Légszennyezettség csökkentés, de mikor?
Az Európai Unióban nagyszabású tervet készítettek, melynek megvalósításával a légszennyezettség 2030-ra jelentősen csökken. A légszennyeződés világméretű gondját súlyosbítja az ázsiai országokból származó “szennyeződés import”.
- Légszennyezés és felnőttkori asztma
- A szennyezett kanadai levegőben több a rák
- A légszennyezés szívelégtelenséget és szívritmus-zavart is okoz
- A kipufogógáztól többen halnak meg, mint közlekedési balesetekben
- A kipufogógáz belégzése „rosszá” változtatja a „jó” HDL-koleszterint
- A légszennyezettség csökkenése továbbra is növeli a várható élettartamot az USA-ban
Európában 2013 a “levegő éve” volt. Ennek keretében tavaly decemberben hozták nyilvánosságra azt a tudományos tervezetet, melynek megvalósítása lehetővé tenné, hogy az EU területén megfelelően tiszta levegőt szívhassunk 2030-tól. A határidő meglehetősen távolinak tűnik, de a téma mindenképpen létfontosságú, mert mind többet tudunk arról, milyen egészségügyi jelentősége van a bennünket körülvevő légtérnek.
A légzőszervi betegségek, a tüdőrák és a szív-és érrendszeri kórképek kialakulásában is jelentős szerepe van a légszennyezettségnek, ezért ezek a légszennyezettség emelkedése miatt mind súlyosabb közegészségügyi gondot jelentenek, különösen a fejlődő országokban, így Kínában és Indiában (a Siemens például az egsézsgégtelen levegő miatt veszélyességi pótlékot ad Kínában dolgozó munkatársainak, A szerk).
Az európai elképzelések szerint az Unió teljes területén évi 3,3 milliárd euró ráfordítással a légszennyezettség olyan szintre csökkenthető, amely az egészségügyi kiadásokban évi legalább 40 milliárd euro megtakarítást eredményezne.
Az európai munkaterv nemzeti légszennyezettségi határértékeket javasolt országonként a kéndioxidra, a nitrogen oxidra, a metánra, a nem-metán szermázékú szerves anyagokra, az ammóniára, és a 2,5 mikrométernél kisebb átmérőjű szilárd részecskékre. Elképzelések szerint 2020-2030 között ezeket a határértékeket még tovább szigorítanák.
A 28 tagállam esetén a 2005-ben megállapított kiindulási értékhez viszonyítva, 2020-2029 között évente 59 %-os kéndioxid kibocsájtási csökkentést javasolnak, majd attól kezdve minden évben további 81 %-os csökkentés a cél. Ugyanakkor Európa tiszta levegőjét az egyes országok nem éppen azonos mértékű befektetések árán tudják biztosítani.
Világszerte vannak olyan területek, ahol a légszennyezettség még sokkal aggasztóbb méreteket ölt, mint Európában. A Lancet cikk szerzői is Kínát említik példaként, ahol a rendkívül gyors iparosítás és gazdasági átalakulás miatt Peking levegője elképesztő mértékben szennyezett.
A szakirodalom szerint Kínában évente 350 000-500 000 korai haláleset oka a légszennyezettség. A Kínában keletkező toxikus anyagok meghökkentő távolságokra eljutvat is okoznak egészségügyi problémákat okoznak: kaliforniai kutatóknak a Proceedings of the National Academy of Sciences-ben megjelent közleménye szerint Los Angeles levegőjében évente legalább egy napi extra szmog keletkezik a kínai gyárak füstjéből, az ott keletkező nitrogén oxidból és szénmonoxidból. Ez a szmog-szint meghaladja a helyi határértéket.
Vannak olyan napok, amikor az Egyesült Államok nyugati partjain a levegő szulfát szennyeződésnek negyede “kínai export” következménye. A szakértők elismerik, hogy az USA légszennyezettségének oroszlánrészét a helyi autók, gyárak, üzemek bocsájtják ki, de a szél a káros anyagokat napok alatt átviszi az óceánok fölött is. A por, az ózon és szén Kalifornia völgyeiben lerakódik és hozzáadódik a helyi szennyeződéshez.
Forrás:
1. The Lancet
2. PNAS