkákat, mint azok a gyermekek, akik nem néznek hirdetéseket. A magatartási vizsgálatok kapcsán összefüggésről számoltak be az élelmiszerreklámokkal kapcsolatos fogadókészség és az elfogyasztott ételek mennyisége között. Más vizsgálatokban azt figyelték meg, hogy a túlsúlyos gyermekek fogékonyabbak az ételreklámok iránt, így őket jobban befolyásolják választásaikban a piaci trendek. Korreláció igazolódott a hirdetésekben szereplő egészségtelen ételek és a gyermekkori obezitás fokozott kockázata között.

A mostani vizsgálatot vezető dr. Amanda S. Bruce (University of Kansas Medical Center) munkacsoportja által korábban végzett vizsgálat egyéni különbségeket jelzett az élelmiszerreklámok (például a gyorséttermi logók) által kiváltott agyi aktivitás tekintetében. Ezeket a logókat látva az elhízott gyermekek esetében csökkent a prefontális kortex neurofunkcionális aktivitása – ez az agykérgi régió felelős az önkontrollért.

Új vizsgálatukban Bruce és munkatársai a gyermekek ételválasztással kapcsolatos döntéshozatali folyamatát és agyi aktivitását elemezték. Ezen belül is különösen arra keresték a választ, hogy élelmiszerreklámok nézése hatására megváltozik-e az ételválasztás és az agyi aktivitás.

A The Journal of Pediatrics pdf című lapban nyilvánosságra hozott vizsgálatukban 23, 8−14 éves gyermek vett részt. A résztvevőknek 60 ételféleséget kellett értékelniük abból a szempontból, hogy azok milyen ízűek és mennyire egészségesek. Élelmiszereket, illetve egyéb termékeket népszerűsítő hirdetések megtekintését követő ételválasztás alatt funkcionális MRI (fMRI) segítségével mérték az agyi aktivitást, elsősorban a prefrontális kortex területén.

Az eredmények rávilágítanak, hogy a gyermekek ételválasztással kapcsolatos döntését összességében elsősorban azok íze, nem pedig egészséges volta befolyásolja. Az ételek íze még jelentősebb faktor élelmiszerreklámok nézését követően.

„Az élelmiszerreklámok hatására a gyermekek adott ételtípusokhoz vonzódnak és azokat szeretnék megkapni, függetlenül attól, hogy azok fogyasztása semmilyen egészségi előnnyel nem jár. Ily módon a szokásosnál is nagyobb hangsúlyt kap az ételek íze a döntéshozatal során, ami még jobban megnehezíti a felelős szülők és gondviselők dolgát a tekintetben, hogy az egészséges ételek felé tereljék a gyermekek választását. E megfigyelésnek kellő figyelmet kell kapnia a gyermeket megcélzó reklámok szabályozásánál” – hangsúlyozzák a szerzők.

A nem ételekkel kapcsolatos reklámokhoz képest az élelmiszerreklámok hatására történő ételválasztás kapcsán fokozódik a prefrontális kéreg aktivitása. Ez azt jelzi, hogy az élelmiszerreklámok olyan módon stimulálják a gyermekek agyát, melyre a más termékeket népszerűsítő hirdetések nem képesek. Azt is megfigyelték, hogy minél éhesebb volt a gyermek, annál nagyobb volt a prefrontális kéreg aktivitása, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy az éhes gyermekek agyi aktivitását még inkább befolyásolhatják az élelmiszerreklámok.

A statisztikák szerint az elhízottak aránya a gyermekek körében több mint kétszeresére, a serdülők körében négyszeresére emelkedett az utóbbi 30 éven. Bár a világ számos országában már tiltják vagy igen szigorú korlátok közé szorítják a fiatalokat megcélzó élelmiszerreklámok, még mindig sok olyan ország van – köztük az Egyesült Államok −, ahol nem ez a helyzet. A gyermekek és serdülők által évente elköltött összeg meghaladja a 180 milliárd dollárt, ugyanakkor a gyermekek évente másik 200 milliárd dollár elköltésére is jelentős hatással vannak a szülők befolyásolása révén. Az American Health Association felmérése szerint az egészségesként reklámozott élelmiszerek 84 százaléka nem felel meg az alapvető táplálkozási standardoknak, és a gyermekek által nézett hirdetések 86 százaléka nagy zsír-, cukor- és nátriumtartalmú terméket népszerűsít.

„Az élelmiszeripar hirdetése szisztematikusan megváltoztatják a gyermekek ételválasztásának pszichológiai és neurobiológiai mechanizmusait” − mondja a vizsgálat vezetője.

A munkacsoport későbbi vizsgálatainak célja, hogy elemezze a normális testsúlyú és az elhízott gyermekek ételválasztása közötti különbségeket élelmiszerreklámok nézését követően.

Dr. S. I.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

blog

Egy 57 éves, frissen kezelni kezdett hypertoniás, dohányzó férfibetegnél korábban, hegymenetben jelentkezett már anginaszerű panasza, ami miatt kardiológushoz előjegyezték. Most favágás közben jelentkezett retrosternalis szorító-markoló fájdalom.

Amennyiben a képalkotó szakemberek számára rendelkezésre áll egy iPhone vagy egy iPad készülék, rengeteg minőségi radiológia-orientált alkalmazás közül választhatnak. A más operációs rendszert használók számára jelenleg sokkal korlátozottabbak a lehetőségek.

Úgy látszik, a fül- orr- gégészetet egyre szorosabb szálak fűzik össze a babasamponnal. Most kiderült, hogy alkalmas nasenendoscopia, azaz orrtükrözés során páramentesítésre is, legalábbis thaiföldi kollégák szerint.

Azok számára, akik tudják, mik a gyógyszer hatóanyagai, a mélyvénás trombózis miatti halálesetekről szóló hír nem annyira meglepő. A Diane kombinációban tartalmaz ciproteron-acetátot és az etinil-ösztradiolt.