A légzsák mellkasi sérüléseket is okozhat
Az autókba 1970-től építik be a súlyos balesetek ellen védő légzsákot, ami azonban szerencsétlen esetben nehezen kimutatható szívkárosodást is okozhat. Ennek lehetőségét a balesetet ellátó orvosnak szem előtt kell tartani.
A gépjárműközlekedés biztonságának növelésére A Volvo gyár 1959. augusztus 13-án forgalomba hozta az első olyan gépjárművét, amelybe Nils Bohin, a gyár munkatársa által föltalált, három ponton rögzített biztonsági öv került. Amikor a svéd autógyártók 1967-ben az Egyesült Államokban Közlekedésbiztonsági Konferenciáján 28 000 baleset alapján bizonyították, hogy a biztonsági öv használata a halálos vagy súlyos balesetek veszélyét 50-60 %-kal képes csökkenteni, az autógyártás új korszakába lépett.
Az autóban ülők biztonságának növelésére a múlt század hetvenes éveitől kezdve a személygépkocsikat légzsákkal szerelik fel. A légzsák frontális ütközések során számos életet ment, de 1993-ban megjelent az első beszámoló arról, hogy kardiális traumát okozhat.
Rami Khouzam és munkacsoportja a világ szakirodalmából összegyűjtötte azokat a cikkeket, melyek 1970-től 1993-ig a légzsák működésével összefüggésbe hozható károsodást írtak le. Dolgozatukat a Canadian Journal of Cardiology közölte.
A légzsák felfúvódásakor nem könnyű az esetleges sérülést felismerni, előfordul, hogy nincs látható seb és fájdalom. Decelerációs balesetek esetén főleg az aorta és a nagyerek sérülhetnek. A légzsák ütése közvetlenül éri a a sternumot, és ezáltal nyomást gyakorol a szív jobb kamrájára. Ráadásul a szív legvékonyabb ürege, a jobb pitvar is károsodhat ilyenkor.
“Ilyen ütközéskor gyakran van szükség transztoracikus ekhokardiográfiára és koronarográfiára is.”- írják a szerzők. A kivágódó légzsák a mellcsontot és a bordasort is eltörheti. Esetleges asztma fokozódhat, illetve inhalációs kémiai pneumonitisz alakulhat ki, mert a zsák felfúvódásakor a nátriumazid porból nitrogéngáz szabadul fel.
A légzsák szétrobbanása esetén a lúgos vegyhatású anyagok égési sérüléseket okozhatnak. Valójában a sérülések akkor gyakoriak, ha a légzsák közelről vágódik neki a mögötte ülő testének, kiváltképp, ha az nem viselt biztonsági övet. A légzsák okozta ütés a nem túl nagy sebességgel bekövetkező ütközéseknél veszélyes, különösen a közvetlen közelében elhelyezkedő alacsony termetű felnőttek és a gyermekek esetében.
Az autógyárak 1998 óta korszerűsített, fokozatosan kinyíló frontális légzsákokat szerelnek a kocsikba, de azért a sérülés esélye itt is létezik. Az Egyesült Államok statisztikája szerint 2011-ben 21 253 utas halt meg autóbalesetben, 56 %-uk nem kapcsolta be a biztonsági övet.
A frontális légzsákok 2003-ban az USA útjain 2204 életet mentettek meg. A statisztikai adatok tanúsága szerint viszont 2003 júniusa óta csak 144 gyermek és 87 felnőtt vesztette életét a légzsák okozta sérülés következtében. A kutatók továbbra hangsúlyozzák, hogy az autógyáraknak tovább kell fejleszteni a légzsákok biztonságosságát, de az autóval utazóknak is meg kell tenniük mindent saját biztonságuk érdekében, például a biztonsági öv becsatolásával.