A nagyobb születési súly jobb iskolai teljesítményt eredményez
Jól ismert tény, hogy a kis születési súly többféle korai egészségi problémára is hajlamosíthat, például légzési zavarokra vagy fertőzésekre. A University of Florida és a Northwestern University kutatói szerint a kis születési súly ronthatja az iskolai teljesítményt is.
Egy egyedülálló adatbázis felhasználásával – mely 1,6 millió, 1992 és 2002 között Floridában született gyermek születési és iskolai adatait öleli fel − azt találták, hogy minél nagyobb súllyal jött világra egy gyermek, annál jobban teljesít később az iskolában az olvasási és matematikai teszteken. E megállapítás az általános iskolai és középiskolai tanulmányokra mindvégig igaznak bizonyult, attól függetlenül, hogy a gyermekek milyen típusú iskolába jártak. Eredményeiket a The American Economic Review című lapban publikálták.
Az összefüggések akkor érvényesek, ha a szocioökonómiai és demográfiai faktorok megegyeznek az egyes családokban – emeli ki Jeffrey Roth gyermekgyógyász professzor, a közlemény egyik szerzője. Ha azonban ezen a téren eltérések mutatkoznak, akkor a nagyobb születési súly nem törvényszerűen mutatkozik meg jobb iskolai teljesítményben.
Például a magasan iskolázott szülők kis súllyal világra jött gyermeke inkább jobban teljesít az iskolában, mint a középiskolából kimaradt szülők nagyobb súllyal született gyermeke, mivel az anya iskolázottsági szintje a gyermek iskolai sikereinek erősebb prediktora. Amennyiben azonban a szülők azonos iskolai háttérrel rendelkező gyermekeket hasonlítottak össze, a születési súly kulcstényezőnek mutatkozott a későbbi iskolai teljesítmény előrejelzésében.
„Az általános közvélekedés szerint azok a jó iskolák, ahol a nagyobb figyelmet igénylő gyermekek speciális odafigyelést kapnak, illetve a motivált pedagógusok képesek bármilyen tanulási problémát korrigálni – mondja a vizsgálat vezetője. − A mostani kutatás azonban azt jelzi, hogy ez nem mindig igaz. A jó iskolák mindenki számára jók, ám még a legjobb iskolák sem tudnak kellően differenciált segítséget nyújtani a korai egészségi hátrányokkal sújtott gyermekek számára.”
Kezdetben a szerzők csak ikrek adatait vonták be az elemzésbe. Mivel az ikrek esetében a méhen belüli környezet és a korai életkörülmények megegyeznek, az ikerpárok iskolai teljesítményének vizsgálatakor az ikerpárok nagyobb és kisebb súllyal világra jött tagjai egymás szocioökonómiai és demográfiai kontrolljaként szolgálnak az összehasonlítások során. Az ikrek 53 százaléka jön világra kis születési súllyal. Az ikrekre vonatkozó adatok elemzését követően a szerzők egyszeres terhességek nagyobb populációjára is kiterjesztették vizsgálataikat. Mivel egyszeres terhességek esetében a magzatnak több hely áll rendelkezésre a növekedéshez, kisebb az esély és koraszülésre, és a születési súly a gyermekek mindössze 5,9 százaléka esetében nem éri el a 2500 grammot. A szerzők mindkét csoportban – az ikrek és az egyszeres terhességből világra jött gyermekek esetében egyaránt – összefüggést észleltek a születési súly és a később iskolai teljesítmény között. „Eredményeink meglehetősen egybehangzóak: a nagyobb születési súly a kognitív fejlődés szempontjából is előnyt jelent, mely úgy tűnik, hogy az általános iskola és a középiskola idején mindvégig fennmarad – hangsúlyozzák a szerzők. − A kis születési súly becsült hatása az iskolázottabb és kevésbé iskolázott szülők, illetve a fiatalabb és idősebb anyák gyermekeinél egyaránt megmutatkozik, és nem függ az etnikai hovatartozástól a bevándorló státusztól, a szülők családi állapotától valamint egyéb háttértényezőktől.”